تاریخچه ورزش فوتسال

تاریخچه ورزش فوتسال

به نام خدا

تاریخچه ورزش فوتسال:

می توان گفت فوتسال به بازی فوتبال درون سالن، گفته می‌شود.باید بدانید این رقابت‌ها در زمینی به ابعاد زمین هندبال، در محل‌های سرپوشیده یا در محل باز و بدون دیوار و حصار انجام می‌گیرد. فوتسال (FUTSAL)، واژه بین‌المللی برای این رشته ورزشی است. این واژه برگرفته از لغات اسپانیایی Fútbol به معنای فوتبال و SALA به معنی درونی یا درون سالن می باشد در ادامه همراه جی پلی باشید.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش فوتسال

تاریخچه ورزش سالنی:

منشأ تاریخچه ورزش فوتبال به سال 1930 میلادی در اروگوئه برمی‌گردد. زمانی که ژوان کارلوس سریانی،(( Jauan Carlos Cerianiیک ورزش 5 نفره شبیه فوتبال را برای رقابت ورزشکاران جوان در سازمان غیردولتی YMCA طراحی کرد. جالب بدانید این بازی در زمین‌های بسکتبال انجام می‌شد. اصطلاح لغوی فوتسال Futsal یک اصطلاح بین‌المللی است که از کلمات اسپانیایی و یا پرتقالی اقتباس‌شده است. کلمه Futsal که شبیه کلمه Fulbal in Room می‌باشد به معنی بازی شبیه    Footbal اما در یک فضای سرپوشیده می‌باشد.در بسیاری از مقالات انگلیسی این ورزش را علاوه بر فوتسال با نام Five- A –Side نیز می‌شناسند. این همان نام دیگری از ورزش 5 نفره فوتسال است.وقتی که طراح اصلی این ورزش آن را معرفی کرد، محبوبیت عجیبی را در سراسر آمریکای جنوبی به‌ویژه کشور برزیل به وجود آورد.
حتماً در جریان هستید که مردم کشور برزیل مهارت و استعداد فوق‌العاده‌ای در ورزش Football دارند مخصوصا این که بسیاری از بازیکنان محبوب جهان ازجمله پله، زیکو، ببتو و دیگر ستاره‌های مشهور مهارت خود را در ورزش فوتسال سنجیدند و قوی کردند. بااینکه همچنان این کشور به‌عنوان قطب اصلی این ورزش در جهان شناخته می‌شود اما این بازی تحت نظارت فیفا در سراسر جهان از اروپا گرفته تا آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، افریقا و آسیا نیزانجام می شود.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش فوتسال

مسابقات فوتسال جهان و ایران:

گفته می شود این رشته ورزشی پر طرفداردر سال 1982 در سائوپائولو برزیل اولین مسابقات برگزار شد، و همچنین آن زمان کشور برزیل قهرمان رقابت‌ها گردید. سپس در سال 1985 در کشور اسپانیا مجدد این عنوان را از آن خود کرد، اما در سومین مسابقات جهانی در سال 1988 در استرالیا به پاراگوئه باختند. سپس این رویداد جهانی در سال 1989 میلادی در هلند برگزار گردید. رقابت‌های جام جهانی به ترتیب در سال‌های 1992 در هنگ‌کنگ، 1996 در کشور اسپانیا، 2000 در گواتمالا، 2004 در کشور تایوان و در سال 2008 هم در برزیل برگزار شد.تاریخ فوتسال در ایران داستان جالبی دارد، زمانی که علی پروین سرمربی تیم ملی فوتبال بود به پیشنهاد فدراسیون جهانی فیفا قرار شد تیم فوتسالی توسط مایلی کهن تشکیل و در سال 1992 به هنگ‌کنگ اعزام شود.
در کنار محمد مایلی کهن که به‌نوعی پدر رشته فوتسال در ایران لقب گرفت مربیانی چون ناصر ابراهیمی و علی پروین حضور مؤثری داشتند. آن زمان تیم فوتبال به‌طورکلی 12 بازیکن را برای رقابت فوتسال آمده نمود ازجمله این بازیکنان می‌تواند به محمد مایلی کهن، محمد حبیبی، وحید قلیچ، انصاری‌فرد، سید مهدی ابطحی، بهزاد غلام پور، خاک پور، صادق ورمزیار و غیره اشاره کرد. پس از قهرمانی‌های پی‌درپی، ایران رده چهارم رقابت‌ها را از آن خود کرد. عناوین قهرمانی زیادی در کارنامه تیم ملی فوتسال ایران قرارگرفته است. همچنین باید گفت وحید شمسایی با حدود 390 گل در 189 مسابقه رکورددار این رقابت‌ها در ایران و جهان است.

جی پلی :   تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

 

جی پلی

تاریخچه ورزش فوتسال

قوانین ورزش فوتسال:

یکی از مهم ترین قانون های آن منع استفاده از دست بازیکنان به غیر از دروازه بان برای تعامل با توپ، محسوب می شود.این به دلیل تاثیر اساسی این قانون بر روی بازی است، زیرا بازی با پا پیش فرض اصلی برای فوتبال به طور کلی و فوتسال است. اگر این قانون حذف شود، تاثیر آن بر بازی بسیار شدید خواهد بود. بازیکنان می توانند توپ را بلند کنند، پرتاپ کنند، آن را بگیرند و همچنین هر شکل دیگری از دستکاری را از طریق دستان بازیکنان انجام دهند. ورزش فوتسال اساسا به یک بازی کاملا متفاوت تبدلیل خواهد شد، یکی ازبارزترین تفاوت ها در قوانین فوتبال و قوانین فوتسال عدم وجود افساید در فوتسال است، اما این قانون همچنان اهمیت بیشتری دارد. در حالی که فوتبال اجازه حضور 11 نفر برای هر تیم را در در یک زمان می دهد، فوتسال فقط 5 نفر را برای هر تیم مجاز می کند. این به این دلیل است که زمین ها برای تعداد مشخصی از بازیکنان طراحی شده اند.
زمین های فوتسال با اختلاف قابل توجهی کوچکتر از زمین های فوتبال هستند. عرض زمین فوتسال بین 66 تا 82 و طمل آن بین 125 تا 138 است. این باعث می شود یک زمین فوتسال کمی بیشتر از یک سوم یک زمین فوتبال باشد.ضمن اینکه در فوتسال، مشابه فوتبال، موقعیت گل زنی مستقیم می تواند مستقیما از خطاها به دست بیاید.دور از دروازه، یا در مورد ضربه آزاد غیر مستقیم، خطاها معمولا فقط به معنای برگرداندن مالکیت است. اما در زمین فوتسالل دو محوطه جریمه وجود دارد که یکی از انها از هر جهت 6 متر با مرکز خط دروازه فاصله دارد و دیگری در فاصله 10 متری از مرکز خط دروازه. اگر خطایی در این منطقه توسط تیم مدافع انجام شود، تیم مهاجم یک ضربه پنالتی از نقطه مرکزی مشخصی در محوطه جریمه مربوطه که خطا در آن انجام شده است، دریافت می کند.

جی پلی :   تاریخچه رشته ورزشی بسکتبال

 

جی پلی

تاریخچه ورزش فوتسال

ضربه پنالتی در فوتسال:

ضربه پنالتی در اصل یک ضربه ازاد به سمت دروازه می باشد و فرصت خوبی برای گل زنی است. اگر خطای عمدی در خارج از محوطه انجام شود، یک ضربه آزاد مستقیم اعلام می شود. این به تیم دفاعی اجازه می دهد تا دیواری از بازیکنان را برای جلوگیری از ضربه ایجاد کند و همچنین سایر بازیکنان مهاجم را نیز پوشش دهد. با این حال، این هنوز هم اساسا یک شوت آزاد به سمت دروازه برای بازیکنی است که ضربه آزاد را انجام می دهد و یک موقعیت خوب برای گل زنی است.جرایم بدنی مانند زمین خوردن و تنه زدن به دلیل عدم محافظت از بازیکنان و نزدیکی بازی، برای بازیکنان بسیار خطرناک هست،کارت زرد تداعی کننده اخطار است، اگر بازیکن در بازه زمانی مسابقه کارت زرد دیگری دریافت کند، به طور خودکار کارت قرمز دریافت می کند و از بازی خارج می شود و تیمش باید بقیه بازی ها را انجام دهد. بازی با یک بازیکن کمتر در صورتی که داور خطای مرتکب شده را به اندازه کافی بد تشخیص دهد، بازیکنان می توانند بدون کارت زرد قبلی بلافاصله کارت قرمز دریافت کنند.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش فوتسال

جلوگیری از تقلب در فوتسال:

این قانون، مانند قانون منع انواع دفاع فیزیکی، به محافظت از بازیکنان کمک می کند، زیرا به هیچ بازیکنی اجازه نمی دهد که به طور مداوم بازی های خطرناک انجام دهد. این قانون همچنین به جلوگیری از تقلب کمک می کند. به عنوان مثال، کسانی که عمدا یک توپ دستی انجام می دهند تقریبا همیشه یک کارت دریافت می کنند که بسته به موقعیتی که توپ دستی در آن انجام شده است می تواند قرمز یا زرد باشد. همچنین در فوتسال، زمانی که توپ از کناره های زمین به خارج از محدوده فرستاده می شود، توپ با استفاده از ضربه داخل به بازی بازگردانده می شود. حاشیه این به بازیکنان فوتسال اجازه می دهد تا کنترل و پتانسیل بیشتری نسبت به دفعات دیگر در خارج کردن توپ از محدوده داشته باشند.با توجه به کوچک بودن زمین و شلوغ تر توپ در وهله اول پتانسیل زیادی برای خارج شدن از محدوده زمین را دارد. این به هر تیم تعداد زیادی مالکیت رایگان و مهم می دهد، که همگی پتانسیل تبدیل شدن به موقعیت های گل زنی نسبتا سریع را دارند.

جی پلی :   تاریخچه ورزش سومو

 

کلام آخر:

اگر مایل به بازی در این رشته ورزشی هستید باید بدانید که یکی از مهم‌ترین تجهیزات و وسایل فوتسال، کفش مخصوص فوتسال خواهد بود. درصورتی‌که بازیکنان کفش مناسبی برای بازی نداشته باشند نمی‌توانند بازی باکیفیتی ارائه نمایند. کفش فوتسال خوب معمولاً دارای سطح صاف پاشنه‌ای و پنجه مقعر خواهد بود که از رویه نرم و چرمی ساخته خواهد شد .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها