طناب زنی یک ورزش مفید

طناب زنی یک ورزش مفید

به نام خدا

طناب زنی یک ورزش مفید :

طناب زدن Rope Skipping)) از دیرباز یکی از ورزش های کم هزینه و مفرح بوده است . می توان گفت از فعالیت های ورزشی شاد، و کاملا اقتصادی است ، همچنین درآن محدودیت سنی معنا ندارد و تمام افراد با هر سن و سال و فیزیکی می توانند در یک فضای کوچک و یا حتی در اماکن عمومی مانند پارک ها و … به انجام آن بپردازند.این حرکت نوعی فعالیت هوازی است که موجب تقویت گردش خون و افزایش متابولیسم شده و با به چالش کشیدن عضلات بزرگ بدن موجب تقویت سایر ماهیچه های بدن می شود.حالا اگر برایتان سوال پیش آمده که فواید طناب زنی بربدن چیست با این مطلب سلامتی ، ورزشی همراه جی پلی باشید .

 

جی پلی

رابطه طناب زدن و آب کردن شکم و پهلو :

گفته می شود، طناب زدن تمرینی بسیار مناسب برای لاغری شکم و پهلو و تقویت عضلات شکمی محسوب می شود. یعنی انجام تمرینات این ورزش سبب می شود تا مقدار، متابولیسم (سوخت و ساز بدن) به طور چشمگیر افزایش یابد و عضلات در زمان تمرین کشیده شده تا بر روی سوزاندن چربی های انباشته شده شکم، پهلو و کمر تاثیر گذاری بیشتری داشته و عضلات شکمی، پهلو و کمر بیشتر به چالش کشیده شوند. پس اگر بتوانید در هر یک دقیقه بین ۱۴۰ الی ۱۲۰ بار طناب بزنید در یک ساعت چیزی در حدود ۷۲۰ کالری خواهید سوزاند که این مقدار کالری سوزی تقریبأ ۲ برابر کالری سوزی ورزش هایی نظیر والیبال، تنیس و بسکتبال است . متخصص قلب و عروق دکتر شوارتز در تحقیقات خود این چنین بیان می کند که :

اگر به ازای حذف یک وعده غذایی بتوان طناب زد، ۹۰ درصد آنچه که خواهید سوزاند چربی های اضافی هستند. و همچنین روزانه به طور متوسط ۱۵۰۰ کالری را با ورزش کردن سوزاند با سرعت قابل توجهی با کاهش وزن مواجه خواهید شد. اگر دنبال کالری سوزاندن هستید با انجام تمرینات مداوم طناب زدن می توانید در هر ساعت ۷۲۰ کالری را سوزاند که این مقدار کالری سوزی لاغری و کاهش وزن را به همراه خواهد داشت.

روش صحیح طناب زنی به سبک جی پلی :

همانطور که اشاره شد طناب زدن یک ورزش ساده و درحین حال مفید است ،اما مهمترین نکته در طناب زدن این است که طنابی مناسب با قد خود انتخاب کنید. اگر می خواهید به صورت صحیح و اصولی از طناب در جهت لاغری بهره بگیرید باید حتما نکاتی را رعایت کنید. با قرار دادن پاها بر روی طناب و نگه داشتن دستگیره ها طناب را تنظیم کنید. سپس از کفش های مخصوص رانینگ (دویدن) برای تمرین استفاده کنید که بسیار برای شما خوب است و همچنین اگر طناب شما بلند است آن را تا جایی کوتاه کنید که گودی زیر بغل شما را لمس کند. و سطح کف فضایی که در آن می خواهید طناب بزنید بسیار مهم است.

جی پلی :   چرا ورزش مهم است:بخش دوم

 

جی پلی

پیشنهاد می کنیم بر روی سرامیک و فرش طناب نزنید ( چون از اثرات مفید طناب زدن کاسته شده و احتمال پیچ خوردگی پا در هنگام تمرین افزایش خواهد یافت.) ایستاده و دستگیره ها را در دست بگیرید، ساعد ها و دستان خود را در فاصله ۳۰ سانتیمتری بدن خود قرار داده یه صورتی که یک زاویه ۴۵ درجه با قسمت بالا تنه خود ایجاد شود، سپس روی طناب ایستاده به طوری که طناب زیر پاشنه پای شما قرار داشته باشد. در ادامه برای به حرکت در آوردن طناب از مچ ها نیرو بگیرید و برای به گردش در آمدن طناب از حرکت دادن دستان خودداری کنید. زمانی که طناب در هنگام گردش از سمت جلو به پاهایتان نزدیک شد از روی آن جهش کنید ( می توانید هنگام جهش بر روی قسمت نوک انگشتان پا تکیه کرده تا جهش سریعتر و مناسب تر صورت گیرد)

 

 

جی پلی

درهنگام طناب زدن آرامش خود را حفظ کنید :

هنگام طناب زدن سعی کنید زیاد به سمت بالا جهش نکنید و دست ها و شانه های خود را نچرخانید و همواره به دنبال یافتن یک نوع ریتم مناسب باشید و برای کسب مهارت بیشتر تمرین کنید. به طور کلی طناب زدن یک فعالیت ورزشی بسیار کم خطر است و احتمال مصدومیت در آن نیز بسیار کم است . برای طناب زدن با هدف لاغری و کاهش وزن در برنامه تمرینی خود هر ست را یا۳۰ ثانیه طناب زدن انجام دهید و در آخر هر هفته تمرینی مدت آنها را به ۵ دقیقه ارتقاء دهید. گفته می شود با این روش به مرور زمان کالری سوزی بیشتری را شاهد خواهید بود .

جی پلی :   ارزش غذایی

 

 

جی پلی

تاثیر گرم کردن بدن در طناب زدن :

همانگونه که در مطلبی درباره اهمیت گرم کردن بدن قبل از ورزش صحبت کردیم. طناب زدن به تنهایی می‌تواند یک تمرین عالی برای گرم کردن قبل از ورزش باشد ولی اگر قصد دارید طناب زدن را به‌عنوان یک ورزش هوازی نیز انجام دهید می‌توانید با چند حرکت کششی، قبل از طناب زدن بدن را آماده کنید. باید بدانید که گرم کردن بدن قبل از طناب زدن بیش از همه در شرایطی اهمیت پیدا می کند که بدن شما آمادگی کافی نداشته باشد و انعطاف‌پذیر نباشید. توصیه می شود ، قبل از طناب زدن ناحیه‌ی میان‌تنه‌ی بدن را بکشید به‌خصوص عضلات کمر. برای این منظور روی شکم بخوابید و بالاتنه را در حالی که دست‌هایتان روی زمین است، از باسن بالاتر بیاورید. این کار را ده ثانیه ادامه دهید. و همچنین روی زمین چهار زانو بنشینید، دو ساق دست را بالا سرتان روی هم قرار دهید و کمر را به راست و چپ خم کنید، و در حالت نشسته یکی از پاها را جمع و دیگری را باز کنید. در اینجا سعی کنید با دستتان انگشت‌های پایی را که باز کرده‌اید لمس کنید.

 

 

تاثیرات طناب زدن روی عملکرد بدن شما :

می توان گفت ورزش با سلامتی جسم و روح مرتبط است ، و نباید آن را دست کم بگیریم درمورد طناب زدن و تاثیر عملکرد آن بر بدن اشاره می کنیم از جمله :
طناب زنی به قوی تر شدن ماهیچه کمک می کند ، چون یک ورزش وزنی برای بدن است، تعادل، هماهنگی و چابکی را بهبود می بخشد، اغلب دوندگان و دیگر ورزش کاران طناب زنی برای آموزش دارند و این یکی از بهترین ورزش ها برای آموزش استقامت و تنفس است، برای عضله سازی ران، ساق پا و ماهیچه های ساق پا بسیار عالی ست ، هم زمان روی شکم و بازو تاثیر می گذارد و این کار، ماهیچه های باسن را بهبود می بخشد، طناب زنی ، سلامت قلبی و عروقی را افزایش می دهد چون ضربان قلب را بهبود می بخشد و…

جی پلی :   دو میدانی مادر ورزش ها

 

جی پلی

طناب زنی می تواند توسط هر کسی از مبتدیان گرفته تا سطوح پیشرفته انجام شود و هم چنین به بهبود تراکم استخوان مشهور است ، همچنین مطالعات نشان می دهند طناب زنی فشار کمتری را روی مفاصل نسبت به دویدن اعمال می کند و کم تر غافلگیر کننده است. و حتی این تمرین در مقایسه با دویدن گزینه بهتری می باشد.برای انجام این ورزش شاد و مفرح تمام چیزی که نیاز دارید یک طناب است که می تواند در کیف دستی تان حمل شود. بنابراین اگر دنبال کالری سوزاندن و یک ورزش ساده و دم دستی هستید و تایم باشگاه رفتن هم گاهی ندارید کافیست تنبلی را کنار بگذارید و یک طناب مناسب انتخاب و در فضایی باز و یا استاندارد طناب زدن قرار بگیرید و از همین حالا شروع کنید . ما در جی پلی خواهان سلامتی شما هستیم .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها