ورزش های زمستانی

ورزش های زمستانی

به نام خدا

 

ورزش های زمستانی :

ورزش زمستانی یا همان Winter sport)) به نوعی یک فعالیت تفریحی و ورزشی است که در طول ماه‌های سرد هر سال برگزار می شود . این نوع ورزش بر پایهٔ ورزش اسکی و فعالیت‌های دیگر مربوط به این ورزش می باشد که می‌تواند اسکیت روی یخ یا به وسیلهٔ سورتمه باشد، به طور سنتی این نوع ورزش‌ها تنها در مناطق سردسیر و زمستانی انجام می‌شوند، یخ مصنوعی می‌تواند برای ارائه و آماده سازی زمین‌های یخی که بیشتر برای اسکیت روی یخ مورد استفاده قرار می‌گیرند کاربرد داشته باشد، اسکیت روی یخ، هاکی روی یخ و ورزش باندی در آب و هوای خفیف‌تر می تواند اجرا گردد . ما در جی پلی می خواهیم شما را با این ورزش های زمستانی بیشتر آشنا کنیم همراه ما باشید .

 

جی پلی

اسکیت روی یخ یک ورزش هیجان انگیز :

گفته می شود حرکت بر روی یخ با استفاده از کفش‌های اسکیت یخ می باشد و می‌تواند به‌منظور حمل‌ونقل، سرگرمی و یا به‌عنوان ورزش صورت پذیرد، همچنین ممکن است روی یخ‌های طبیعی همانند دریاچه‌های یخ زده و با یخ های مصنوعی و ساختگی انجام پذیرد، همچنین در سالن‌های سرپوشیده ویژه و یا فضای باز و خارج از سالن قابل انجام است . اگر بخواهیم برایتان از انواع ورزش‌های اسکیت روی یخ نام ببریم :

باندی ، هاکی روی یخ ، اسکیت نمایشی یا پاتیناژ ، اسکیت نوردیک ، اسکیت سرعتی مسیر کوتاه ، اسکیت مسیر بلند ، اسکیت سرعت روی یخ ، رینگت ،

 

 

جی پلی

ورزش هیجان آور اسکلتون :

در باره این مورد می توان گفت ورزشی زمستانی و انفرادی می باشد که به وسیله یک سورتمه مخصوص کوچک و در پیست یخی مارپیچ انجام می شود. در این ماده ورزشکار پس از دویدن مسیر کوتاهی به روی سینه روی سورتمه خود قرار می گیرد و مسیر پیست را ادامه می دهد. باید بدانید که پیست استفاده شده برای این مسابقات همانند پیست ورزش های لژ و بابسلد می باشد و دارای ۱۰۰۰ متر طول و ۱۲ پیچ است. همچنین گفته می شود برای نخستین بار این ورزش در سن موریس سوئیس در سده نوزدهم انجام شد و مسابقات آن در سال های ۱۹۲۸ و ۱۹۴۸ در بازی های المپیک زمستانی برگزار شد و این میان توقفی طولانی داشته و سپس از سال ۲۰۰۲ به این بازی ها بازگشت.

جی پلی :   ورزش مناسب افراد بعد از عمل قلب باز

 

 

جی پلی

ورزش اسکی آلپاین :

گفته می شود ورزشی تفریحی است که در آن با اسکی روی تپه‌ها و شیب‌های برف‌دار سر می‌خورند که هیجان و لذت خاص خودش را دارد ، در اسکی آلپاین، بر خلاف اسکی شمالی پاشنه پای اسکی‌باز روی اسکی ثابت است. این ورزش در بسیاری از کشورها که دارای مناطق کوهستانی و برف‌گیر هستند رواج دارد. و در این خصوص در سال‌های اخیر در برخی کشورها پیست‌های اسکی مصنوعی درست کرده‌اند. باید بدانید که رشته‌های ورزشی مربوط به اسکی آلپاین عبارتند از:
مارپیچ کوچک ، اسکی سرعت ، سوپر جی ، اسکی ترکیبی ،

 

 

باندی چیست :

می توان گفت یک نوع ورزش زمستانی شبیه به هاکی روی یخ می باشد .و همچنین در این بازی بازیکن‌ها به‌وسیله یک چوب باندی توپ را به‌سوی دروازه حریف هدایت می‌کنند. نکته جالب اینکه بسیاری از قوانین این بازی با قوانین فوتبال مشابهت دارد و زمین این بازی پوشیده از یخ و به‌اندازه زمین فوتبال است . یعنی هر تیم ۱۱ بازیکن دارد که یکی از آن‌ها نقش دروازه بان را دارد . بازی باندی از دونیمه ۴۵ دقیقه‌ای تشکیل‌شده است.و حتی قوانین آفساید در باندی نیز کاملاً مشابه قوانین آفساید در فوتبال می‌باشد. و گاهی اوقات در کشورهای اسکاندیناوی فوتبال زمستانی نامیده می‌شود.

 

 

 

جی پلی

یخ نوردی یک ورزش ، یک تفریح :

با این که کوهنوردی یکی از تفریحات پر هیجان است، اما یخ نوردی هیجانی دو چندان دارد. یکی از دلایلش این است که برای بالا رفتن از مسیری یخی در حالی که برای حفظ تعادل خود، با شدت تبر را در میان یخ ها فرو می کنید، یک ماجراجویی منحصر به فرد حساب می شود و از هر کسی بر نمی آید. ولی این ورزش و تفریح علاقمندان خود را دارد. در نظر داشته باشید صعود از آبشار ها و صخره های عظیم یخی، تجهیزات و مهارت بالایی می طلبد که فرد باید رعایت کند. البته یخ نوردی هم فعالیتی پر هزینه است که افراد خاصی آن را به صورت حرفه ای دنبال می کنند. ولی هستند افرادی که در نقاط کوهستانی ایران، به یخ نوردی مشغولند. گفته می شود این ورزش می تواند بسیار خطرناک باشد و حتما نیاز به آموزش دارد. توصیه ما این است که بدون آموزش و مربی هرگز سراغ آن نروید حتی اگر تجهیزات کاملی هم داشته باشید. یکی از مشهور ترین مدارس یخ نوردی ایران، مدرسه میگون در منطقه رودبار قصران است .

جی پلی :   راه های ثابت نگهداشتن وزن

 

 

اسکی در ارتفاعات برفی :

همانگونه که می دانیم اسکی هم یکی دیگر از ورزش های زمستانی مفرح و البته پر هزینه می باشد که چند شاخه متفاوت دارد. این شاخه ها شامل اسکی آلپاین، اسنوبورد و حتی اسکی روی ماسه و چمن دارد. می توان گفت با رسیدن فصل زمستان و نشستن برف بر روی کوهستان، علاقه مندان به اسکی، راهی پیست های اسکی می شوند. با این که اسکی یک ورزش انفرادی عنوان دارد اما باعث جمع شدن ورزشکاران در کنار یکدیگر می شود. ازمعروف ترین پیست های اسکی ایران اشاره می کنیم به : پیست اسکی دیزین، شمشک، توچال، آبعلی و دربندسر در اطراف تهران، پیست اسکی خوشاکو در ارومیه، پیست کاکان در استان کهکیلویه و بویراحمد، پیست بیجار در استان کردستان و پیست سهند در تبریز .

 

 

جی پلی

 

کایت سواری در برف (اسنو کایتینگ) :

گفته می شود کایت سواری در برف یکی دیگر از ورزش های زمستانی پر هیجان است و آن را می توان تلفیقی از پرواز و اسکی دانست که به کمک کایت و اسنوبورد یا چوب های اسکی انجام می شود. با اینکه یک ورزش ریسکی است ، ولیکن در دنیا طرفداران زیادی دارد . اسنو کایتینگ اولین بار در اتریش ابداع شد و اکنون افرادی هستند که در پیست های اسکی ایران از آن استقبال می کنند. جالب است بدانید شدت و جهت وزش باد مهم ترین عامل موثر در بالا رفتن کایت و مسیر حرکت است. با توجه به این که دست های ورزشکار باید کایت را کنترل کند، از این جهت در مقایسه با اسکی کمی دشوار تر است.

جی پلی :   بررسی تاریخچه ورزش صخره نوردی

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها