ورزش های همگانی

ورزش های همگانی

به نام خدا

 

 

ورزش های همگانی :

اگر برایتان سوال پی آمده است که ورزش همگانی چیست و یا چه نوع ورزشی است ، می توان گفت تعریف ساده آن این است که ، ورزش همگانی به نوعی پرداختن عامه مردم به ورزش حتی در تایم و زمان کوتاه و با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد می باشد . همچنین این ورزش ها شامل پیاده روی ، کوهپیمایی ، دوچرخه سواری ، دوهای عمومی و ورزش های بومی ، محلی نیز می تواند باشد . با جی پلی همراه باشید .

 

جی پلی

ورزش های همگانی

 

تاریخ کمیته ورزش و اوقات فراغت :

گفته می شود در این خصوص اولین بار در سال 1964 میلادی و به ابتکار( پرفسور لیزلوت دیم Lislot Diem ) در کالج فدرال کشور آلمان تاسیس شد و تربیت دست‌اندرکاران ورزشی آن کشور را آغاز کرد، پیش از این در سالهای 1954 نتیجه مربوط به اوقات فراغت نشان داده بود که جوانان اوقات فراغت خود را روی تفریحات و ورزش های گروهی می گذارند .به مرور زمان و با رشد ورزش در جهان، سازمانی به نام )ورزش برای همه( در بطن آن تاسیس و یکی از شش کمیته اصلی ICSSPE شد. در کشور ما ورزش همگانی از سال 1358 و تحت عنوان ورزش محلات آغاز و سپس به صورت قانونی در سال 1362 تحت عنوان جهاد تربیت بدنی رسمیت یافت .

 

 

 

جی پلی

ورزش های همگانی

ورزش همگانی و نقش موثر آن در تامین سلامت :

می توان گفت ورزش همگانی یک عامل اساسی در تأمین سلامتی و کیفیت زندگی افراد جامعه است، ولی مردم براساس فرهنگ و نگرش، باورها و همچنین با توجه به ویژگی های فردی (سن، جنس، شغل) و وضعیت مادی خود در ورزش همگانی شرکت می کنند. باید بدانید که فدراسیون ورزش های همگانی ایران با هدف ایجاد امکانات و بستر مناسب به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مردم و به دنبال آن بالا بردن سطح مهارتها در سال 1371 براساس اساسنامه فدراسیون¬ها تشکیل شد. این فدراسیون در جهان به نام مخفف TAFISA و در آسیا به نام مخفف ASFA فعالیت می نماید. و شعار ورزش برای همه را سرلوحه قرار دادند .فدراسیون ورزش های همگانی با هدف ایجاد امکانات و بستر سازی مناسب به منظور ایجاد نشاط و شادابی در مردم و سلامتی، تندرستی، کارائی و بهره وری هرچه بیشتر ایجاد شده است.

جی پلی :   آشنایی با ورزش اسکواش

 

 

 

جی پلی

ورزش های همگانی

نتیجه های مثبت برای ورزش همگانی :

می توان گفت در این راستا فدراسیون ورزش های همگانی با توجه به مسئولیت ساماندهی، طراحی و اجرای فعالیت های ورزشی، چهارمحور اصلی و سه برنامه برای سلامت و تندرستی مردم طراحی نموده که با توجه به گستردگی و وسعت عمل آن هماهنگی و همکاری سازمان ها و وزارت خانه های مختلف را نیز می طلبد. اشاره می شود چهارمحور اصلی فدراسیون ورزش همگانی چنین اعلام شده:
آموزش و تربیت نیروی انسانی ، فرهنگ تبلیغی ، برگزاری مسابقات و همایش ها ، ساخت تجهیزات و همچنین تهیه امکانات . باید گفت در این برنامه ها از هشتن نهاد وزارتخانه و سازمان های خارج از فدراسیون به عنوان بخش های لازم برای همکاری بیشتر یاد شده است . مانند :
فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علوم ، آموزش و پرورش ، کار و امور اجتماعی ، تحقیقات و فناوری ، سازمان تبلیغات اسلامی ، نیروهای مصلح و شهرداری ها . فراموش نکنیم که ورزش همگانی با سلامت و نشاط مردم به طور مستقیم در ارتباط است و اگر به این مقوله توجه شود، قطعا خیلی از هزینه‌ها افت می‌کند، چرا که بیماری‌ها کمتر می‌شود ، ایجاد انگیزه صورت بگیرد تا مردم جذب شوند .

 

 

 

جی پلی

ورزش های همگانی

کارکرد ورزش همگانی در بهبود کیفیت زندگی :

باید بدانید ورزش همگانی علاوه بر تأثیر ابتدایی و مستقیمی که بر سلامتی و نشاط عمومی دارد، همچنین باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش رفاه اجتماعی نیز می شود . به دلیل کارکردهای بهداشتی و سلامتی ورزش همگانی در کنار تأثیرات اقتصادی که با کارآفرینی و ورود بخش خصوصی به این ورزش همراه است، توسعه‌ی این ورزش را به عنوان تقویت کننده‌ی ورزش‌های قهرمانی به یکی از اهداف مدیران شهری تبدیل کرده است.

جی پلی :   تاریخچه تیم محبوب استقلال

 

 

 

گسترش ورزش همگانی زمینه ساز توسعه پایدار :

گفته می شود به دليل اهميت موضوع تربيت‌بدني در زندگي روزمره مردم، اصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلا‌مي‌ايران دولت را موظف كرده است تا به منظور نيل به اهداف متعالي انساني، همه امكانات خود را براي تربيت بدني رايگان براي همه و در تمام سطوح به كار ببرد. در اين اصل، اهميت توجه به مسأله تربيت بدني در كنار مسأله آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته که اين امر خود حاكي از اهميت موضوع تربيت بدني در قانون اساسي می باشد ، همچنین با نگاهي به مفهوم تربيت بدني در مي‌يابيم كه تربيت بدني تمام اشكال فعاليت‌هاي جسماني به منظور آمادگي جسماني، سلا‌مت رواني و عقلا‌ني و تعاملا‌ت متقابل اجتماعي مورد نياز را مورد توجه قرار مي‌دهد كه نتيجه اين فعاليت‌هاي جسماني، علا‌وه بر سلا‌مت جسماني و رواني افراد جامعه، زمينه مشاركتي مفرح ميان اقشار مختلف مردم را فراهم مي‌آورد که این یک امتیاز است .

 

جی پلی

آمار ناهنجاري‌هاي جسماني موجود ميان كودكان و نوجوانان، به ويژه دختران از جمله: كجي، گودي و گردی پشت، كف پاي صاف، ‌پاي ضربدري و پرانتزي كه توسط معاونت تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش گزارش شده است و همچنین آمار سكته‌هاي قلبي ميان جوانان و آمار بيماراني كه تحت عمل قلب باز يا بالن آنژيوگرافي قرار گرفته‌اند و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تهيه شده است، نرخ بالا‌ي ابتلا‌ي زنان کشور به پوكي استخوان نسبت به نرخ جهاني آن، كه توسط پايگاه اطلا‌ع‌رساني پزشكان ايران گزارش شده است و مواردي از اين قبيل، لزوم توجه به موضوع تربيت‌بدني ميان اقشار مختلف جامعه و نقش سازمان تربيت‌بدني را در اين خصوص نشان مي‌دهد. در نتیجه براساس اين تقسيم‌بندي، (ورزش همگاني) به مفهوم (تربيت‌بدني) و براي عامه مردم، به خصوص شهرنشينان كه از زندگي صنعتي برخوردارند، يكي از ضرورت‌هاي زندگي قلمداد شده است. انجام تحركات جسمي منظم نه تنها به افزايش آمادگي جسماني مي‌انجامد، بلكه براي تقويت روح و روان نيز مفيد است.براساس آمار اعلا‌م شده سازمان تربيت‌بدني در كشور ما، تنها 5 درصد مردم به طور مستمر و سازمان يافته داراي برنامه آمادگي جسماني هستند در حالي كه در برخي از كشورهاي توسعه يافته اين آمار شامل 90 درصد جمعيت مي‌شود. که باید ما نیز به آن اهمیت بدهیم تا در جامعه ورزش همگانی یک اصل قرار بگیرد .

جی پلی :   فواید ورزش برای کودکان

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها