تاریخچه ورزش بدمینتون

تاریخچه ورزش بدمینتون

به نام خدا

تاریخچه ورزش بدمینتون:

می توان گفت بدمینتونBadminton )  ) ریشه اش به هندوستان می رسد و از یک بازی به نام پونا (Poona) گرفته شده که آنها انجام می دادند این بازی رقابتی زیبا در این کشور بود و توسط افسران ارتش انگلستان بعدها از هندوستان به کشور آنها انتقال داده شد.با جی پلی در این مطلب ورزشی همراه باشید.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

تاریخچه بدمینتون با توپ های پرک دار:

گفته می شود در قرن پنجم در چین بازی به نام (Ti jian zi) وجود داشت که در آن به توپی در هوا ضربه می‌زدند، و حدود سال 1600 مردم در اروپا بازی (jeu de Volant) نام را با استفاده از یک راکت انجام می‌دادند، تااینکه زمانی که افسران انگلیسی در هندوستان مستقر شدند با بازی Poona آشنا شدند و خیلی زود از آن یک رقابت ورزشی ساخته شد و آنها در اوایل سال 1870 آن را همراه با وسایل و تجهیزات لازم به کشورشان معرفی کردند، سپس یک (دوک انگلیسی) رسماً این بازی را به انگلستان معرفی کرد.سال 1873، بابرگزاری یک مهمانی درمحل زندگی خود (Badminton) ترتیب برگزاری بازی (پونا) را داد و این بازی از همانجا توجه سایرین را جلب کرد ومیان طبقه مرفه جامعه انگلیس شناخته شد و از آنجا گسترش یافت، آنها بازی جدید را به نام محل زندگی دوک (بدمینتون) نامیدند.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

قوانین یک بازی هیجان انگیز:

گفته می شود نخستین بار قوانین این بازی درسال 1877 نوشته شد و طی چند سال شکل زمین بازی تغییراتی نیزکرد تا اینکه در سال 1901 زمین رسمی بدمینتون به شکل مستطیل فعلی تثبیت شد. همچنین باشگاه‌های ورزشی بدمینتون کم کم در سرتاسر انگلستان شروع به کار کردند، و سپس تا سال 1893 این بازی تا اندازه‌ای پیشرفت کرد که 14 باشگاه برای ساختن یک اتحادیه به هم ملحق شدند.با گسترش این ورزش در میان سایر کشورها، نیاز به وجود تشکیلات بین‌المللی برای این ورزش حس شد، و در نهایت فدراسیون جهانی بدمینتون (BWF) در سال 1934تأسیس شد و درحال حاضر اداره مرکزی آن در (کنت) انگلستان می باشد. 9 کشور نیز نخستین بانیان و اعضای این اتحادیه به شمار می‌روند: کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، هلند،ایرلند، نیوزیلند، اسکاتلند، ولز. امروزه در BWF بیش از 150 کشور عضویت دارند.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

یک بازی ساده اما جذاب:

باید گفت هر شخصی می‌تواند به کمک یک راکت سبک وزن بدمینتون و ضربه زدن به توپی از روی تور از این بازی لذت بخش استفاده کند.این بازی سریع‌ترین بازی انجام شده با راکت گفته می شود. یک ضربه محکم به توپ باعث می‌شود که توپ با سرعت تقریبی 300 کیلومتر در ساعت حرکت کند و در سطوح حرفه‌ای و بالای آن نیاز به سرعت، عکس العمل، استراتژی و قدرت زیاد بازیکن دارد. چرا که بازیکن برجسته این رقابت حتی تا 2 کیلومتر را طی یک مسابقه در زمین می‌دود . جام  Thomas یکی از این رقابتها بود که نخست وارد این عرصه شد.
جورج توماس یک تنیسور انگلیسی بود که به سوی بدمینتون کشیده شد و در 90 مسابقه عنوان کسب کرد (طی 24 سال). او نخستین رئیس فدراسیون جهانی بدمینتون بود. درسال 1949 جام توماس به عنوان مسابقه جهانی بدمینتون مردان مانند جام Devis در تنیس معرفی شد.در سال 1956 نیز رقابت‌های جام UBER برای زنان خلق شد.امروزه بازیکنان برجسته این رشته ورزشی برای جوایز مالی با هم در سرتاسر دنیا رقابت می‌کنند.

جی پلی :   تاریخچه ورزش سومو

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

بدمینتون و آسیا:

باید گفت اگرچه بدمینتون در انگلستان متولد شد اما آسیایی‌ها آن را از خودکردند. چین و اندونزی دو کشوری هستند که مقتدرانه درمسابقات بین‌المللی این رشته شرکت می‌کنند و مسابقات این رشته مردم زیادی را متوجه خود می‌کند. این دو کشور مجموعاً بطور اعجاب انگیزی تاکنون 70 درصد از مسابقات IBF را برنده شده‌اند و در 23 مسابقه (جام توماس) همواره آسیایی‌ها برنده بوده‌اند. در جام   UBER نیز آخرین 15 عنوان برتر جهان را آسیایی‌ها از آن خود کرده‌اند. در مسابقات مهم تعداد تماشاگران به پانزده هزار نفر هم رسیده‌است. بعد از آسیایی‌ها، ورزشکاران اسکاندیناوی، بدمینتون را با قدرت و سرعت خوبی بازی می‌کنند. کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، ایرلند، هلند، اسکاتلند و ولز اعضای اولیه این فدراسیون بودند، امروزه تعداد اعضا به عدد 147 رسیده‌است. بدمینتون از سال 1992 در المپیک بارسلون به بازیهای المپیک اضافه شد. پس از آن بود که به میزان اعتبار این ورزش در کشورهای آسیایی مثل چین، کره، اندونزی، مالزی افزوده شد.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

قوانین ورزش بدمینتون:

این بازی توسط 2 و یا 4 بازیکن انجام می شود، و در این المپیک پدیده جالب توجه این است که در یکی از رشته‌ها در یک تیم دو نفره یک مرد و یک زن حضور دارند و با تیم مقابل به همین شکل به رقابت می‌پردازند. نحوه بازی بدین صورت است که بازیکنان به کمک راکت توپ بردار را به سمت زمین حریف می‌فرستند و سعی می‌کنند آنرا در محوطه مشخص به زمین برسانند. برنده بازی تیمی است که دو تیم پانزده امتیازی را برنده شود.

جی پلی :   تاریخچه رشته ورزشی بسکتبال

زمین بازی بدمینتون به شکل مستطیل می‌باشد و با خطوطی به عرض 40 میلی متر کشیده می‌شود. خطوط زمین باید به سادگی قابل تشخیص بوده و بهتر است به رنگ سفید یا زرد کشیده شود. طول زمین 14/723 متر ، عرض زمین دو نفره 6/1 متر ، عرض زمین یک نفره 5.14 متر می‌باشد. کلیه این خطوط جز و زمین محسوب می‌شود. ارتفاع پایه‌های تور 1/54 متر می‌باشد.توپ بدمینتون از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. باید از جنس چوپ پنبه که لایه چرمی دارد باشد. توپ چرمی باید دارای 16 پرک باشد که به پایه وصل می‌شوند. وزن توپ باید بین 37.4 تا 50/5گرم باشد.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

فضای بالای زمین بدمینتون:

می توان گفت در بازی‌های بین‌المللی، حداقل ارتفاع زمین تا سقف، برای تمام سطح زمین بازی، برابر با 12 متر واندازه استاندارد در بازی‌های باشگاهی 9.14 متر می باشد. سراسر فضای بالای زمین بدون هیچ گونه ساختار اضافی بوده، و موانع مزاحمی همچون ساختارهای نور پردازی در آن وجود ندارد.

برای راحت دیده شدن توپ بدمینتون، دو طرف پایانی زمین نباید به رنگ سفید باشد. حداقل درجه نورپردازی 1000 لوکس، پیشنهاد می شود، که سبب ایجاد نور یکپارچه در فضای زمین بازی می گردد نباید نور مستقیم، در روبروی ورزشکار یا بالای زمین قرار بگیرد.راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی می‌باشد.
راکت از قسمتهای، دسته ،میله ، گلو یا سه راهی ،صفحه راکت (کله راکت) تشکیل شده‌است.برای شروع بازی داور مسابقه با سکه عمل قرعه کشی را انجام می‌دهد. نفر برنده قرعه کشی می‌تواند توپ یا دریافت (زمین) را انتخاب کند. برنده بازی کسی است که دو گیم از سه گیم را ببرد.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

سرویس :

باید به صورت مورب در داخل محوطه سرویس و بدون تماس با خطوط محوطه سرویس قرار گیرند. از لحظه شروع سرویس تا پایان اجرای ضربه باید قسمتی از هر دو پای بازیکن در حالتی ثابت با زمین تماس داشته باشد. راکت زننده سرویس باید اولین را به پایه (کله) توپ بزند. هنگام برخورد توپ با راکت زننده سرویس تمام توپ باید از کمر سرویس زننده پایینتر باشد. میله راکت زننده سرویس از لحظه زدن ضربه به توپ باید به طرف پایین امتداد داشته باشد .
در بازیهای یک نفره، تا زمانی که زننده سرویس امتیازی کسب نکند و یا اینکه امتیاز او در آن گیم زوج باشد زننده و گیرنده سرویس باید در زمین سمت راست قرار گیرند و تا زمانی که امتیاز زننده سرویس در آن گیم فرد باشد بازیکنان موظف هستند در سمت چپ زمین برای زدن سرویس و دریافت اقدام نمایند.
اگر دریافت کننده سرویس مرتکب خطا شد و یا توپ در زمین وی متوقف شود زننده سرویس یک امتیاز کسب می‌کند و از طرف دیگر زمین اقدام به زدن سرویس بعدی می‌کند. اگر زننده سرویس مرتکب خطایی شود و یا اینکه توپ در زمین وی متوقف شود زننده سرویس حق زدن سرویس را از دست می‌دهد و آنگاه گیرنده سرویس حق زدن سرویس را به دست می‌آورد.

جی پلی :   تاریخچه ورزش فوتسال

 

اشتباهات (خطاهای) محوطه سرویس:

سرویس را خارج از نوبت زده یا دریافت کرده باشد ،سرویس را از زمین اشتباه زده یا دریافت کرده باشد، در صورتیکه اشتباه محوطه سرویس معلوم شد اشتباه اصلاح می‌شود ولی امتیازات کسب شده همچنان باقی خواهد ماند.
موارد زیر خطا محسوب می‌شود:

اگر سرویس صحیح زده نشود،اگر توپ در هنگام بازی خارج از محوطه زمین بازی فرود آید، از داخل بازدید تور عبور کند،از تور عبور نکند. (قبل از عبور از تور بی افتد.)

به سقف یا دیوارهای دور زمین برخورد کند،به بدن یا لباس بازیکن برخورد کند و یا در اطراف زمین به هر شیء یا فردی تماس پیدا کند.اگر به توپ در زمین حریف ضربه زده شود،در طول بازی بازیکن به طور عمده متمرکز حریف خود را بهم بزند.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش بدمینتون

(مثل ایجاد سر و صدا و حرکات غیر عادی و خصمانه) در حین بازی، گرفتن توپ با راکت و با کمی مکث به آن ضربه زده شود. (حمل شود) توسط بازیکن دو بار ضربه زده شود، برای هر اتفاق پیش بینی نشده یا تصادفی به جا داده می‌شود. به جز زمان سرویس ،اگر زننده و گیرنده سرویس هر دو به طور همزمان هنگام سرویس مرتکب خطا شوند به جا داده می‌شود،اگر زننده سرویس قبل از اینکه گیرنده سرویس آماده دریافت باشد اقدام به زدن سرویس نماید به جا داده می‌شود اگر در جریان بازی توپ خورد شود و یا کله توپ ازپرک آن جدا شود به جا داده می‌شود.در هر گیم در امتیاز 11 استراحت یک دقیقه‌ای وجود دارد، بازیکن بدون اجازه داور حق ترک زمین را ندارد در حین انجام رالی مربی حق راهنمایی بازیکن خود را ندارد در بدمینتون چیزی به نام تایم اوت وجود ندارد و فقط بازیکن می‌تواند با اجازه داور آب بخورد یا حوله بگیرد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها