تاثیر شنا در سلامت

تاثیر شنا در سلامت

به نام خدا

 

تاثیر شنا در سلامت :بخش اول

می توان گفت ورزش شنا و شنا کردن یکی از مفرح و محبوب ترین ورزش ها در میان جوامع بشری شناخته شده و یادگیری آن اهمیتی به سزایی دارد همانطور که می دانید شنا کردن کلیه عضلات و اندام های بدن را به چالش می کشد و هر فردی پس از انجام آن احساس راحتی و نشاط خواهد داشت. این ورزش سبب تقویت عضلات و انعطاف پذیری بدن شده و هیجانات و اضطرابات روحی روانی را از انسان دور می کند و باعث افزایش انرژی در بدن نیز می شود.

 

جی پلی

شنا یک ورزش کم فشار است که طیف گسترده ای از گروه های عضلانی را تحت تاثیر قرار میدهد و بیشتر عضلات بدن به روش های مختلفی درگیر می شوند. به همین دلیل خطر آسیب دیدگی بسیار کم است و فواید آن بیشمار است. همچنین هنگامی که تکنیک های  به درستی انجام شود ، رشد عضلات و در انعطاف پذیری افزایش می یابد. اگر توجه کنید بیشتر شناگران رقابتی شانه های پهن و اندام های بسیار عضلانی دارند. در این مطلب همراه جی پلی باشید .

 

 

جی پلی

رابطه تناسب اندام در این ورزش آبی :

گفته می شود در این زمینه مردم دغدغه هایی دارند از جمله بزرگ ، یافتن استخر مناسب و دیگری سخت بودن شنا کردن، اما اگر بدانید فقط 20 دقیقه شنا کردن در استخر می تواند بیش از 250 کالری بسوزاند و با یک تمرین کامل بدن روبه رو هستید مطمئنا خود را وارد این چالش خواهید کرد. یکی از مربی های شنا به نام مرگان مبه ، در اسفالت گرین نیویورک در این مورد می گوید : شنا حجم زیادی از فیبرهای عضلانی از هسته بدن تا کلیه اندام را درگیر می کند . در حالی که هیچ آسیبی متوجه مفاصل نمی شود، هیچ ورزش دیگری هر دو قسمت پایین تنه و بالاتنه را به این اندازه تحت تاثیر قرار نمی دهد. همچنین جنبه بی هوازی بودن ورزش شنا ضربان قلب را بالا برده و موجب تحریک فشار خون می شود و از این طریق رشد عضلات و تناسب اندام با شنا محقق می شود. حالا اگر شما یک شناگر تفریحی هستید، با تمرکز بر روی تکنیک ها شنا را آغاز کنید ، چرا که جدا از تاثیرات این ورزش برسلامت تفریح لذت بخشی را تجربه می کنید.

جی پلی :   تاثیر ورزش رزمی درفعالیت مغز

 

 

تناسب اندام و کالری سوزی با شنا :

برایان تاوین که یک فیزیوتراپیست متخصص در شناست می گوید : این ورزش بر روی پاها و عضلات دوقلو ، پشت کمر و شانه ها بسیار تاثیرگذار است. پس اگر دنبال تناسب اندام از طریق شنا هستید ، ابتدا بدن خود را قبل از ورود به آب گرم کنید تا عضلات شما آمادگی تمرینات شنا را پیدا کنند. چند تمرین ساده با تمرکز بر پاها و شانه ها را قبل از شنا انجام دهید در این صورت در پایان کار به نتیجه بهتری جهت رسیدن به تناسب اندام دست خواهید یافت. از طرفی محققان دریافتند برای شنا ذهن خود را آرام کنید چون ماهیچه های پرتنش مانند سنگ عمل کرده و موجب غرق شدن می شوند، در حالی که عضلات شل شده مانند شناور بر روی آب می مانند.همچنین زمانی که شما در آب سر، شانه ها و پاها را بتوانید در یک خط حفظ کنید، فشار بر گردن و پشت وارد نشده و باشکوه شنا خواهید کرد.

 

جی پلی

بدن در آب و در حین شنا کردن هوشمند عمل می کند، مثلا اگر سر را بالا بیاورید باسن به سمت پایین می رود. پس قرارگیری بدن در یک راستا فرم بدنی شما را متناسب خواهد کرد، تنفس صحیح در آب موقع شنا کردن نیز ذهن شما را آرامش می دهد و هم ریه ها را تقویت می کند. نفس گیری مناسب در انجام هر تمرین ورزشی به بالا رفتن سوخت و ساز بدن کمک کرده و کالری سوزی بیشتری به همراه خواهد داشت و نباید این امتیاز را در این ورزش آبی از دست بدهید ، برای شروع شنا کردن اولین اصل، آموزش روش درست دم و بازدم و افزایش حجم ریه ها است،می بایست از همان ابتدای شروع شنا بر روی تکنیک تمرکز کنید. اگر شنا کردن را خوب بلد هستید پس سعی کنید بهترین تکنیک ها را بیاموزید. انجام صحیح حرکات شنا و دست و پا زدن های اصولی ماهیچه های بیشتری از بدن را درگیر کرده و در نتیجه هر تلاش شما برای هر حرکتی در آب منجر به کالری سوزی و تناسب اندام ایده آل می شود.

جی پلی :   ورزش مناسب افراد بعد از عمل قلب باز

 

 

جی پلی

انواع حرکات مناسب  :

باید بدانید که انواع اصلی حرکات شنا شامل شنای آزاد،شنای پروانه کرال سینه، و کرال پشت می باشد که گفته می شود شنای پروانه دشوارترین این حرکات به شمار می آید. شنای آزاد : در شنای آزاد که کرال جلو یا کرال استرالیایی هم نامیده می شود، کاملاً از اسمش نیز پیداست، در این حرکت هیچ محدودیتی برای چگونگی حرکت دست و پای فرد وجود ندارد ، فقط باید بتوانید نیمی از بدن را بالای آب نگاه دارید (به استثنای 15 متر اول و بعد از هر دور). این حرکت بهترین حرکت برای آنهاست که تازه شروع کرده اند. همچنین شنای آزاد برای 150 تا 180 پوند مایل حدوداً 500 تا 700 کالری در ساعت می سوزاند. کرال سینه از طرف دیگر، حرکاتی کاملاً تعریف شده و مشخصی دارد. یعنی شانه ها باید با آب در یک خط قرار بگیرند، و باز حرکات دست ها و پاها باید با هم انجام شود و یک عمل را انجام دهند. دست ها از سینه دور شده و به دور بدن می گردد و بعد دوباره به جای اولیه باز می گردد . شنای پروانه : در طی حرکت پروانه دو دست از عقب به سمت هم حرکت می کنند، و از بالای آب رد شده و به جلوی سر رسیده و بعد دوباره به زیر آب می روند. در این حرکت پاها حرکت دلفینی انجام می دهند. چون ماهیچه های شانه کاملاً درگیر می شوند و حرکتی کاملاً دشوار است. به همین دلیل پیشنهاد می شود کسانی که در شنا تجربه دارند ســراغ یــادگیری این حرکت بروند و از آنجا که دشوارترین حرکت شنا به حساب می آید، بیشترین انرژی را می گیرد و کالری سوزی خواهد شد .

جی پلی :   ورزش های زمستانی

 

جی پلی

تاثیر شنا در سلامت

حرکت کرال پشت : حرکت کرال پشت در حالتی انجام می شود که پشت شما روی آب قرار می گیرد. دست ها و پاها را می توان به همان شیوه شنای آزاد حرکت داد و حداقل 500 کالری در ساعت خواهید سوزاند. باید در این حرکت کاملاً از موقعیت بدنتان داخل استخر مطلع شوید چون وقتی از پشت خوابیده اید نمی توانید جلوی خود را ببینید.فرض کنید که قادر به انجام کلیه این حرکات هستید، در این حالت حرکت پروانه بهترین حرکت برای شما خواهد بود اگر قصد کاهش وزن داشته باشید، این حرکت عضله سازی نیز می کند. به این دلیل که شما بیشترین حجم کالری را در یک ساعت خواهید سوزاند و این کمک می کند که وزن بدن کاهش یابد. برای عضله سازی در شنا باید این ورزش را تا آخرین درجه شدت انجام دهید، اما در زمانی کوتاه تر. در این حالت شما کالری های زیادی نخواهید سوزاند، اما به ساختن ماهیچه ها کمک خواهید کرد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها