تاثیر ورزش رزمی درفعالیت مغز

تاثیر ورزش رزمی درفعالیت مغز

به نام خدا

 

تاثیر ورزش رزمی درفعالیت مغز :

طبق بررسی و تحقیقات صورت گرفته ، ورزش بدون در نظر گرفتن سن و یا میزان تناسب اندام، در اشخاص عادی تا رزمی کاران و ورزشکاران دیگر دارای تفاوت هایی می باشد، همانگونه که می دانیم ورزش به طور حتمی بر فعالیت های مغز و میانگین کارکرد آن تأثیر ویژه ای می گذار ،ورزش باعث کاهش استرس در افرادمی شود. در این مطلب پر انرژی ورزشی همراه جی پلی باشید .

 

تاثیر ورزشهای رزمی بر عملکرد مغز :

گفته می شود هنگام انجام ورزش، در مغز آندروفین (هورمون شادی) ترشح شده که باعث احساس شادی می‌شود. یعنی وقتی که ورزش می‌کنیم از میزان هورمون کورتیزول که باعث استرس است، کاسته می‌شود. اگر میزان کورتیزول بالا باشد، ایمنی بدن افت می کند. می توان گفت ورزش‌های اصولی و برنامه ریزی شده سبب می‌شود تا جریان خون به مغز و ریه‌ها بیشتر شود و عمل تبادلات اکسیژن و دی اکسید کربن در مغز و شش‌ها با سرعت و حجم بیشتری صورت بگیرد. درباره ورزش رزمی گفته می شود که در شاد شدن انسان نقش مهمی دارد.

جی پلی

این کار اندورفین بدن را به شدت بالا می برد ، طبق مطالعات ورزشهای رزمی حتی می توانند از شدت نشانه های افسردگی بالینی بکاهند. باید بدانید که ورزشهای رزمی صدمه رسیدن به عقل را به تاخیر می اندازند. این موضوع تلخ است اما حقیقت دارد که اکثر مواقع پیری می تواند به مغز انسان آسیب برساند. بیماری هایی مانند آلزایمر باعث شده در این سن به سلول های مغز صدمه وارد شده وآنها را از بین ببرند و یا کاری کنند که دیگر کارکردهای قبلی را نداشته باشند. ( البته در نظر بگیرید هیچگاه قرار نیست تمرینات رزمی و رژیم غذایی سالم، آلزایمر را درمان کند ولیکن اما باعث می شود زوال عقل را که از سن ۴۵ سال به بعد رخ می دهد را به تعویق بیندازد)

جی پلی :   دستگاهای بدن سازی در باشگاه ورزشی

 

 

ورزش باغث کاهش اضطراب می شود :

بله ورزش خیلی در کاهش استرس و اضطراب تاثیر دارد ،موادی که بعد از تمرینهای رزمی در بدن آزاد شده، می توانند تا مقدار بسیاری اضطراب را کاهش داده و آرامش را بازگردانند. مطالعات مختلف ثابت کرده که ورزشهای رزمی پیوسته منجر به بوجود آمدن سلول‌های مغزی جدید، موسوم به نوروژنرز نیزمی‌شوند ،سلول‌هایی که کارکرد مغز را بهبود می‌بخشند. همچنین‌ تمرین های‌ سخت سطح پروتئین مشتق از مغز (BDNF) را در بدن افزایش داده که می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری، تفکر و یادگیری را بیشتر کند. همچنین گفته می شود ، ورزشهای رزمی افراد را باهوش تر می کند، فعالیت بدنی و تعریق بر اثر آن کارکرد هیپوکامپ را افزایش می دهد که در واقع مسئول حافظه و یادگیری در مغز است.

 

جی پلی

مغز در پاسخ به هر لذتی مثل ورزش، غذا، سیگار و یا حتی الکل دوپامین آزاد می کند. در واقع می توان گفت که اعتیاد اشخاص به علت عادت کردن به همین دوپامین است. ورزش حداقل در کوتاه مدت باعث شده با وادار مغز برای آزاد کردن دوپامین، ذهن را از مواد اعتیادآور منحرف کند. ورزش رزمی به خواب نظم می دهد، برای برخی از افراد یک تمرین سبک و مناسب می تواند به اندازه ی یک قرص خواب تأثیرگذار باشد. تقریباً پنج تا شش ساعت قبل از خواب ، ورزش دمای بدن را به شدت بالا برده و پس از آنکه دما به حالت معمولی باز می گردد سیگنال های بدن به مغز این است که وقت خواب رسیده است .

جی پلی :   رژیم سوپ کلم چیست

 

 

جی پلی

رابطه تمرینات رزمی و شغل :

باید گفت که یکی از نتایج تنیدگی زیاد شغلی و استرس های طولانی مدت شغلی ، فرسودگی شغلی می باشد و تحقیقات نشان می دهد که ورزش می تواند بر کاهش فشارهای روانی تاثیر گذار باشد. در دهه های اخیر توجه به استرس های شغلی و مطالعه روی این این مقوله گسترش زیادی یافته است. چون همهء افراد درجاتی از فشار عصبی یا استرس را در محیط کار احساس می کنند و این واقعیت امری ملموس و انکارناپذیر در سازمان های مدرن امروزی می باشد که خود نیز شاهد آن هستید. واژه فرسودگی شغلی نخستین بار توسط فرید نیرگر در اواخر دهه 1960، زمانی که وی علائم خستگی را در کارکنان خود مشاهده کرده تعریف شد، او این پدیده را سندرم تحلیل قوای جسمانی ،روانی نامید. فرسودگی شغلی با فشار، گم گشتگی نقش و ضعف عملکرد شغلی همراه است و علت آن در دو جنبه فردی و سازمانی مطرح می شود. نظر دیگر این است که فرسودگی شغلی نتیجه نهایی در معرض فشارهای شغلی مزمن و طولانی مدت قرار گرفتن م تواند باشد.

 

جی پلی

در نتیجه، فرسودگی شغلی بایستی بیشتر در بین افرادی اتقاق بیافتد که مدت بیشتری در یک شغل اشتغال داشته اند تا افرادی که به تازگی شغلی را انتخاب نموده اند.در مطالعه ای دیگر مشخص شد ، حتی یک جلسه ورزش رزمی که تمرین های هوازی و بی هوازی دارد، می تواند اثرات مثبتی بر خستگی و عصبانیت داشته باشد.همچنین نشان داده شده که افراد ورزشکار در رشته های رزمی نسبت به افراد غیر ورزشکار کمتر تحت تأثیر فشارهای روانی قرار می گیرند. (در تحقیقی که فشارهای روانی کارمندان زن شاغل در ادارات دولتی شهر تهران را مورد بررسی قرار داده ، یه این نتیجه رسیده اند که فشارهای روانی کارمندان ورزشکار به طور معنی داری کمتر از کارمندان غیر ورزشکار بوده است. در پژوهشی دیگر با عنوان مقایسه استرس های کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار دریافته اند که ورزش های رزمی باعث کاهش فشارهای عصبی در محیط کار می شود )

جی پلی :   تناسب اندام

 

 

 

جی پلی

ورزش رزمی برعملکرد یادگیری :

تحقیقات نشان می‌دهد که مشارکت در ورزش رزمی و فعالیت های بدنی، چه در داخل و خارج از کلاس، بر عملکرد تحصیلی و کارایی دانش‌آموزان تأثیر مثبت دارد. طبق نظریه هایی ، دانش آموزانی که در کلاس متوسط هستند اما در ورزش های رزمی می‌درخشند، عزت نفس بیشتری در خود دارند. در حقیقت، بیشتر آنها جسور تر از بقیه هستند. پس می تواند یکی از عوامل که باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن در این افراد است باشد . رزمی سبک تا متوسط، به ویژه صبح،می تواند نقش بسیار مثبتی در یادگیری داشته باشد. تمرین صبحگاهی می‌تواند باعث شادی و نشاط بدن و در نتیجه افزایش تمرکز و حافظه شود.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها