تاریخچه ورزش کریکت

تاریخچه ورزش کریکت

به نام خدا

تاریخچه ورزش کریکت:

می توان گفت کریکت ( Cricket ) یک ورزش تیمی می باشد که در زمین چمن دایره یا بیضی شکل که میانگین 75 متر میان دو تیم 11نفره بازی می شود همچنین در مرکز زمین کریکت یک محوطه خاکی متراکم شده به طول 22 متر وجود دارد،کریکت در بیش از 15 کشور بازی می‌شود و محبوب‌ترین بازی در هند، بنگلادش، و پاکستان نیز است . همراه جی پلی در یک مطلب ورزشی دیگر باشید .

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کریکت

تاریخ شروع بازی چوب و توپ:

در این باره گفته می شود تاریخ دقیقی از شکل‌گیری این ورزش وجود ندارد و به باور برخی ، کریکت در آغاز بازی متداولی بین کودکان بوده که با توپی پشمی، یک چوب دستی و یک ابزار کشاورزی به این بازی می‌پرداختند حال اینکه می گویند نخستین نشانه‌های بازی کریکت در اواخر سده 1600 میلادی دیده شده است، وقتی رواج پیدا کرد مهم شد طوری که اگر بعضی از مقامات برای بازی کریکت در کلیسا حاضر نمی شدند،  توسط مقامات جریمه می شدند. مبداء این بازی به این صورتست که چوپان ها با چوب دستی های خود، سنگ ها را می زدند و همزمان از چوبی دفاع می کردند که آن را برای محوطه گوسفندچرانی ساخته بودند.
کریکت در ابتدا، یک بازی کاملاً انگلیسی بود ولیکن وقتی که امپراطوری بریتانیا توسعه و گسترش یافت، بسیاری از مهاجران، بازی کریکت را به مناطق دوردستی چون استرالیا،  آفریقا، حوزه کارائیب و هند منتقل کردند. مستعمرات سابق بریتانیا هنوز هم در بازی خودشان از شکست دادن تیم انگلستان لذت زیادی می برند. باید گفت در آسیا ورزش کریکت محبوبیت خاصی در بین هندوستانیها و پاکستانیها دارد. نخستین بازی کریکت در آسیا را دریانوردان هندوستانی در سال 1721 بازی کردند و از آن زمان تاکنون به عنوان ورزشی پرطرفدار و محبوب بین هندوها مطرح است.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کریکت

لوازم مورد نیاز این ورزش :

وزن توپ کریکت برای آقایان بین 155/9 تا 163 گرم می باشد، که سطح این توپ از چرم است و مرکزش پر از چوب پنبه پیچیده شده در نخ است. برای ضربه به توپ از یک چوب استفاده میکنند که به آن بت میگویند. طول توپ کریکت در بیشترین حالت 96/5 سانتی متر است در حالیکه عرض آن در پهن ترین بخش 10/8 سانتیمتر بوده و وزن آن از 1 تا 1/4 کیلو متغیر است.

جی پلی :   تاریخچه مسابقه اتوموبیل رانی

بت کریکت:

جنس بت کریکت معمولاً از چوب بید مجنون سفید درست می شود. که متشکل از اجزایی همچون تیغه، شانه و دسته است. تیغه نیز به سه قسمت تقسیم شده است که شامل صورت، پشت و لبه می باشد. حالت میانه پشت بت کریکت برآمده است تا هنگام ضربه زدن، نیروی بیشتری به توپ وارد شود. به جایی که لبه ها بدسته وصل می شوند شانه میگویند. نام پایین بت نیز پنجه بت میباشد ،جنس دسته بت، پوششی از لاستیک میباشد و صورتش پوشش نازکی از مواد محافظ دارد که روغن بزرک یا کتان خام را به منظور دوام بیشتر به بت های نو می زنند و سپس با استفاده از چکش چوبی، ضربات تدریجی وارد میشود تا بافت های نرم چوب به آن فشرده شود.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کریکت

نحوه اوت شدن در بازی کریکت:

برخورد توپ با ویکت،توپ گیری روی هوا توسط مدافع،برخورد بازیکنان تیم مهاجم با ویکت،قرار گرفتن پای مهاجم ما بین توپ وویکت،. هت ویکت،استمپ کردن…

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کریکت

نحوه بازی و قوانین:

نحوه ی بازی کریکت به اینصورت است که باید در فضای باز بین دو گروه 11 نفره به صورت گروهی انجام شود و تیمی که میخواهد به زمین حمله کند باید برای زدن توپ ۲ نفر از بازیکنانش را به داخل زمین بفرستد و آن ها باید بعد از طی کردن طول مستطیل خاکی، توپ را بزنند و یا این که توپ را به بیرون  از زمین بفرستند و از این طریق کسب امتیاز کنند و 10 نفر از مهاجم تیم ها بعد از اوت شدن توپ جابه جا می شوند.مقررات بازی به این صورت است که باید در ابتدا، ترکیب کیچینگ در داخل دایره بیضی شکل اولی متمرکز شوند و بازیکنان پس از پرتاب 10 هاور، برای گرفتن توپ کریکت به بیرون از دایره اولی جای گیری می کنند. سپس از 10 هاور پرتاب شد، 5 هاور را به کاپیتان تیمی که پرتاب کننده است، اختصاص می دهند. 5 هاور دیگر، بعدازآن به تیم بتمن تعلق ميگيرد ، درحالی که تعداد کل هاورها 50 می باشد.

جی پلی :   تاریخچه ورزش کهن هندبال همراه با قوانین

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کریکت

روش فنجان در کریکت:

این روش از مهم ترین مهارت های کاین ورزش به شمار میرود که همه ی بازیکنان باید مهارت استفاده از آنرا یاد داشته باشند. دو تکنیک پرطرفدار برای گرفتن توپ وجود دارد که به آن، دو فنجان به دست می گویند،یعنی در حالت یک فنجان، دو دست باید به گونه ای قرار بگیرند که دو انگشت کوچک روی هم باشد، چون در صورت نزدیک شدن توپ، دو دست جدا نشوند. در روش دیگر فقط کافیست که نوک انگشت کوچک با هم تماس داشته باشند. همچنین روش دیگری هم وجود دارد ولی باید مطمئن باشید که می توانید فنجان بزرگی را ایجاد کنید. باید بدانید این کار به چند دلیل مناسب انجام میشود. درصورت برخورد توپ به کف دست، عکس‌العمل دست بستن است، به این معنا که توپی که گرفته اید از دستانتان خارج نمی شود.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کریکت

 خطاهایی که نباید مرتکب شد:

واید باول:

دو خط عرضی در سمت بتمن قابل مشاهده است. درصورت پرتاب توپ به بیرون از این دو خط توسط باولر، خطا در نظر گرفته می شود.

نوباول:

وقتی در بازی ، باولر توپ را جلوتر از خط تعیین کننده پرتاب توپ بیندازد، خطا محسوب می شود و نام چنین خطایی نوباول می باشد،در این هنگام علاوه بر این که بتمن موفق به کسب 1 امتیاز میشود، اگر باولر با پرتاب توپ دومی که باعث حذف بتمن شود، بتمن حذف نمی شود، زیرا با خطایی که باولر مرتکب شده جبران می شود،در بازی کریکت، چنانچه توپ بالا تراز شانه پرتاب شود خطا محسوب میشود و به آن باونس باول می گویند. همچنین اگر توپ، پیش از این که به زمین برخورد کند بطور مستقیم به شکم برخورد کند باز هم خطاست.اگر یکی از بتمن ها بدون اطلاع به داور بعد از کسب امتیاز از طرف دیگری بیتینگ کند، خطا به حساب می آید.

جی پلی :   تاریخچه ورزش بدمینتون

مهارت های خاص ورزش کریکت:

در زمان بازی در هر تیمی 2نفر در مقابل ویکت ها با چوب می ایستد، تا به توپی که از سوی بازیکنان تیم مقابل پرتاب شده، ضربه بزنند. به افراد ضربه زننده به توپ با استفاده از چوب، بتمن می گویند.

باولر:

به افراد پرتاب کننده توپ، باولر گفته میشود. هر باولر با توجه به تعداد هاور های تعیین شده حق پرتاب هاور داردفرض کنید اگر 50 هاور باشند، حق پرتاب 10 هاور را دارد و برای 50 هاور پنج باولر است.( نکته قابل توجه به 6 توپ پرتابی یک هاور می گویند)

کیچینگ:

افراد تیم پرتاب کننده ی توپ باید برای گرفتن توپ های ضربه خورده، دور پیچ بایستند، به چنين افرادی کیچینگ می گویند. یعنی وظیفه ی این افزاد این است که قبل از اینکه توپ به زمین برخورد کند آن را مهار کنند تا سبب اوت شود.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کریکت

گروند فلدینگ:

افرادمهار کننده ی توپ های زمینی، گروند فلدینگ نامیده میشوند. در صورتی که این افراد با چابکی بتوانند توپ را بگیرند، پیش از این که بتمن موفق به کسب امتیازی شود و در محل تعیین شده نباشد و توپ به ویکت ها برخورد کند بتمن حذف می شود.

ویکت کیپر:

کسی که بعنوان دروازه بان بازی کریکت، پشت بتمن می ایستد را ویکت کیپر می گویند،و گفته می شود او در این بازی مهم ترین نقش را برعهده دارد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها