تاریخچه تیم محبوب پرسپولیس

تاریخچه تیم محبوب پرسپولیس

 

 

به نام خدا

تاریخچه تیم محبوب پرسپولیس :

تاریخچه تیم محبوب پرسپولیس : می توان گفت باشگاه فوتبال پرسپولیس که به‌طور خلاصه پرسپولیس نیز نامیده می‌شود، یک باشگاه فوتبال حرفه‌ایدر ایران می باشد که در دی‌ماه 1342در شهر تهران پایه‌گذاری شد. این باشگاه زیرمجموعهٔ باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس است و مالکش وزارت ورزش و جوانان است. پرسپولیس با کسب 38 عنوان قهرمانی رسمی و 28 جام کشوری، پرافتخارترین باشگاه‌ تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود و هواداران بی شماری دارد ما در جی پلی به اهل ورزش هایی که علاقمند به دانستن بیشتر از این تیم هستند توصیه می کنیم خواندن این مطلب جی پلی رو از دست ندهند پس همراه ما باشید.

جی پلی

آغاز کار شاهین های پر قدرت:

گفته می شودشاهین باشگاهی بود که در سال 1321 با یاری یک معلم به نام دکتر عباس اکرامی با همکاری و همراهی گروهی از بهترین جوانان کشور که عمدتاً دانشجو بودند بنا نهاده شد و مفاخر بزرگی چون امیرمسعود برومند ، امیر عراقی ، شکیبی ، فاخری ، انصاری ، دکتر نادر افشار ، مرحوم پرویز دهداری ، حسینعلی کلانی ، جعفر کاشانی ، همایون بهزادی ، حمید شیرزادگان و … تربیت کرده  و تبدیل به یک تیم عالی شد.شاهین دارای 402 تیم جوان با 62 شعبه در سطح کشور بود که دکتر اکرامی این تیم را بر پایه سه اصل  اخلاق ، تحصیل علم ،ورزش استوار ساخته بود.

این باشگاه در آن روزگار تنها دفتری بود در ورزشگاه امجدیه(شیرودی فعلی) که بازیکنانش برای تعلیم در آنجا گرد هم می آمدند. این باشگاه برای اولین بار آموزش فوتبال را به صورت اصولی شروع کرد و نخستین جزوه آموزشی را که در بر گیرنده اصول فوتبال بود و با استفاده از منابع جهانی تهیه و تنظیم گشته بود، جهت یادگیری در اختیار اعضای خود قرار داد.

جی پلی

این تیم به جهت سیستم و قدرت عجیبی که بازیکنانش در کار حمله داشتند به ندرت اجازه میداد کسی جز خودشان برنده میدان بازی باشند،لیکن بی درایتی و عدم دور اندیشی مدیران وقت باشگاه و کج سلیقگی و انفعال دستگاه ورزش وقت کشور دست به دست هم داد و باعث شد بدلیل پاره ای مسائل بعد از بازی این تیم با تهرانجوان در هفته دهم در تاریخ 20/4/1346 این باشگاه منحل گردد .

آن روز ها شاهین در هفته دهم بازی ها با 18 امتیاز از 10 دیدار (در آن زمان برای هر پیروزی 2 امتیاز منظور می شد) و 19 گل زده و 7گل خورده در صدر و دارایی با 16 امتیاز در ردیف دوم قرار گرفته بود.این بازی آخرین بازی شاهین بود در حالی که در این فصل 3 هفته از بازی های این تیم مقابل شهربانی ، دیهیم و تاج باقی مانده بود ، ناگهان با اطلاعیه رسمی سازمان تربیت بدنی از تاریخ 20/4/1346شاهین منحل گردید. پس از انحلال شاهین بازیکنان آن همچنان یکپارچگی خود را حفظ کردند

جی پلی :   تاثیر ورزش در کاهش استرس

و حدود یک سال محرومیت را با ادامه بازی ها و تمرینات خود در زمین های خاکی سپری نمودند، تا این که باشگاه های مطرح آن روز در صدد جذب این جوانان بی رقیب بر آمدند و از آن جمله باشگاه پاس خواهان کاشانی ، کلانی و همایون بهزادی بود و بعضی از باشگاه های دیگر همچون تاج بقیه آنان را مدنظر قرار داده بودند لذا شاهینیا به تکاپو افتادند تا از تفرق و پراکندگی مجموعه خود جلوگیری به عمل آورند و ورق برگشت.

جی پلی

پرسپولیس شروع یک هدف ماندگار:

پرسپولیس باشگاهی بود که در سال 1342 بدست علی عبده بنا شده بود و در آن رشته های بولینگ ، والیبال و بسکتبال فعال بود. درباره نام آن نیز باید گفت پرسپولیس در لغت به معنای شهر پارسی است که شهرت تخت جمشید است و از دو کلمه پرس(پارس) و پولیس(در زبان یونانی به معنای شهر) تشکیل شده است. عبده از آمریکا به ایران آمده بود و در جامعه ورزشی آمریکا در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی بود. عبده مدت ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس را با خود داشت و تیم فوتبالی را نیز ایجاد کرده بود که تیمی ضعیف در رده دوم باشگاه های کشور محسوب می شد

و از اعضای محبوب و ماندگار آن محمود خوردبین را می توان نام برد.پس از انحلال شاهین با درایت امیر مسعود برومند و رایزنی های مرحوم دهداری ، چند تن از بازیکنان قبلی شاهین در ترکیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفته و ترتیب یک مسابقه با تیم جم آبادان ( که در آن زمان تیم صاحب نامی بود ) را دادند و پس از آن تمامی اعضای شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت شاهین بلند پرواز را به پرسپولیس هدیه نمودند.

از آن پس پرسپولیس رسماً وارد مسابقات باشگاهی کشور گردید. این تیم در سال 1347 قدرت نمایی کرد و تمام رقیبان را پشت سر گذاشت و با عنوان قهرمان باشگاه های تهران جهت شرکت در در مسابقات آسیایی تایلند عازم بانکوک گردیدند.

جی پلی

انتقال جمعی به یک تیم دیگر:

گفته می شود در سال 1348 کارخانه ایران ناسیونال(ایران خودرو) با مدیریت خیامی که خود از طرفداران تیم شاهین بود درصدد تشکیل تیمی قدرتمند برای حضور در رده اول مسابقات و تبلیغ محصولات این شرکت برآمد. پیکان نیز تا پیش از آن تیم فوتبال نه چندان قدرتمندی داشت که بازیکن سرشناس آن علی پروین بود. مذاکرات عبده و خیامی نتیجه داد و تمامی بازیکنان تیم باشگاه پرسپولیس به پیکان پیوستند. خیامی مذاکراتی با چند تن از شاهینیای سابق انجام داده و آنان را به تیم پیکان دعوت نمود. با رفتن آنها افراد باقی مانده نیز راهی جز پیوستن به ایشان ندیدند.

لذا تمامی بازیکنان شاهین (به جز عزیز اصلی دروازبان شاهین) به پیکان مهاجرت کردند.از دیگر نکات جالب تیم پیکان، رقابت در برابر پرسپولیس در جام باشگاهها بود که تک گل علی پروین نتیجه را یک بر صفر به سود پیکان خاتمه داد. در همین دوره از رقابت ها،پرسپولیس با دوازده امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت.با گذشت یکسال بنا به دلایلی،خیامی از ادامه کار با تیم پیکان منصرف شد. او که به فکر تاسیس تیمی حرفه ای بود، زمین اختصاصی برای تیم فوتبال تهیه کرده بود، به هر یک از بازیکنان یک دستگاه پیکان داده و جوایز نقدی قابل توجهی پرداخت کرده

جی پلی :   ورزش های آبی بخش اول

و حتی با آنها قرارداد بسته بود( نکته قابل توجه این کار در آن زمان تقریباً نو و جدید بود) ولیکن به دلایل متعدد ادامه فوتبال پیکان را صلاح ندید و این تیم را منحل اعلام کرد. مجدداً بازیکنان در سال 1349 به خانه خود برگشتند و قهرمانی اولین دوره لیگ تخت جمشید در سال 1350 را از ان خود کردند . پرسپولیس در5 دوره برگزاری لیگ تخت جمشید ، با کسب دو قهرمانی ( لیگ اول و سوم ) و سه نائب قهرمانی ، به عنوان پرافتخارترین باشگاه کشور شناخته شد .

جی پلی

بازگشت پرسپولیس به پرسپولیس:

با صدور رضایت نامه دسته جمعی بازیکنان پیکان، همگی آنها به پرسپولیس بازگشتند. تاریخ این اتفاق 1349 بود.بازیکنان پرسپولیس در اولین دوره لیگ تخت جمشید  لیگ سراسری کشور موفق شدند قهرمان شوند. در این میان علی عبده نیز شرایط مساعدی با ادامه حضور بسیاری از افراد مسن  از جمله بازیکنان و مسئولان  را پیش رو نمی دید. به همین دلیل تصمیم گرفت برخی از بازیکنان مشهور ولی پا به سن گذاشته را بازنشسته کند. این اتفاق هم افتاد ولی پرسپولیس جایگاه خود را در میان طرفداران دیروز شاهین که حالا پرسپولیسی بودند از دست نداد.

جی پلی

تیم اسطوره ها پس از انقلاب :

با انقلاب اسلامی،تیم پرسپولیس دچار تحول و دگرگونی اساسی شد. اغلب بازیکنان قدیمی آنرا ترک کردند. از این رو مسابقات جام اسپندی که درسال 1358 برگزار شد، تیم متحول شده پرسپولیس در رقابت ها شرکت کرد. طی سال  های 1357 تا 1360 پرسپولیس نیز دچار رکود شد. طی این سال ها علی پروین و چند نفر از دیگر همبازیانش سعی در حفظ قوام پرسپولیس داشتند.دو نام جدید(آزادی، پیروزی)در سال 1365 امتیاز باشگاه پرسپولیس به بنیاد مستضعفان و جانبازان واگذار شد

و مسئولان این نهاد، نام آنرا به آزادی تغییر دادند اما تغییرات اخیر مدت زیادی دوام نیاورد و آزادی یا همان پرسپولیس توسط مسئولان بنیاد به مرجع اصلی اش یعنی سازمان تربیت بدنی بازگردانده شد . در این زمان نام تیم از آزادی به پیروزی تغییر یافت. تغییر نام پرسپولیس به پیروزی تا پایان دهه هشتاد ادامه داشت که البته نام اصلی باشگاه در سازمان ثبت شرکت ها پیروزی(پرسپولیس) به ثبت رسیده بود.

جی پلی

دهه های درخشش قرمزها:

درتمام سال های دهه 60 پرسپولیس با علی پروین به اغلب آن چیزی که می خواست رسید. از پنج دوره قهرمانی پی در پی در جام باشگاه های تهران که الحق از لیگ برتر امروزمان چیزی کم نداشت تا طی مدارج قهرمانی در کشور. در سال 1369 تیم ملی با هدایت پروین قهرمان بازی های آسیایی المپیک پکن شد.در طول این سال ها علی پروین مرد اول تمام میادین فوتبال مخصوصاً پرسپولیس بود.

جی پلی :   فواید ورزش برای کودکان

گفتنی ست مرد اول پرسپولیس در اوایل دهه 70 و پس از ناکامی در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1994 آمریکا در قطر به یکباره از تمامی میدان های فوتبال دور شد. در اینکه او خود از تمامی تیم های فوتبال کنار کشید یا کنار گذاشته شد هنوز بحث وجود دارد.

جی پلی

تاریخچه تیم محبوب پرسپولیس

در ادامه مدیریت باشگاه به وزارت معادن و فلزات وقت سپرده شد. حسین محلوجی وزیروقت نیز امیرعابدینی که سابقه بازی در پیکان را نیز داشت و از مدیران رده میانی وزارتخانه محسوب می شد به سمت مدیرعاملی انتخاب کرد.با آمدن عابدینی و تصمیم اعضای هیات مدیره بنا بر استفاده از مربیان خارجی گذاشته شد. استانکو آمد و دو قهرمانی لیگ 74 و 75 ایران را به دست آورد. در لیگ 76 پرسپولیس به دلیل حضور 13 بازیکن در اردوی تیم ملی و مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه، از مسابقات کنار کشید.

سال 1377پرسپولیس مجدد قهرمان شد ولی مهمترین اتفاق برای پرسپولیس در این سال نه قهرمانی در لیگ که بازگشت پروین بود. قهرمانی های متفاوت یکی پس از دیگری، رکورد پیروزی های متوالی و موارد این چنینی در همان سال ها کسب شد. پرسپولیس در 5سال 4 بار قهرمان شد و اگر کناره گیری اجباری سال 76 نبود شاید رکورد تاریخی 5 قهرمانی پیاپی در لیگ را کسب می کرد.

جی پلی

پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ:

با انتخاب برانکو ایوانکوویچ به عنوان سرمربی قهرمانی های پیاپی این تیم از سال 1395 تا 1400 آغاز شد و با پنج قهرمانی متوالی در لیگ، 1 جام حذفی و 4 سوپرجام رکوردی جاودانه در فوتبال ایران خلق شد.پرسپولیس پر افتخارترین تیم تاریخ فوتبال ایران. این تیم 15 بار در لیگ سراسری به عنوان قهرمانی رسیده است و 7 بار نیز به عنوان قهرمان جام حذفی باشگاه های کشور رسیده است.این تیم از سال 1347، در تمامی ادوار برگزارشده در بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران حضور داشته‌است.

این تیم از آغاز تاریخ خود، 15 بار در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران به قهرمانی رسیده (یک جام منطقه‌ای، 2 جام تخت جمشید، 4 جام آزادگان و 8 جام خلیج فارس) و از این جهت رکورددار است. 7 بار قهرمانی در جام حذفی ایران، 5 قهرمانی در سوپرکاپ ایران و یک قهرمانی در جام برندگان جام آسیا از دیگر قهرمانی‌های مهم پرسپولیس‌ هستند .

جی پلی

عنوان پرطرفدارترین باشگاه آسیا:

طی سال های ابتدایی دهه ۶۰ شمسی با ارایه گزارش آماری از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC ) پرسپولیس عنوان پرطرفدار ترین تیم آسیایی را به دست آورد. پس از پرسپولیس، دالیان چین و الهلال عربستان از حیث تعداد تماشاچی در رتبه های دوم و سوم آسیا قرار دارند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها