آشنایی با ورزش اسکواش

آشنایی با ورزش اسکواش

به نام خدا

آشنایی با ورزش اسکواش

آشنایی با ورزش اسکواش جدیدا ورزش اسکواش در همه جهان مورد استقبال قرار گرفته است مانند دیگر ورزش ها ، این ورزش را هم می توانید هم به عنوان سرگرمی و برای پر کردن اوقات فراغت بازی کنید و نیز به طور حرفه ای آن را ادامه دهید در ادامه با این ورزش آشنا خواهید شد.

یکی از دشواری‌های اسکواش این است که برخلاف دیگر ورزش‌های راکتی، توپ در اغلب اوقات از پشت سر بازیکن می‌آید. اسکواش با توپ و راکت مخصوص بازی می‌شود. هدف اصلی این بازی، ضربه‌ای به توپ است که حریف نتواند به راحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند یا به دشواری واکنش نشان دهد.

بازی با زدن سرویس آغاز می‌شود و پس از برخورد به دیوار با زاویه‌ای معین وارد زمین سرویس می‌شود. هر بازیکن به طور یکی‌درمیان توپ را با راکت به دیوار روبرو می‌زند و حریف باید آن را به همان دیوار برگرداند. ضربه‌ها باید با سرعت و زاویه‌ای زده شوند که حریف نتواند توپ را به دیوار روبرو برگرداند. مسابقه اسکواش شامل سه یا پنج گیم و هر گیم دارای ۱۱ امتیاز است.

آشنایی با ورزش اسکواش

ورزش اسکواش چیست به چه صورت انجام می شود؟

اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌ نفره (۲ بازیکن ) و دو نفره (۴ بازیکن) در زمینی که معمولا دیوارهای آن شیشه‌ای است انجام می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی به وسیله تماشاگران را قابل امکان می‌کند براشون جذاب هم هست. در مسابقه‌ های بین‌ المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شود.

تاریخچه ورزش اسکواش را بدونیم.

اسکواش اولین بار در سال ۱۸۳۰ در مدرسه هارو در انگلستان ابداع شد. در سال ۱۸۷۴ این رشته ورزشی و مسابقه‌ های آن در انگلستان رسمیت پیدا کرد و در سال ۱۸۸۳ اولین زمین اسکواش در شهر مسجد سلیمان توسط شرکت نفت ساخته شد. در سال ۱۹۱۱ قوانین بازی و ابعاد زمین به وسیله انگلیسی‌ها اجرا شد و به حالت امروزی درآمد. در سال ۱۹۶۷ فدراسیون بین‌ المللی اسکواش با شرکت هفت کشور تاسیس شد و در سال ۱۹۹۲ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش عوض شد.

اسکواش از سال ۱۳۲۰ با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان و ساخت سالن اسکواش برای آنها وارد ایران گردید. اولین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس، ولی بعد از یک سال منحل شد و در سال ۱۳۷۲ مجددا راه‌ اندازی گردید.

ورزش اسکواش بر دو نوع است:

اسکواش راکت ، اسکواش تنيس

آشنایی با ورزش اسکواش

نوعی بازی است که در يک زمين چهار ديواری اجرا می شود و هر بازيکن به صورت پی در پی توپ کوچکی را با راکت به ديوار رو برو می زند و بازيکن سمت ديگر بايد آن را به ديوار مزبور بازگرداند. اين ضربه ها با سرعت و زاويه زده مي شود که بازيکن حريف نتواند توپ را به ديوار مقابل برگرداند، بازي با زدن سرويس شروع می شود و بعد از برخورد به ديوار با زاويه معلوم و حساب شده ای وارد زمين سرويس می شود. مسابقه شامل سه يا پنج بازی و هر بازی دارای 9 امتياز می باشد.

– اسکواش تنيس:

اين بازی مانند اسکواش راکت است در همان زمين هم بازی می شود با اين فرق که تنها سرويس زننده می تواند امتياز کسب کند و به جای اينکه در جايگاه سرويس بایستد در زمين سرويس قرار می گیرد و توپ را با ضربه حساب شده ای می زند تا در جلو خط سرويس آن سمت زمين فرود آيد توپ زمان برخورد به ديوار به شدت باز می گردد. اغلب سالن اسکواش از 4 تا 8 زمين بازی تشکيل می شود که هر زمين ابعاد 4/6 ×75/9 متر و با ارتفاع 7/5 متر پيش بينی شده است.

جی پلی :   حرکات اصلاحی کمر

در بازيهای المپيک و بين المللی از ديوارهای شيشه ای نشکن برای دور زمين استفاده می گردد که در اين صورت حداقل يک متر حريم در خارج ديوار ها لحاظ می شود و ابعاد به 2/7 ×2/9 × 5/12 متر خواهد رسيد در سالنهای اسکواش ، بسته به احتیاجات منطقه ای امکان دارد در پشت سر بازيکنان و با استفاده از شيشه های ضخيم سالنی با ظرفيت 50 الی 100 نفر با هزينه کمی ساخت. در سالنهای مخصوصی که برای انجام مسابقات بين المللی در نظر گرفته می شود امکان دارد با قرار دادن ديوارهای شيشه ای بيشتر امکانات تماشا را افزايش داد.

انواع بازی اسکواش

  • – اسکواش تک دیواره یا اسکواش پارکی
  • – اسکواش تک دیواره داخل سالن
  • – اسکواش ساحلی
  • – مینی اسکواش
  • – دیواره متحرک اسکواش
  • – اسکواش کورت با یک طرف شیشه
  • – کورت بادی اسکواش
  • – اسکواش شیشه ای تمرینی
  • -اسکواش شیشه ای تمام استاندارد
  • -اسکواش مدارس

آشنایی با ورزش اسکواش

زمين اسكواش

اسكواش توسط ۲ نفر به صورت انفرادی يا به صورت ۴ نفره (دوبل) در زمين يا كورت كه حاوی ۴ ديوار است و با يک توپ پلاستيكی توخالی برگزار می شود. ابعاد زمين يک نفره و ۲ نفره با هم فرق دارد. زمين اسكواش يک نفره دارای ۹‎/۷۵۰ متر طول، ۶‎/۴ متر عرض، ۱۱‎/۶۵۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است.

ابعاد زمين اسكواش دو نفره هم شامل ۹‎/۷۵ متر طول، تا ۷‎/۵۲۰ متر عرض، ۱۲‎/۳۷۵ متر قطر و ۵‎/۶۴۰ متر ارتفاع است.

كورت حاوی چهار ديوار است. دو ديوار در پهلو، دو ديوار در عقب و جلو. ديوارها با خط های به ضخامت ۵۰ ميلي متر خط كشی شده است كه ارتفاع خط ديوار جلو ۴‎/۵۷ است. اين ديوار دارای خط سرويس است كه از كف زمين ارتفاعش ۱‎/۷۸ متر تا ۱‎/۸۳ متر است. خط بورد ديگر خطی است كه بر ديوار جلو كشيده شده است و ارتفاع آن از زمين ۴۳۰ ميلي متر است. ديوار عقب ۲‎/۱۳ متر است.

كف زمين نیز اغلب از جنس كفپوش غيرلغزنده است كه دارای خط كشی هايی است: شامل شورت لاين، هاف كورت لاين دو مكان سرويس در چپ و راست زمين اين خط ها در بخش عقب زمين متصل به ديوار عقبی است.

راکت اسکواش

پس از سال 1980 راکت اسکواش از مواد مرکب مثل فلز، گرافیت و تیتانیوم ساخته می شود و باعث شده راکت در دست راحت تر و سبک تر باشد. راکت های امروزی دارای طول 68.6 سانتیمتر، عرض 21.5 سانتیمتر هستند و طول فریم (قاب) آنها 39 سانتیمتر است. وزن مجاز راکت حداکثر باید 255 گرم باشد و به طور معمول بین 110 تا 200 گرم است.

توپ های اسكواش از دو تكه لاستيك كه به صورت دونيم کره به هم چسبيده است داخل آن توخالی است تشکیل شده است.

جی پلی :   آنچه بدنسازان باید بدانند

رنگ های توپ اسکواش:

رنگ توپ سياه است ولی برای رقابت دركورت های شيشه ای از توپ سفيد استفاده می شود. توپ های اسكواش با خال های رنگی سطح آنها معلوم می شود.

توپ حاوی خال آبی كه دارای حركت جهشی و بسيار تندی است و بازيكن حركاتش كند است. (برای یادگیری به كار می رود)

توپ دارای خال قرمز كه حركتش از خال آبی كندتر است اما حركات بازيكن تندتر است (برای اصلاح تكنيك به كار می رود)

توپ دارای خال سفيد حركت و جهش آن كندتر از دوتای بالايی است در نتيجه حركات بازيكن تندتر است.

توپ دارای خال زرد توپی است كه نیاز به ضربه های قوی و حركات تندتری دارد.

توپ دارای دو خال زرد كه كندتر بوده و ورزشكاران حرفه ای و در مسابقات رسمی استفاده می شود.

وزن توپ ها هم بین 3/23 تا 5/25 گرم است و قطر آن 5/39 تا 5/41 ميلی متر است.

توپ های آبی رنگ بدون خال هم توپ های تمرينی بوده كه دارای جهش بلندتری است.

 

آشنایی با ورزش اسکواش

آشنایی با ورزش اسکواش

قوانین بازی اسکواش:

اسکواش هم مثل هر ورزش دیگری دارای قوانین خاصی است که به قرار زیر می باشد:

بازی را می‌توان به دو صورت انجام داد دو تیم تک نفره یا دو تیم دو نفره هست

شما باید با راکت خود به گونه ای به توپ ضربه بزنید که با محدوده‌ های تعیین شده روی دیوار مقابل برخورد کند.

برخورد توپ با دیوار‌های گوشه اشکالی به وجود نمی‌آورد، البته به شرطی که با دیوار مقابل برخورد کرده باشد.

سرویس خطا هنگامی اعلام می‌شود که بازیکن به طور اتفاقی مسیر رقیب خود را بسته باشد و نتواند راه حریف را آزاد کند.

خطا هنگامی گرفته می‌شود که بازیکن از روی عمد بخواهد راه حریف را بند آورد.

در صورتی که بازی با نتیجه ۱۰به۱۰ تمام شود، بازیکن باید دو امتیاز شفاف را به دست آورد تا به عنوان برنده اعلام شود.‌

نمی‌توان دو بار به توپ ضربه زد یا توپ را حمل کرد.

در زمان زدن سرویس باید یکی از پا‌های بازیکن در داخل محدوده سرویس قرار داشته باشد، همین قانون در مورد حریف نیز وجود دارد.

آشنایی با ورزش اسکواش

برای سرو زدن دو حالت وجود دارد: ۱) بازیکن سرضرب به توپ ضربه بزند یا ۲) بازیکن ضربه را بعد از یک بار برخورد توپ با زمین، بزند.

توپ‌ها از نظر میزان پرش فرق دارند و از طریق تعداد و رنگ خال‌های کوچک روی توپ از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند که در بالا توضیح داده شد.

انواع ضربه ها اسکواش:

درایو مستقیم: درایو در اصل به معنی هل دادن می‌باشد و در اسکواش به ضربه‌ای تلقی می‌شود که مستقیم و به صورت موازی و نزدیک به دیوارهای کناره زده می‌شود. این ضربه معمولاً به عقب زمین برمی‌گردد و یکی از ضربات اصلی است. به این ضربه ریل هم می‌گویند. چنین ضرباتی که در آن توپ مسیری طولانی را در زمین طی می‌کند ضرباتی با “طول خوب ” می‌گویند.

بوست یا ضربهٔ زاویه‌دار (ام تو) این واژه به معنی اولین تراش‌هایی است که مجسمه‌سازان و سنگ‌تراشان با اسکنهٔ پهن انجام می‌دهند. همان‌طور که از نامش برمی‌آید در این ضربه، توپ را ابتدا به دیوار کناره، دیوار فورهند یا بک ‌هند می‌زنند سپس با زاویه‌ای باز به دیوار روبرو برخورد می‌کند.

جی پلی :   پیلاتس چیست

والی این واژه از ریشه لاتین به معنی پرواز کردن گرفته شده است. در این ضربه توپ پس از برخورد به دیوار روبرو پیش از این‌که به زمین برخورد کند مستقیم به سمت دیوار روبرو شلیک می‌شود. این ضربه سرعت بازی را بالا می‌برد و معمولاً بعد از سرویس زده می‌شود.

 

آشنایی با ورزش اسکواش

آشنایی با ورزش اسکواش

ضربه دراپ یا ضربه کوتاه و آهسته: دراپ در اصل به معنی پایین آوردن، افتادن و کاهش یافتن است. توپ را به آرامی به دیوار جلو می‌زنند به گونه‌ای که در گوشهٔ جلویی زمین در نزدیکی دیوار روبرو به زمین برخورد کند.

لاب این ضربه با ارتفاع بالا به دیوار جلویی زده می‌شود در نتیجه به عقب زمین برمی‌گردد این ضربه حالت کمانی دارد.

کراس این واژه به معنی عبور از خط است (فرهنگ لانگمن) و به ضربه‌ای اطلاق می‌شود که از یک سمت زمین با زاویه به دیوار روبرو برخورد می‌کند و به سمت دیگر زمین برمی‌گردد. بدین معنا که اگر توپ از سمت فورهند زمین زده شود در قسمت بک‌هند فرود می‌آید و بالعکس.

کیل به معنی کشتن است و به ضربه‌ای تیز و قدرتی اطلاق می‌شود که محکم ولی با ارتفاع کم به دیوار جلویی زده می‌شود. کیل در واقع ضربه نیست و توپ پس از برخورد روی سطح زمین برمی‌گردد.

تریکل بوست ریشه واژه تریکل از strike به معنی ضربه یا اصابت است و به حرکتی آهسته اطلاق می‌شود. این ضربه همان پرتاب بوست است؛ ولی، برخلاف بوست، در قسمت فورهند به صورت بک‌هند و بالعکس زده می‌شود.

ضربه نیک واژه نیک در اصل به معنی شکاف یا بریدگی کوچک است. و به ضربه‌ای اطلاق می‌شود که پس از برخورد به دیوار جلویی به گوشه و کف زمین برخورد کند و باعث می‌شود که توپ مثل ضربه کیل به درون زمین برنگردد یا با ارتفاع خیلی کم برگردد.

اسکید بوست واژه اسکید در اصل به معنی رانده شدن به کناره است. و به ضربه‌ای اطلاق می‌شود که از یکی از گوشه‌های عقبی زمین با ارتفاع بالا و زاویه تند در طول دیوار کناره زده شود؛ یعنی ابتدا به دیوار کناره برخورد می‌کند و سپس با ارتفاع زیاد به میانه دیوار جلویی می‌خورد. اگر به درستی زده شده باشد پس از آن به دیوار کناره مقابل برخورد می‌کند و پس از رد شدن از حریف در نزدیکی دیوار عقبی فرود می‌آید.

جی پلی
جی پلی

ریباند این واژه از دو بخش ری به معنی دوباره و باند به معنی بازگشتن تشکیل شده است و به ضربه‌ای اطلاق می‌شود که در پاسخ به ضربه‌ای که به عمق زمین برسد به کار می‌رود. به این صورت که توپ را به جای این‌که به سمت دیوار روبرو بزنند، از شیشه عقب کمک می‌گیرند بنابراین توپ پس از برخورد به شیشه عقب به شدت به سمت دیوار روبرو پرتاب می‌شود.

بوست یا نیک سه دیواره در این ضربه، توپ پس از برخورد با زاویه بسته به دیوار کناره به دیوار جلویی می‌خورد سپس با زاویه به دیوار کناره روبرو برخورد می‌کند. در واقع در این ضربه به جز شیشه عقبی زمین، توپ به هر سه دیوار دیگر برخورد می‌کند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا در گروه چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها