تاثیر شنا در سلامت

تاثیر شنا در سلامت : بخش دوم

به نام خدا

 

 

تاثیر شنا در سلامت : بخش دوم

با شروع قرن نوزدهم رشد کمی و کیفی شنا چشمگیر می‌شود. گفته می شود در سال 1810 لرد بایرون شاعر نامدار بریتانیا تنگه داردانل را با شنا می‌پیماید ، همچنین اولین مدرسه‌ای که در سال 1810 شنا را در برنامه خود گنجاند، مدرسه (فورتا) در آلمان بودو به تدریج سایر مدارس از این برنامه استقبال و حمایت کرده‌اند. گوتس موتس در مورد توسعه ورزش شنا در مدارس نقش اساسی داشته و این نقل از اوست که (ورزش شنا باید قسمت اصلی تعلیم و تربیت باشد) وی به کمک طناب، کمربند و قلاب، مبتدیان را در آب تعلیم می‌داد. در بخش دوم تاثیر شنا در سلامت همراه جی پلی باشید .

 

 

جی پلی

تاثیر شنا در سلامت

شنا وضعیت شما را بهبود می بخشد :

باید گفت امروزه بسیاری از ما زمان زیادی را در مقابل رایانه می گذرانیم و همین باعث می شود که یک حالت سستی شل شده با شانه های حلق آویز داشته باشیم.شنا سطح پایداری هسته بدن را با توجه به ناحیه پشت و شانه تقویت می کند ، تا حالت بهتری داشته باشید ، ماهیت تنفس در ورزش شنا به موقع و دقیق است. علاوه بر این ، گرفتن هوا در حجم و فرکانس محدود است. این باعث افزایش ظرفیت بیشتر ریه و مصرف مداوم اکسیژن می شود و همچنین تکرار مداوم فشار ها باعث تقویت استقامت ماهیچه ها می شود و از آنجا که آب بسیار متراکم تر از هوا است ، مقاومت بالاتر در برابر حرکات بدن باعث می شود که ماهیچه ها تقویت شوند.

جی پلی :   ورزش های زمستانی

 

 

 

جی پلی

تاثیر شنا در سلامت

با استرس و ضربان قلب بالا خداحافظی کنید :

طبق تحقیقات ورزش شنا یک تمرین قلبی و عروقی عالی است که خون را پمپاژ می کند اما بدون استرس و در آب انجام می شود ، برخلاف دویدن ، جایی که زانوهای شما به دلیل سطح سخت ضربات سختی می خور ، .ورزش شنا یکی از معدود ورزشهایی است که تقریباً تمام گروههای عضلانی شما را درگیر می کند ، ورزش شنا به عنوان یک تمرین آرامش بخش به کاهش استرس کمک کرده و می توان گفت یک ساعت در استخر بعد از یک روز پر دردسر در محل کار ، احساس طراوت و انرژی را به شما منتقل می کند.( تاثیر شنا در سلامت بخش دوم )

 

 

 

انواع ورزشهای قابل اجرای شنا در آب :

یکی از روش های موثر راه رفتن و دویدن آهسته در آب : این دو ورزش در آب دارای همان مزایای راه رفتن و دویدن در خشکی هستند، اما آسیبهای کمتری دربر دارند. راه رفتن در آب میتواند در حالی که آب تا کمر یا سینه رسیده باشد انجام شود. مقاومت آب تاثیر این دو ورزش را بالا می برد.
یوگا و حرکات نرمشی در آب : می دانیم که آب خود به عنوان ماده ای آرامش بخش شناخته شده است و حرکات آرام، آهسته و روان بخشی از یوگا در آب هستند.
حرکات کششی و انعطاف پذیری : بله بهترین محیط برای تمرین و افزایش انعطاف پذیری بدن آب است که شامل حرکات کششی و حرکاتی برای تمام بدن می باشد.

جی پلی :   معرفی ژیمناستیک

 

جی پلی

ورزشی برای تقویت و تناسب اندام : در اینجا منظور شامل حرکاتی برای بالاتنه و پایین تنه است که هرچند مقاومت آب میتواند تاثیر آنها را بسیار افزایش دهد و گاهی با وسایل مخصوص اجرا میشود تا این مقاومت هرچه بیشتر شود. نتیجه این حرکات عضلاتی کشیده، محکم و خوش فرم خواهد بود .
دویدن آهسته و سریع در آب عمیق : در این ورزش، پا به کف استخر نمیرسد و حرکات دویدن در استخر عمیق اجرا میشود. به همین منظور از کمربندها، کفشها و ابزارهای مختلفی برای شناور ماندن استفاده میشود.
حرکات کششی : این حرکات کششی آهسته در میان حرکات ورزشی پر تحرک انجام میگیرد و موجب استراحت و بازگشت عضلات به حالت عادی شده، از دردناک شدن و کوفتگی بدن جلوگیری میکند.( تاثیر شنا در سلامت بخش دوم )

 

 

 

جی پلی

تاثیر شنا در سلامت

شنا ورزشی مناسب برای کسانی که آسم دارند :

در این باره می توان گفت محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده، شنا را به یک فعالیت عالی برای افراد مبتلا به آسم تبدیل می‌کند. افزون بر این، فعالیت‌ها و کارهایی که هنگام شنا کردن باید انجام دهید، مانند حبس کردن نفس، می‌تواند ظرفیت ریه را افزایش داده و منجر به بهبود کنترل تنفس در بیماران آسمی شود.( نکته قابل توجه برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند مواد شیمیایی موجود در استخر ممکن است خطر ابتلا به آسم را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است پیش از آنکه به سراغ شنا بروید با پزشک خود مشورت کنید )

 

 

 

جی پلی

برای افراد مبتلا به ام‌اس هم شنا فراموش نشود :

می توان برای افراد مبتلا به ام‌اس شنا کردن را یک ورزش مفید و کارآمد در نظر بگیرید. شما زمانی که در آب قرار می‌گیرید، اندام‌هایتان شناور می‌شوند و این به حمایت بیشتر برای ورزش کردن کمک می‌کند. آب همچنین نیروی مقاومتی ملایمی به وجود می‌آورد که برای تقویت ماهیچه‌ها و حرکت دادن آن‌ها مناسب است. همچنین در پژوهش‌ها هم دیده شده افراد مبتلا به ام‌اس با شنا کردن منظم توانسته‌اند درد خود را به طور قابل توجه‌ای کاهش دهند و همچنین کمتر با نشانه‌هایی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی روبه‌رو شوند.

جی پلی :   فواید ورزش برای کودکان

 

 

 

جی پلی

تاثیر شنا در سلامت

شنا کمک به بهبود خواب شما :

پژوهش‌ها خبر می‌دهند که شنا کردن با بهبود خواب و استراحت همراه می باشد . در یک مطالعه دیده شد کسانی که به بی‌خوابی دچار بودند با انجام منظم تمرین‌های هوازی از جمله شنا توانستند کیفیت خواب خود را افزایش دهند و خواب شبانه‌ی بهتری داشته باشند. با شنا کردن مغز شما بهتر فعالیت می‌کند فواید شنا کردن تنها به جسم و ماهیچه‌ها خلاصه نمی‌شوند. شنا می‌تواند خون‌رسانی را به مغز افزایش دهد و اکسیژن بیشتری به آن برساند. این به معنای بهبود کارکرد مغزی، افزایش هوشیاری، تقویت حافظه و بهبود ویژگی‌های شناختی و ذهنی است. اگر دچار کمردرد را هستید به جای آنکه از مسکن‌ها استفاده کنید می‌توانید با پزشکتان مشورت کنید و به سراغ تمرین با فوم رولر یا شنا کردن بروید. یک پژوهش و تحقیق نشان داده ورزش‌های آبی می‌توانند به طور قابل توجه‌ای دردهای بدن به‌ویژه کمردرد را کاهش دهند.( تاثیر شنا در سلامت بخش دوم )

 

صفحه نخست 

تولید محتوا تیم چینود 

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها