لیگ برتر فوتبال ایران

لیگ برتر فوتبال ایران

به نام خدا

لیگ برتر فوتبال ایران:

می توان گفت لیگ برتر خلیج فارس یا لیگ برتر فوتبال ایران مسابقات لیگ حرفه‌ای و بالاترین سطح باشگاهی لیگ فوتبال ایران می باشد که پس از جام آزادگان آغاز به کار کرد و در حال حاضر با حضور 16 تیم برگزار می‌شود.همچنین نخستین دورهٔ این رقابت‌ها در تاریخ 11 آبان 1380 با حضور 14 تیم برگزار شد هیجان فوتبال در ایران کمتر از دیگر کشورها نیست ، یا جی پلی همراه باشید.

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

قهرمانی در لیگ برتر :

باید بدانید در این لیگ طی بیست و دو دوره گذشته، تیم‌های پرسپولیس (هشت بار)، سپاهان (پنج بار)، استقلال (چهار بار)، فولاد خوزستان (دو بار) و پاس تهران، سایپا و استقلال خوزستان (هر کدام یک بار) به مقام قهرمانی رسیده‌اند.و همینطور در رده‌بندی اعلام شده از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال در سال 2012 این لیگ، به عنوان (سی و ششمین لیگ قدرتمند جهان، و (چهارمین لیگ قدرتمند آسیا) انتخاب شده‌است، همچنین در رده‌بندی اعلام شده توسط این فدراسیون، لیگ برتر ایران رده چهل و هفتم جهان و چهارم آسیا را در قرن 21 میلادی (2001 تا 2012) کسب کرده‌است.

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

بازی ها در لیگ برتر چگونه است:

فوتبال یکی از رشته های ورزشی مهم است که سیل تماشاچی و هواداران در آن نیز بی شمار بوده است ،از دوره سیزدهم  به بعد، 16 تیم در این رقابت‌ها حاضر هستند، که به صورت رفت و برگشت در زمین خودی و حریف به میدان می‌روند، به این ترتیب هر تیم 30 بازی انجام خواهد داد. پیروزی در هر دیدار سه امتیاز و تساوی یک امتیاز برای تیم میزبان و یک امتیاز برای تیم میهمان دارد، در حالی که برای شکست امتیازی در نظر گرفته نمی‌شود. به این ترتیب هر تیمی که بیشترین امتیاز را در طول فصل کسب کند به عنوان قهرمان شناخته می‌شود، و دو تیم پایانی جدول رده‌بندی به لیگ آزادگان سقوط می‌کنند، همچنین در مواردی که امتیاز‌ها مساوی شوند تفاضل گل و در صورت برابر بودن مقدار تفاضل گل، تعداد گل‌های زده ترتیب جدول رده‌بندی را مشخص می‌کند.

جی پلی :   تاثیر ورزش رزمی درفعالیت مغز

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

حضور از لیگ ایران در لیگ قهرمانان آسیا:

از سال 1387 تا سال 1390 چهار تیم از ایران به‌طور مستقیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند.در سال 1390 چهار سهمیه مستقیم ایران، به دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه در پلی‌آف تغییر یافت.در سال 1391سهمیه‌های ایران به سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف تغییر پیدا کرد.در سال 1397 سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف ایران، به دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه در پلی‌آف تغییر یافت.

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

حامیان مالی لیگ برتر:

گفته می شودشرکت سان استار حامی مالی در ازای تبلیغات در دوره چهاردهم حامی لیگ خلیج فارس شد. شرکت ام‌تی‌ان ایرانسل حامی مالی در ازای استفاده از نام جام ایرانسل در کنار نام خلیج فارس، در دوره یازدهم لیگ خلیج فارس شد و شرکت آلمانی ال‌اشپورت حامی مالی در ازای استفاده از توپ‌های فوتبال تولیدی این شرکت در مسابقات و کنفرانس‌های مطبوعاتی قبل و بعد از بازیها، در دوره دهم و یازدهم لیگ خلیج فارس حامی این لیگ شد.حامی مالی شدن نیز در لیگ برتر امری طبیعی می باشد.

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

پوشش تصویری در این دوره ها:

باید گفت در این زمینه شبکه سوم صدا و سیمای ایران به همراه شبکه ماهواره‌ای جام جم،  شبکه ورزش و شبکه شما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین شبکه‌های استانی اقدام به پخش زنده این رقابت‌ها می‌کنند. و پخش آنلاین مسابقات لیگ برتر توسط سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایت تلوبیون صورت می‌گیرد.

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

شرایط گرفتن بازیکنان خارجی:

در این باره گفته می شود هر تیم به‌طور همزمان اجازه استفاده از چهار بازیکن خارجی در هر یک از دیدار‌های لیگ خلیج فارس را دارد و در صورت استفاده بیش از چهار بازیکن، از طرف سازمان لیگ برتر و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال متخلف اعلام شده و جریمه می‌شود.از آغاز دوره هشتم و نهم لیگ حرفه‌ای، بستن قرارداد جدید با دروازه‌بان‌های خارجی ممنوع اعلام شده بود، اما به دلیل انتقادات فراوان کارشناسان فوتبال و درخواست تعداد زیادی از مربیان تیم‌های لیگ برتری برای تغییر این قانون، از ابتدای دوره دوازدهم لیگ برتر به بعد، سازمان لیگ برتر فوتبال با ایجاد تغییراتی در این قانون، ضمن موافقت با درخواست مربیان مبنی بر لغو ممنوعیت جذب دروازه‌بان خارجی، تیم‌های لیگ برتری را ملزم به جذب دروازه‌بان‌های ملی پوش خارجی کرده‌است.

جی پلی :   معرفی ژیمناستیک

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

مهم ترین رویداد سالانه عرصه فوتبال:

جالب است بدانید که لیگ برتر فوتبال کشور مهم‌ترین رویداد سالانه عرصه فوتبال است که با شرکت 18 تیم برگزار می‌شود،درباره قهرمانی نیزتا به حال تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، پاس، فولاد خوزستان و استقلال در دوره‌های ‌ پیشین این رقابت‌ها به قهرمانی رسیده‌اند.تیم‌های فوتبال برای این که در لیگ برتر فوتبال ایران بازی کنند باید ابتدا در لیگ دسته دو و لیگ‌آزادگان بازی ‌کنند. تیم‌های برتر جام آزادگان که در درگروه برگزار می‌شود اجازه حضور در لیگ‌برتر را دارند.

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

تاریخچه لیگ‌برتر :

می توان گفت لیگ‌برتر با شیوه فعلی برگزاری از سال 1379 شروع شد. اما فوتبال باشگاهی در ایران پیش از آن تاریخ مفصلی دارد. پیش از دهه پنجاه تیم‌ها در مسابقاتی که در سطح شهرها برگزار می‌شد شرکت می‌کردند. در تهران هم مسابقات باشگاهی برگزار می‌شد در آن تیم‌هایی همچون پرسپولیس، تاج (استقلال)، پاس، شاهین و دارایی به قهرمانی رسیدند.پس از آن، در سال 1353 (1973) اولین مسابقات سراسری ایران با نام تخت‌جمشید برگزار شد. در این مسابقات تیم‌هایی از سراسر کشور حضور داشتند اما باز هم این تیم‌های تهرانی بودند که بیشترین قهرمانی‌ها را در این مسابقات کسب کردند.در ادامه و با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق، فوتبال در کشور نیز تحت تاثیر جنگ قرار گرفت ولیکن چندین جام همچون قدس و هفده شهریور در کشور برگزار شد. تا این که در سال 1370 لیگ سراسری کشور با نام جام آزادگان برگزار شد. پرافتخارترین تیم‌های سال‌های اول برگزاری این جام استقلال تهران و پاس بودند. این دو باشگاه در همین سال‌ها در جام ‌باشگاه‌های آسیا هم قهرمان شدند.
چند سال پس از شروع جام آزادگان، قهرمانی میان دو تیم پرسپولیس و استقلال دست به دست می‌شد و بازیکنان این دو تیم بدنه اصلی تیم ملی کشور را تشکیل می دادند.بالاخره در سال 1379 لیگ‌برتر ایران با ساختار فعلی راه‌اندازی شد که به آن لیگ‌حرفه‌ای هم گفته می‌شود. این لیگ را می‌توان اولین مسابقات کاملا سراسری و حرفه‌ای ایران دانست چرا که در میان قهرمانان آن نام تیم‌هایی نظیر فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان مشاهده می‌شود که اولین تیم‌های شهرستانی‌ای هستند که قهرمان مسابقات فوتبال کشور شده‌اند. تیم‌های دیگری نظیر ذوب‌‌آهن و استقلال اهواز هم در این لیگ نتایج بسیار خوبی گرفته‌اند.

جی پلی :   ورزش های همگانی

 

جی پلی

لیگ برتر فوتبال ایران

قهرمانان لیگ‌برتر در سال های اخیر:

باید گفت تا پایان هفتمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر، تیم پرسپولیس تهران کسب عنوان پرافتخارترین تیم لیگ‌برتر باشگاه‌های کشور را در اختیار دارد همچنین این تیم در اولین و هفتمین دوره رقابت‌های لیگ‌برتر عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است (پرسپولیس قهرمان هفتمین دوره لیگ‌برتر شد)  پس از این تیم سپاهان اصفهان، پاس، فولاد اهواز، استقلال تهران و سایپای تهران تیم‌هایی هستند که هر کدام عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ‌برتر را به‌دست آورده‌اند.

هر هفته میلیون‌ها نفر اخبار این بازی‌ها را پیگیری می‌کنند و هزاران خبر در مورد آن نوشته می‌شود.پرونده هریک از 18 تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران را شامل: ابومسلم خراسان،استقلال اهواز،استقلال تهران، پرسپولیس،برق شیراز،پاس،پیام خراسان،پیکان،داماش گیلان،ذوب آهن اصفهان،راه‌آهن،سایپا،صبا باتری،فولاد خوزستان،فولاد مبارکه سپاهان،مس کرمان،مقاومت سپاسی،ملوان بندر انزلی تیم‌هایی که سابقه حضور در لیگ‌برتر دارند:شیرین‌فراز کرمانشاه،صنعت نفت آبادان .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hadi
Hadi
2 ماه قبل

عالی بود