تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه اولیه

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی : مسابقات اتومبیل رانی بلافاصله پس از اختراع موتور احتراق داخلی بنزینی (بنزینی) در دهه 1880 آغاز شد. اولین مسابقه اتومبیل رانی سازماندهی شده، یک تست قابلیت اطمینان در سال 1894 از پاریس تا روئن، فرانسه، مسافتی حدود 80 کیلومتر (50 مایل)، با سرعت متوسط 16.4 کیلومتر در ساعت (10.2 مایل در ساعت) برنده شد. در سال 1895 اولین مسابقه واقعی، از پاریس تا بوردو، فرانسه و برگشت، به مسافت 1178 کیلومتر برگزار شد. برنده میانگین سرعت 24.15 کیلومتر در ساعت را داشت. مسابقات اتومبیل رانی سازمان یافته در ایالات متحده با یک مسابقه 87 کیلومتری از شیکاگو به ایوانستون، ایلینوی و در روز شکرگزاری در سال 1895 آغاز شد. هر دو مسابقه اولیه توسط روزنامه ها برای اهداف تبلیغاتی حمایت مالی شدند.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

در اروپا، مسابقات شهر به شهر در فرانسه، یا از فرانسه به کشورهای دیگر، تا سال 1903 که مقامات مسابقه پاریس به مادرید را در بوردو به دلیل تعداد زیاد تصادفات متوقف کردند، عادی شد. اولین مسابقه جاده ای مدار بسته، Course de Périgueux، در سال 1898، مسافت 145 کیلومتر در یک دور برگزار شد. چنین مسابقاتی که توسط باشگاه اتومبیل فرانسه (تأسیس در سال 1895) اداره می شد، در اروپا به جز انگلستان، ولز و اسکاتلند غالب شد. تا سال 1900، اتومبیل رانان به سرعت بیش از 80.46 کیلومتر در ساعت دست یافته بودند. خطر برای تماشاگران، مسابقه‌ دهنده‌ ها و دام‌ ها در جاده‌ هایی که برای خودرو ساخته نشده‌ اند، چه رسد به مسابقه، در نهایت باعث کاهش تعداد مسابقات جاده‌ ای شد. یک استثنای قابل توجه Mille Miglia بود که تا سال 1957 متوقف نشد.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

مسابقات بین‌ المللی به معنای امروزی پس از آن آغاز شد که جیمز گوردون بنت، مالک نیویورک هرالد، جایزه‌ ای را برای رقابت سالانه توسط باشگاه‌ های ملی اتومبیل‌ رانی پیشنهاد کرد و هر کدام با سه خودرو که از قطعات ساخته شده در کشورهای مربوطه ساخته شده بودند، مسابقه دادند. باشگاه اتومبیل فرانسه اولین مسابقات جایزه بنت را در سال های 1901، 1902 و 1903 برگزار کرد. این رویداد بعداً در پیست ایرلند (1903)، تاونوس روندسترکه در آلمان (1904)، و پیست آوورگن (1905) برگزار شد . عدم تمایل تولیدکنندگان فرانسوی به محدود شدن به سه خودرو منجر به تحریم مسابقه جایزه بنت در سال 1906 و برپایی اولین مسابقه جایزه بزرگ فرانسه در لمانز در آن سال شد و این اتومبیل ها توسط تیم های سازنده مسابقه داده می شد. اولین Targa Florio در همان سال در سیسیل اجرا شد و پس از آن به جز در زمان جنگ در فواصل متفاوت از 72 تا 1049 کیلومتر.

جی پلی :   تاریخچه ورزش کبدی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

حرارت رو ببر بالا

در مسابقات اولیه، هم در اروپا و هم در ایالات متحده، ماشین‌های مسابقه‌ای رقیب معمولاً نمونه‌های اولیه مدل‌های سال بعد بودند. پس از جنگ جهانی اول، مسابقات برای استفاده از خودروهای تولیدی بیش از حد تخصصی شد، اگرچه گاهی اوقات اتومبیل های تور با عملکرد بالا بدن خود را از بدن خارج می کردند و به صندلی های مخصوص، مخازن سوخت و لاستیک برای مسابقه مجهز می شدند. بعداً مسابقات اتومبیل رانی سهام در سال 1939 با مدل های استاندارد اصلاح شده برای مسابقه آغاز شد.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

مسابقه سرعت

اولین مسیر سرعتی که برای مسابقات اتومبیل رانی ساخته شد در سال 1906 در بروکلندز، نزدیک ویبریج، ساری، انگلستان ساخته شد. مسیر یک مدار 4.45 کیلومتری، 30 متر (100 فوت) عرض، با دو منحنی به ارتفاع 8.5 متر بود. مسابقات سرعت، امدادی، استقامت و معلولیت در بروکلندز و همچنین دوی های مسافت طولانی (1600 کیلومتر) در سال 1932 اجرا شد. مسابقات بیست و چهار ساعته در سال های 1929-1931 برگزار شد. بروکلندز در سال 1939 بسته شد. اولین مسابقه جاده ای مجاز در انگلستان در دونینگتون پارک، لنکاوی، در سال 1932 بود، اما این پیست از جنگ جهانی دوم جان سالم به در نبرد. مسیرهای سرعت بیضی شکل در قاره شامل مونزا (خارج از میلان، 1922) و مونتلهری (خارج از پاریس، 1924) بود که هر دو به پیست های جاده متصل بودند و تنها از نیمی از مسیر به عنوان بخشی از مسابقات جایزه بزرگ استفاده می کردند. همچنین محل بسیاری از رکورد های سرعت در مسافت های طولانی بود.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

مسابقات آمریکایی، اروپایی و بین المللی

پس از اولین مسابقه جایزه بزرگ در فرانسه در سال 1906 و اولین مسابقه ایندیاناپولیس 500 در سال 1911، مسابقات اتومبیل رانی اساساً در اروپا و آمریکای شمالی متفاوت بود تا اینکه در دهه 1950 مسابقات جایزه بزرگ در سراسر جهان برگزار شد. مسابقه در ایالات متحده اساساً مسابقه پیست سرعت بود، مسیرها از مسیرهای خاکی نیم مایلی تا مسیر 1/2 مایلی برای ایندیاناپولیس 500 متغیر بودند. مسابقات اتومبیل رانی سهام در دهه 1930 در ساحل Daytona بیچ، فلوریدا به وجود آمد. ، سپس به پیست ها منتقل شد و هیئت حاکمه اصلی، انجمن ملی مسابقات اتومبیل رانی بورسی NASCAR، در سال 1947 تأسیس شد. در ایالات متحده در دهه 1930 در صحرای جنوبی کالیفرنیا منشاء گرفت. ماشین‌ های هات‌ رود در ابتدا ماشین های استوک اصلاح شده بودند، اما در نهایت مانند سایر ماشین های مسابقه ای بسیار تخصصی شدند.

جی پلی :   تاریخچه رشته ورزشی والیبال

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

مسابقات هات میله پس از جنگ جهانی دوم به سرعت گسترش یافت و در سال 1951 انجمن ملی هات راد تاسیس شد. این ورزش در استرالیا، نیوزلند، کانادا، انگلستان، آلمان، ایتالیا، ژاپن و سوئد گسترش یافت و در سال 1965 توسط FIA به رسمیت شناخته شد. مسابقه با اتومبیل های کوچک در ایالات متحده در دهه 1940 و با اتومبیل های حتی کوچکتر به نام کارت در دهه 1950 آغاز شد. کارت‌ها نیز بعداً در انگلستان، در سراسر اروپا، و در استرالیا، نیوزلند و ژاپن با رقابت‌های بین‌المللی از دهه 1960 مسابقه داده شدند. مسابقات اتومبیل رانی اسپرت، هم آماتور و هم حرفه ای، در اواخر دهه 1930 در ایالات متحده رایج شد، اولین اتومبیل ها ساخت اروپا بودند.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

هیئت حاکمه ایالات متحده، باشگاه خودروهای ورزشی آمریکا (تاسیس 1944)، و کمیته ورزش اتومبیل رانی کانادا (تاسیس 1951) همکاری نزدیکی دارند. اعضای آماتور عمدتاً در رالی‌ های محلی و ورزشگاه ها به رقابت می‌پردازند، اما علاقه عمومی عمومی عمدتاً در مسابقات حرفه‌ ای است. مسابقات آفرود، که از دهه 1960 در بیابان های غربی ایالات متحده و در باخا کالیفرنیا، مکزیک برگزار می شود، برای مسابقات باجا 500 و مکزیک 1000 (مایل) قابل توجه است.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانیتاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

بر خلاف اکثر کشورهای اروپایی و دیگر کشورها، ایالات متحده هیچ بدنه اتومبیلرانی واحدی ندارد. نهادهای حاکم که در بالا برای انواع مختلف مسابقات ذکر شد، اعضای کمیته مسابقات اتومبیل رانی ایالات متحده – FIA هستند، که اساساً یک سازمان مشاوره و ارتباط است.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

مسابقه جایزه بزرگ

پس از اولین مسابقه جایزه بزرگ فرانسه در سال 1906 در لمانز، محل برگزاری مکرر در اوایل و همچنین محل برگزاری 24 ساعت لمانز، که از سال 1923 برگزار شد، مسابقه در سال های 1907 و 1908 برگزار شد و پس از آن تا سال 1912 دوباره انجام نشد. اولین ایتالیایی جایزه بزرگ در سال 1908 اجرا شد. هنگامی که مسابقات پس از جنگ جهانی اول از سر گرفته شد، مسابقات جایزه بزرگ فرانسه و ایتالیا در سال 1921 برگزار شد. گرندپری بلژیک در سال 1925، آلمان در سال 1926 و در موناکو در سال 1929 آغاز شد. در سال 1904 یک هیئت حاکمه به نام انجمن بین‌المللی اتومبیل‌رانی کلاب‌ها را تشکیل داد (در سال 1946 به فدراسیون بین‌المللی خودرو تغییر نام داد). ماشین‌های هر کشور برای شناسایی آسان همه یک رنگ شده بودند: فرانسوی، آبی. ایتالیایی، قرمز؛ آلمانی، سفید؛ و انگلیسی، سبز.

جی پلی :   تاریخچه ورزش بدمینتون

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

ورودی ها توسط سازندگان انجام می شد، معمولاً دو یا سه خودرو، و رانندگان حرفه ای بودند. مسابقات در مدارهای بسته 5 یا 6 کیلومتری تا یک دور با مجموع مسافت های 250 تا 650 کیلومتر بود. در طول سال 1934، تولیدکنندگان فرانسوی و ایتالیایی بیشتر برنده شدند، اما در بقیه دهه 1930، تولیدکنندگان آلمانی تسلط داشتند. مسابقات در سال 1947 از سر گرفته شد و از اواخر دهه 1950 اتومبیل های ساخت بریتانیا غالب بودند. در سال 1950 یک قهرمانی جهانی برای رانندگان برگزار شد که معمولاً شامل امتیاز گیری برای حدود پانزده مسابقه جایزه بزرگ از جمله مسابقات موناکو، بلژیک، هلند، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، مکزیک، آفریقای جنوبی، کانادا و ایالات متحده بود. ایالت ها. مسابقات قهرمانی برای خودروسازان فرمول I در سال 1955 آغاز شد.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

رانندگی رالی

مسابقه در مسیرهای مشخص، راننده که توسط یک ناوبر بین پست های بازرسی در مسیر نگه داشته می شد، در سال 1907 با مسابقه پکن تا پاریس حدود 12000 کیلومتر آغاز شد. رالی مونت کارلو از نقاط شروع مختلف در سال 1911 آغاز شد و پس از آن به جز وقفه های زمان جنگ ادامه یافت. رالی ها پس از جنگ جهانی دوم در اروپا و جاهای دیگر با برگزاری مسابقات قهرمانی اروپا و بین المللی توسط FIA بسیار محبوب شدند. راهپیمایی های آخر هفته تبدیل به یک دنیای رایج شدند.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

سرعت

تقریباً در همه انواع مسابقه، سرعت هدف اصلی بوده است، اگرچه نگرانی برای ایمنی توسط هیئت های حاکمه مانع از افزایش مداوم سرعت شده است. با این وجود، سرعت از 120.04 کیلومتر در ساعت در 500 ایندیاناپولیس 1911 به نزدیک به 260 کیلومتر در ساعت در اواخر دهه 1970 افزایش یافته است. در مسابقات جایزه بزرگ، که در آن زمین و تعداد منحنی ها متفاوت است، سرعت ها تا حدودی کمتر است.

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

در دهه 1920، تلاش برای ثبت سرعت روی زمین، مسیرها و مسیرهای مخصوص صحرا یا نوارهای ساحلی را رها کرد و اتومبیل‌ها به تنهایی برای رکورد طراحی شدند.

موتورهای جت بعداً مورد استفاده قرار گرفتند و در یک مورد یک وسیله نقلیه سه چرخ که تلاش می کرد رکورد جدیدی را ثبت کند باید توسط فدراسیون بین المللی موتورسواران تأیید می شد، FIA گواهینامه را رد کرد.

 

صفحه نخست

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها