چرا ورزش مهم است:بخش دوم

چرا ورزش مهم است:بخش دوم

به نام خدا

چرا ورزش مهم است:بخش دوم

می توان گفت واژهٔ ورزش که از دیرباز به معنای تمرین و ممارست می باشد،درواقع ورزش از نظر لغوی اسم مصدر است. به معنای ورزیدن و برزیدن مصدر آن، یعنی کارکردن، عمل کردن، کوشیدن، پیاپی انجام دادن و ریاضت کشیدن است. معادل کلمهٔ ورزش در زبان انگلیسی sport)) است که به هر نوع فعالیت بدنی و بازی که منجر به انجام مسابقه و نمایش مهارت بین دو فرد یا دو گروه شود و ملزم به انجام تمرین‌های مداوم و فراگرفتن مهارت در یک حرکت یا رشته ورزشی باشد گفته می‌شود در ادامه مطلب همراه جی پلی باشید.

 

جی پلی

چرا ورزش مهم است

پیشینه ورزش و اهمیت آن:

جالب است بدانیدکشف‌های بسیار نوینی در فرانسه، آفریقا و استرالیا دربارهٔ هنر غارنشین‌ها وجود دارد (برای نمونه لاسکائوکس) که مربوط به زمان ماقبل تاریخ است اطلاعات زیادی دربارهٔ جشن‌های مذهبی و رفتار انسان‌ها از آن دوران را در دسترس قرار می‌دهد. همچنین دانشمندان با کمک تاریخ‌نویسی کربنی دریافته‌اند که پیشینهٔ برخی از این منابع حتی به 30000 سال پیش بازمی‌گردد. شواهد مستقیم و کافی دربارهٔ ورزش از این منابع به دست نیامده‌است .
در ادامه واقعیت‌های هنری و ساختاری وجود دارد که نشان می‌دهد که در 4000 سال پیش از میلاد مسیح چینی‌ها با ورزش و فعالیت‌های شبیه آن سر و کار داشته‌اند. به‌نظر می‌رسد که ورزش ژیمناستیک یکی از ورزش‌های پرطرفدار و عمومی در چین باستان بوده‌است. آثار باقی‌مانده از فرعون‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از ورزش‌ها، شامل شنا و ماهیگیری، به‌طور کامل گسترش یافته و تکمیل شده بود و به‌طور منظمی در چندین هزار سال قبل در مصر باستان انجام می‌شده‌اند.
ورزش‌های ایران یا پرشیای باستان مانند هنر نظامی ایرانیان در زمان زرتشتیان ارتباط نزدیکی با مهارت‌های دفاعی و رزمی جنگی داشت. از رشته‌های ورزشی دیگری که در پرشیا رواج داشت از چوگان و شمشیر بازی می‌توان نام برد. در اروپا، علائم باقی‌مانده از ایرلند باستان شمایلی از آماده کردن جنگاوران برای جنگ را نشان می‌دهد که یادآور ورزش هاکی ایرلندی در عصر حاضر است.

جی پلی :   ورزش های آبی بخش اول

 

جی پلی

چرا ورزش مهم است

فرایند سازمان یافته تر اهمیت ورزش:

همانگونه که می دانیم از آن روزگار تا زمان حال این ورزش‌ها به‌شکل فزاینده‌ای سازمان یافته‌تر شده‌اند و مقررات ویژه‌ای برای آن‌ها تدوین شده‌،صنعتی شدن زمان استراحت و تفریح بیشتری برای شهروندان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه فراهم کرده و باعث شده مدت زمان بیشتری برای ورزش صرف کنند. چه به‌عنوان تماشاچی مسابقه‌های هیجان‌انگیز ورزشی و چه به‌عنوان شرکت‌کننده در این‌گونه رقابت‌ها.
این گرایش‌ها و تمایل‌ها با کارایی مد یا وسایل ارتباط جمعی گسترده و ارتباطات جهانی وسیع ادامه دارد.همچنین حرفه‌ای شدن در یک ورزش یک مورد و امتیاز خاصی شده و به‌علاوه بودن آن‌ها محبوبیت و مردمی بودن ورزش‌ها را افزایش داده‌است، تا آن جا که طرفداران ورزش‌ها شروع به تبلیغ و نمایش ورزشکاران حرفه‌ای از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت کرده‌اند که همه آن‌ها در تمرین‌ها و رقابت‌های ورزشی با ورزش‌های آماتور شرکت و نقش دارند. برای نمونه فوتبال محبوب‌ترین و مردمی‌ترین ورزش در سطح جهان است.

 

جی پلی

چرا ورزش مهم است

ورزش تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها :

گفته می شود با بالا رفتن سن، محافظت از استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند، این ساختارها از بدن حمایت و به حرکت کمک می‌کنند. سالم نگه داشتن استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها می‌تواند به ما کمک کند که بتوانیم فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهیم و از نظر بدنی فعال باشیم. انجام فعالیت‌های هوازی، تقویت‌کننده عضلات و استخوان‌ها به میزان متوسط تا شدید می‌تواند کاهش تراکم استخوان ناشی از افزایش سن را کمتر کند.
انواع مختلف فعالیت بدنی : ورزش‌های هوازی، تقویت‌کننده عضلات و حرکات تعادلی می‌باشد، همچنین فعالیت‌هایی که روی وزن بدن انجام می‌شوند، مانند دویدن، پیاده‌روی سریع، حرکت پروانه و تمرینات قدرتی باعث وارد شدن نیرو بر استخوان‌ها می‌شود.فعالیت بدنی منظم به بهبود آرتریت (التهاب مفصل) و سایر بیماری‌های روماتیسمی موثر بر مفاصل، کمک می‌کند. انجام 150 دقیقه فعالیت بدنی هوازی با شدت متوسط در هفته، در کنار فعالیت‌های تقویت‌کننده عضلات، توانایی فرد برای مدیریت درد و انجام کارهای روزمره و نیز کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.بهبود توانایی برای انجام فعالیت‌های روزانه و جلوگیری از سقوط با انجام فعالیت جسمانی منظور از محدودیت عملکرد، از دست دادن توانایی انجام فعالیت‌های روزمره مانند بالا رفتن از پله‌ها، خرید مواد غذایی و مواردی از این دست می باشد.

جی پلی :   تناسب اندام

 

جی پلی

چرا ورزش مهم است

مطالعات نشان می دهد افراد میانسال یا مسن و فعال از نظری فیزیکی، نسبت به افراد غیرفعال خطر کمتری برای ابتلا به محدودیت‌های عملکردی دارند.برای افراد مسن‌تر، فعالیتهای بدنی چندجزئی برای بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش خطر سقوط یا آسیب ناشی از زمین خوردن مهم است. منظور از فعالیت بدنی چند جزئی، فعالیتی است که بیش از یک نوع ورزش مانند تمرینات هوازی، تقویت عضلات و تعادلی توصیه می شود.

 

جی پلی

چرا ورزش مهم است

نقش موثر ورزش برای افراد شاغل:

بی تردید یکی از تاثیرات آن در افزایش انرژی احساس خستگی و کمبود انرژی، یکی از رایج‌ترین مشکلات زندگی روزمره در عصر تکنولوژی است و دلایل آن ممکن، از کار زیاد تا داشتن یک زندگی بی‌تحرک متغیر باشد. اما تنها داروی سالم و بدون عارضه برای خستگی مفرط، ورزش منظم است. دانشمندان موافق این هستند که ورزش منظم تاثیر مثبتی بر سطح انرژی دارد. در واقع، فعالیت بدنی به بهبود بهره‌وری نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد برای مقابله با احساس ضعف تنها کافیست گرم‌کن بپوشند و بدوند. فعالیت بدنی ضربان قلب را افزایش داده و خون را به جریان می‌اندازد.
اکسیژن و مواد مغذی بیشتر برای عضلات به معنای سطح انرژی بالاتر است،همچنین افسردگی و اضطراب از مسائل جدی سلامت روان هستند و نباید نادیده گرفته شوند. ورزش در ترشح سروتونین، هورمون (احساس خوب) که به بهبود خلق و خو کمک می‌کند، نقش دارد،در این باره دانشمندان نروژی آزمایشی را با 977 بیمار انجام دادند و دریافتند ورزش باعث بهبود خلق و خوی بیماران افسرده می‌شود پس آن را جدی بگیرید.

جی پلی :   تاریخچه تیم محبوب پرسپولیس

 

جی پلی

چرا ورزش مهم است

کاهش بیماری های خطرناک:

می توان گفت سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر است. اغلب سرطان‌ها به دلیل ژن‌های معیوب سنتز پروتئین‌های معیوب ایجاد می‌شوند که منجر به تقسیم سلولی غیرقابل کنترل می‌شود. سرطان زمانی خطرناک می‌شود که سلول‌ها متاستاز کرده و سایر قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهند.حالا ورزش منظم، نه تنها به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند،بلکه تأثیر مثبتی بر افرادی که تحت درمان سرطان هستند، نیز دارد.
همچنین، ورزش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد از جمله:
روده بزرگ ،معده مری، پستان ،مثانه ،رحم (آندومتر) و… ورزش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. فواید ورزش در بهبود هضم فعالیت بدنی منظم میکروفلور روده را اصلاح می‌کند. این موضوع به بهبود عملکرد ایمنی و هضم کمک نموده و به‌طور مثبت بر هموستاز مخاطی تأثیر می‌گذارد.
در نتیجه، هضم و حرکات روده بهبود یافته و منجر به کاهش وزن و سلامتی بهتر می‌شود،نقش ورزش در کاهش کمردرد کمردرد حدود 540 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و تنها راهی که می‌توان با آن مقابله نمود، ورزش منظم است. تمرینات کششی به تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کمر کمک می‌کنند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها