تاریخچه تیم محبوب استقلال

تاریخچه تیم محبوب استقلال

به نام خدا

تاریخچه تیم محبوب استقلال :

می توان گفت استقلال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران شناخته می‌شود. آن‌ها بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه آزادی در غرب تهران انجام می‌دهند. این باشگاه در حال حاضر در لیگ برتر ایران و جام حذفی ایران شرکت می‌کند و کهن‌ترین تیم هر دوی این جام‌ها می باشد . ما در جی پلی به اهل ورزش هایی که علاقمند به دانستن بیشتر از این تیم هستند توصیه می کنیم خواندن این مطلب جی پلی رو از دست ندهند پس همراه ما باشید.

 

جی پلی

تیم محبوب استقلال

یک تیم متحد با نام باشگاه ورزشی تاج :

گفته می شود در سال 1324 تعدادی از دوچرخه‌سواران باسابقه و دارای عنوان‌های قهرمانی در کشور تصمیم گرفتند با ایجاد مرکزی برای گردهمایی‌های دوستانه، پایه‌های یک تشکل صنفی را برپا کنند و کلوپ دوچرخه‌سواران در 4 مهر 1324 توسط آنان در تهران و در دفتری در خیابان فردوسی تأسیس شد، این باشگاه در ابتدا فقط مختص دوچرخه‌سواری بود. اما بعدها رشته‌های دیگر از جمله فوتبال نیز به فعالیت‌های باشگاه اضافه شد .و در اسفند همان سال، بازیکنانی همچون چون علی دانایی‌فرد، پطرس باباجان، حسین حراج‌چی، احمد صمدیان، پیر کارلو، حسنعلی منصور، تفرشی، پرویز عمواوغلی، محمد جاودان با ادغام دو تیم نادر به سرپرستی محمد جاودان و تیم شهاب به سرپرستی پرویز عمواوغلی، تیم فوتبال کلوب دوچرخه‌سواران را تشکیل. همچنین از میان بازیکنان آن زمان باشگاه علی دانایی‌فرد به عنوان مربی انتخاب شد .

 

جی پلی

تیم محبوب استقلال

در 31 فروردین 1325 نخستین بازی فوتبال تاریخ باشگاه دوچرخه‌سواران انجام شد، این بازی که یک بازی دوستانه با تیم گیو بندرانزلی بود با نتیجه ‎1–0 به سود تیم دوچرخه‌سواران پایان یافت. و نخستین بازی رسمی تاریخ این باشگاه نیز در آذر ۱۳۲۵ در هفته اول جام باشگاه‌های تهران 1325 برگزار شد که برابر تیم سرباز با نتیجه 1–3  این تیم در پایان مسابقات آن فصل و در اولین فصل حضورش در مسابقات رسمی، در هر دو جام باشگاهی و حذفی تهران به فینال رسید اما با شکست در فینال‌ها در برابر تیم‌های سرباز و دارایی در هر دو جام دوم شد. فصل بعد و در هشتم خرداد 1327 این باشگاه قهرمان مسابقات جام حذفی تهران ،1326 شد که این قهرمانی نخستین عنوان رسمی دوچرخه‌سواران است.

جی پلی :   ورزش های زمستانی

 

جی پلی

تیم محبوب استقلال

توافق برای همبستگی و قدرت بیشتر :

باید بدانید در مهر 1328 و با توافق بین پرویز خسروانی، از اعضای هیئت مؤسسان و مدیر آن زمان باشگاه و مدیران تیم سرباز، این تیم منحل شد و بازیکنانش به تیم دوچرخه‌سواران پیوستند که این کار قدرت دوچندانی به تیم بخشید.در زمستان 1328 پرویز خسروانی به تنهایی امتیاز باشگاه دوچرخه‌سواران را در اختیار گرفت و سپس دست به تغییر نام باشگاه زد چرا که باشگاه دوچرخه‌سواران حالا در چندین رشته ورزشی فعال بود و نام دوچرخه‌سواران دیگر مناسب چنین باشگاهی نبود. در 22 بهمن 1328 نام باشگاه بعد از بحث و رای‌گیری بین اعضای هیئت‌مدیره و با توصیه بازیکنان نظامی باشگاه همچون محمد خاتم، حسین سرودی و همچنین خود پرویز خسروانی، به باشگاه ورزشی تاج تهران تغییر کرد و به ثبت رسید.همچنین در تابستان 1329 تیم تاج با دعوت انجمن ملی المپیک افغانستان به این کشور سفر و در جام استقلال افغانستان در شهر کابل شرکت کرد و در یکی از بازی‌های این جام تیم ملی افغانستان را ‎3–2شکست داد. (این نخستین سفر یک تیم باشگاهی ایرانی به خارج از کشور بود) . در اسفند 1329 نخستین دوره بازی‌های آسیایی در دهلی‌نو برگزار شد و از 64 ورزشکار کاروان ایران 22 نفر از اعضای تیم تاج بودند از جمله ستارگان تیم فوتبال تاج، عارف قلی‌زاده، محمود بیاتی، نادر افشارعلوی‌نژاد، پرویز کوزه‌کنانی .دهه 1330 دوران اقتدار تاج در مسابقات فوتبال تهران و ایران بود.

 

جی پلی

 

در فصل 1331تاج برای دومین مرتبه قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد اما پس از این فصل باشگاه تاج دچار اختلافات داخلی شد و این اختلافات باعث شدند تا تعدادی از بازیکنان و مربی تیم به تیم نادر پیوستند.خاتم و سرودی نیز با خسروانی و جاه طلبی‌هایش به مشکل خوردند و تاج مجموع این اتفاقات باعث شدند تا برای 3 فصل تاج در مسابقات باشگاه‌های تهران شرکت نکرد یا در میانه‌های جدول متوقف شد و دست تیم از جام‌های قهرمانی کوتاه ماند.

 

جی پلی

تیم محبوب استقلال

حضور در آسیا :

استقلال با 38 عنوان قهرمانی رسمی در طول تاریخ خود، پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال ایران است و با 2 عنوان قهرمانی، 2 جایگاه نایب قهرمانی و 3 مقام سومی در لیگ قهرمانان آسیا، به عنوان پرافتخارترین تیم ایرانی در تاریخ این رقابت‌ها و چهارمین تیم برتر قارهٔ آسیا شناخته می‌شود. همچنین با ده قهرمانی، دومین تیم پرافتخار لیگ‌های فوتبال ایران و با هفت قهرمانی پرافتخارترین تیم جام حذفی ایران است. آبی‌های تهرانی 10 بار فاتح فرمت‌های مختلف لیگ سراسری فوتبال ایران شده‌اند که می‌توان به 1 قهرمانی در جام قهرمانی ایران، 1 قهرمانی در جام منطقه‌ای ایران، 1 قهرمانی در جام تخت جمشید، 1 قهرمان در جام قدس، 2 قهرمانی در جام آزادگان و 4 قهرمانی در لیگ برتر خلیج فارس اشاره کرد.در آسیا، استقلال نخستین باشگاه ایرانی است که به جام قهرمانی باشگاه‌های این قارهٔ دست پیدا کرده‌است. استقلال تا به امروز در لیگ قهرمانان آسیا، 2 عنوان قهرمانی در سال‌های 1349 (1970 میلادی) و 1369 (1990 میلادی)، 2جایگاه نایب قهرمانی در سال‌های 1370 (1991میلادی) و 1377 (1998 میلادی) و 3 مقام سومی کسب کرده‌است. همچنین این تیم 7 بار به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته‌اند.

جی پلی :   ورزش مناسب افراد مسن و سالمند

 

جی پلی

یک تیم محبوب و خوش نام :

گفته می شود  استقلال از پرطرفدارترین تیم‌های ایران است و در رقابت‌های لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های خانگی این تیم معمولاً در میان بازی‌های پر تماشاگر فصل هستند و در فصول اخیر این مسابقات استقلال بارها رکورد میانگین بیشترین تماشاگران بازی‌های خانگی را به خود اختصاص داده‌است. رکورد پرتماشاگرترین بازی جام باشگاه‌های آسیا و لیگ برتر ایران تا پایان سال 2020 نیز در اختیار استقلال است.پرویز خسروانی از مؤسسان نخستین باشگاه و مالک آن تا پیش از انقلاب بود و بعد از انقلاب در حالی که در ابتدا سعی بر مصادره یا انحلال این باشگاه توسط گروه‌های سیاسی مختلف بود، در نهایت با تلاش عنایت‌الله آتشی نماینده سازمان تربیت بدنی دولت وقت در امور مربوط به سازمان ورزشی و فرهنگی تاج و تعدادی از بازیکنان پیشین و آن زمان استقلال به ویژه منصور پورحیدری، این باشگاه با تغییر نام و نشان‌واره از انحلال نجات یافت و به صورت رسمی تحت مالکیت سازمان تربیت بدنی درآمد؛ هرچند که در این راه تمامی دارایی‌های خود را از دست داد. با انحلال سازمان تربیت بدنی در 1389  و تأسیس وزارت ورزش و جوانان، مالکیت این باشگاه نیز به این وزارت‌خانه رسید.

 

جی پلی

تیم محبوب استقلال

استقلال تیمی پر از افتخارات :

باید گفت منصور پورحیدری در جلوگیری از انحلال باشگاه تاج نقش حیاتی ایفا کرد و 8 مرتبه سرمربی تیم استقلال شد.منصور پورحیدری بازیکن و مربی سابق باشگاه در فصل 1359 برای نخستین بار پست سرمربی‌گری باشگاه را بر عهده گرفت، در نیمه نخست دهه 1360 استقلال دو بار در سال‌های 1362 و 1364 جام باشگاه‌های تهران را فتح کرد که قهرمانی این تیم در فصل 1362 نخستین قهرمانی‌اش با نام نوین استقلال بود. همچنین در سال‌های ابتدایی دهه 1360 پست مربی‌گری در استقلال بارها دست به دست شد به گونه‌ای که در 1363 فریدون عسگرزاده به مدت پانزده روز و در 1364 حسن حبیبی به مدت 45روز این سمت را بر عهده داشتند . در ابتدای دهه 1380 دوران طولانی مربیگری منصور پورحیدری در استقلال به پایان رسید و شاگردان و دستیاران این مربی شامل پرویز مظلومی، امیر قلعه‌نویی و صمد مرفاوی در چند نوبت مربی‌گری استقلال را در این دهه به عهده گرفتند به ویژه قلعه‌نویی دوران موفقی را با این تیم سپری کرد. وی دو بار و در حالی که تنها بعد از پایان فصل به عنوان مربی باشگاه انتخاب شده بود موفق شد جام حذفی را در فصل‌های 81–1380 و 87–1386 فتح کند و دو بار نیز موفق به فتح لیگ نوین و حرفه‌ای فوتبال ایران که از ابتدای دهه 1380 پایه‌گذاری شده بود تا تمامی قهرمانی‌های استقلال در لیگ در این دهه تحت هدایت این مربی به دست آیند. هرچند تیم استقلال در طی این دهه بارها در هفته یا هفته‌های آخر از دستیابی به عنوان قهرمانی در لیگ حرفه‌ای ایران بازماند.

جی پلی :   ورزش مناسب افراد سکته ای

 

جی پلی

تیم محبوب استقلال

سرمربی خارجی وینفرید شفر :

در میانه دهه 1390 سرانجام مدیران باشگاه استقلال سیاست استخدام بازیکنان سابق باشگاه به عنوان مربی را کنار گذاشتند و بعد از پانزده سال یک مربی خارجی، وینفرید شفر را به عنوان مربی این تیم برگزیدند، وی موفق شد تا در نخستین فصل حضورش در استقلال عنوان قهرمانی در جام حذفی را برای این تیم به ارمغان آورد. دوران حضور شفر در استقلال کوتاه بود و به دنبال نتایج ضعیف با استقلال در دومین فصل حضورش از سمت خود برکنار شد و آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی جانشین وی شد تا بدین ترتیب برای نخستین بار یک مربی که سابقه مربی‌گری در سری آ را دارد در استقلال مشغول به کار شود ، استقلال یک تیم پر افتخار با بازیکنان خوب است .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها