تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیر اندازی

مقدمه :
تیراندازی به نقطه به عنوان آزمون مهارت با تیراندازی با کمان ، مدت ها قبل از ظهور سلاح گرم ( حدود 1300 ) آغاز شد . سلاح گرم ابتدا در جنگ و بعداً در تیراندازی ورزشی ( شکار ) مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل تاریخ نامعلوم اولیه سلاح گرم ، مشخص نیست که شلیک به هدف از چه زمانی آغاز شد . تاریخ اولیه این ورزش عمدتاً مربوط به تیراندازی با تفنگ است . اولین مسابقه تیراندازی ثبت شده ، مسابقه ای است که در سال 1477 در ایچستات ، باواریا برگزار شد . تیراندازان ، احتمالاً با استفاده از قفل کبریت در 200 متر رقابت کردند .

تاریخچه ورزش تیراندازی

چیدمان تیراندازی در سوئیس :

تاریخچه ورزش تیراندازی : یک نقاشی سوئیسی مربوط به سال 1504 یک چیدمان تیراندازی با تفنگ را نشان می‌دهد که کاملاً مدرن است. شرکت کنندگان از غرفه های تیراندازی محصور و سرپوشیده به سمت اهداف در پس زمینه شلیک می کنند . هر هدف توسط یک کلبه کوچک احاطه شده است که در آن یک نشانگر هدف در طول تیراندازی پنهان می شود و بعداً توسط یک ستاد یا تیر به تیرانداز و داوران ارزش ضربه را نشان می دهد . داوران و گلزنان در پیش زمینه سمت راست روی یک میز زیر سقف قرار دارند. چندین پرچم باد در اهتزاز هستند و تماشاگران نشان داده می شوند.

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

اهداف چوبی در موزه های آلمان :

بسیاری از موزه های آلمان دارای اهداف چوبی مربوط به سال 1540 هستند که برای مراسم عروسی ساخته شده و توسط مهمان ها تیراندازی شده و سپس به عنوان یادگاری به میزبان داده شده است . در قرن شانزدهم تیراندازی به هدف با تفنگ یک سرگرمی رایج در بسیاری از اروپا ، به ویژه در کشور های آلمانی بود . قفل ‌های چرخ ‌های آلمانی با تزئینات دقیق ، که احتمالاً برای تیراندازی به هدف در نظر گرفته شده بودند ، با سوراخ ‌های تفنگدار و مناظر عقب کاملاً پیچیده ، در اواخر قرن شانزدهم ظاهر شدند .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی در یک نقطه در روسیه :

تیراندازی در یک نقطه در سال 1737 زمانی که ملکه آنا یک میدان تیراندازی هدف را در دربار خود تأسیس کرد ثبت شد . هدف هایی که به سمت آن ها شلیک می شد پرندگان زنده بودند و به ماهرترین تیراندازان فنجان هایی از طلا و الماس داده می شد . مسابقات تیراندازی سلطنتی به یک سنت تبدیل شد .

تاریخچه ورزش تیراندازی

در سال 1806 ، انجمن آماتور های تیراندازی ، که عمدتاً توسط افسران نظامی در سن پترزبورگ تشکیل شد ، تیراندازی با تفنگ های دستی با تپانچه های سنگ چخماق را به عنوان هدف اصلی خود داشت . اولین میدان تیراندازی یا کلوپ ، همچنین در سن پترزبورگ ، در سال 1834 برای تفنگ یا تفنگ دستی تأسیس شد ، جایی که مردم می‌توانستند با هزینه ‌ای تیراندازی کنند .

در دهه 1850 بسیاری دیگر از این مناطق تیراندازی عمومی ظاهر شده بودند . در دهه 1890 چندین انجمن تیراندازی تشکیل شد : انجمن ورزشی روسیه با یک میدان تیراندازی در املاک باشگاه . باشگاه آماتورهای ورزشی سنت پترزبورگ ؛ انجمن تیراندازی سالن سنت پترزبورگ و انجمن تیراندازی ریگا .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

قوانین اولیه و جوایز ورزش تیراندازی :

تاریخچه ورزش تیراندازی : در سال 1897 انجمن امپراتوری شکار منظم قوانین مسابقات تیراندازی با تفنگ را منتشر کرد و در سال بعد دو تورنمنت با بیش از 200 تیرانداز در دوره دوم برگزار کرد. در سال 1899 انجمن تیراندازی جنوب روسیه که به تازگی تشکیل شده است نشان های طلا و نقره را در دو دسته به تیراندازان موفق ارائه کرد .

جی پلی :   تاریخچه رشته ورزشی والیبال
تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

اولین مسابقات تیراندازی :

اولین مسابقه تیراندازی قهرمانی روسیه در سال 1913 در کیف و دومین مسابقه در ریگا در سال 1914 برگزار شد. موفقیت تیراندازان شوروی در بازی های المپیک و مسابقات جهانی نشان دهنده علاقه دیرینه روس ها به این ورزش بود.

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی در آمریکا :

تیراندازی با تفنگ در مستعمرات انگلیس در آمریکای شمالی یک روش زندگی هم در مرز ها بود که به سمت غرب پیش می رفت و هم در شهرک های کشاورزی ساحل اقیانوس اطلس ، جایی که از تفنگ برای محافظت و شکار و همچنین برای تیراندازی به هدف استفاده می شد . تفنگ سنگ چخماق کنتاکی ، که از حدود سال 1750 توسط اسلحه سازان آمریکایی از آلمان و سوئیس تولید شد ، دقت بالایی را تا 180 متر و سپس برد طولانی ارائه داد .

تاریخچه ورزش تیراندازی : تقریباً هر روستا و محله ای در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات مسابقه تیراندازی داشت که اغلب صد ها تیرانداز یا بیشتر را جذب می کرد . یک هدف معمولی یک تکه تخته بود که در دود آتش سیاه شده بود یا زغال شده بود ، که یک X را با چاقو بر روی آن کوبیدند ، تقاطع که مرکز را مشخص می کرد . تیراندازی به شکل چوبی یک پرنده در بالای یک تیرک ، مانند تیراندازان در قرون وسطی ، نیز رایج بود . تیراندازی زنده بوقلمون – پرنده ای که در پشت جعبه یا سنگ بسته شده بود به طوری که فقط گردن و سر خود را نشان می داد – یک رویداد استاندارد بود .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تیراندازی روی نیمکت و تشکیل انجمن ملی تیراندازی :

در سال 1830 باشگاه های تیراندازی هم در شرق پرجمعیت و هم در شهرهای غرب میانه تشکیل شد . تیراندازی هدف از روی نیمکت یا استراحت قبل از سال 1840 تأسیس شد. در دهه 1850 یک باشگاه تیراندازی روی نیمکت ورمونت تشکیل شد، باشگاه ملی تفنگ، اما منطقه‌ای و نه در سراسر کشور، و اعضای آن به دلیل دقت با تفنگ ‌های پوزه‌دار شهرت بالایی کسب کردند . در سال 1871 انجمن ملی تیراندازی توسط افسران گارد ملی برای بهبود تیراندازی تأسیس شد .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

بریتانیای و تیراندازی :

تیراندازی با تفنگ هدف قبل از سال 1800 یک ورزش محبوب بود . اولین کتاب به زبان انگلیسی در مورد تیراندازی با تفنگ هدف توسط سرجوخه تفنگداران (نام مستعار سروان هنری بوفوی)، در سال 1808 منتشر شد. ارتش انگلیس از سال 1800 بر روی تفنگ های مختلف تحقیقاتی انجام داد ، به ویژه بر تیراندازی دوربرد به اهدافی با فاصله بیش از 550 متر . هنگامی که در اوایل دهه 1850 ، تیپ های تفنگ داوطلب برای این نوع تیراندازی تشکیل شد آن ها برخی از بهترین تیرها را در انگلستان به خود جلب کردند و تیراندازی از راه دور آنقدر محبوب شد که در اولین جلسه جایزه انجمن ملی تفنگ در سال 1860، ملکه ویکتوریا اولین گلوله را شلیک کرد .

جی پلی :   تاریخچه ورزش کبدی
تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

مسابقات تیراندازی :

در سال 1873 یک تیم تفنگ ایرلندی در یک مسابقه بر انگلیس و اسکاتلند پیروز شد و سپس تیراندازان آمریکایی را به مسابقه ای در بردهای 700 ، 800 و 900 متر دعوت کرد . این مسابقه در سال 1874 در لانگ آیلند نیویورک برگزار شد و با وجود اینکه تیم آمریکایی از فاصله 550 متری شلیک نکرده بود ، برنده شد.
تاریخچه ورزش تیراندازی : علاقه به تیراندازی دوربرد در یک سوم پایانی قرن نوزدهم به سرعت رشد کرد و تا قرن بیستم در تمام کشور های انگلیسی زبان ادامه یافت . مسابقات بین المللی اغلب با تیم هایی از مناطق دوردست مانند استرالیا و نیوزلند که تا اواخر دهه 1930 برای رقابت به انگلستان سفر می کردند برگزار می شد.

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تیراندازی شوئتزن :

یک روش تیراندازی به نام شوئتزن که منشأ آلمانی – سوئیسی دارد ، برای قرن ها عملاً بدون تغییر در بسیاری از اروپای مرکزی انجام می شد و در دهه 1880 عمدتاً محبوب شد . این در حالت ایستاده یا خارج از دست در اهداف از 90 یا 180 متر در فضای باز و در 23 متر در داخل خانه انجام شد . این ورزش در دهه 1920 در اروپا و ایالات متحده شروع به کاهش کرد . پس از جنگ جهانی اول، علاقه به تیراندازی با تفنگ هدف به سرعت افزایش یافت و تعداد کل باشگاه ها و انجمن های تیراندازی به هزاران نفر رسید . بخش بزرگی از این رشد در تیراندازی با سوراخ کوچک با کالیبر 22 بود .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تفنگ های دستی :

تیراندازی هدف با تفنگ دستی تقریباً مشابه تفنگ پوزه دار است ، اما شاید چون هدف گیری و شلیک دقیق آن ها بسیار دشوارتر است ، هرگز به این اندازه مورد استفاده قرار نگرفته اند . (تفنگ دستی سلاح اصلی نیروهای پلیس است .) تیراندازی با تپانچه از آغاز بازی های المپیک مدرن در سال 1896 گنجانده شد و به مسابقات قهرمانی انجمن ملی تفنگ در بریتانیا در سال 1893 و در ایالات متحده در سال 1900 اضافه شد .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تفنگ های ساچمه ای :

تاریخچه ورزش تیراندازی

تیراندازی هدف با تفنگ ساچمه ای به عنوان تمرینی برای بازی تیراندازی ، معمولاً پرندگان شکار مرتفع و پرندگان آبزی آغاز شد . برای سال‌ های متمادی از کبوتر های زنده استفاده می‌شد ، رها شدن آن ها در زوایای غیرمنتظره عمل شکار خوبی را ارائه می‌کرد . تیراندازی با کبوتر زنده در نیمه دوم قرن بیستم در فرانسه ، اسپانیا و ایتالیا رایج بود . پرندگان زنده ابتدا با توپ های شیشه ای و در نهایت با ” کبوترهای سفالی ” جایگزین شدند . Trapshooting که مدتی به عنوان تیراندازی با پرندگان بی جان نیز شناخته می شود (به ویژه در انگلستان که انجمن تیراندازی پرندگان بی جان در سال 1893 تاسیس شد ) ، در حدود سال 1830 در ایالات متحده معرفی شد . این ورزش در اروپا در قرن 19 و مسابقات بین المللی رایج شد . سالانه در موناکو و جاهای دیگر برگزار می شد . ورزش تیراندازی اسکیت در آمریکا به طور رسمی در سال 1925 نامگذاری شد .

جی پلی :   تاریخچه ورزش بدمینتون
تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

سازماندهی بین المللی تیراندازی :

تیراندازی از زمان شروع بازی‌های مدرن در سال 1896 یک ورزش المپیک بوده است . در بازی‌ های اولیه رویداد هایی برای تفنگ‌ های ارتش و تپانچه ‌های خدماتی و همچنین رویداد هایی برای تیراندازی آهو ، گراز و کبوتر زنده برگزار می‌شد . در نهایت رویداد های بازی‌ های المپیک به تپانچه رایگان ( از 1936 )، تپانچه شلیک سریع ( از 1948) تبدیل شدند . تفنگ با سوراخ کوچک ، مستعد و سه حالت : ایستاده ، مستعد و زانو زده (به ترتیب از 1900 و 1952) ، تفنگ بادی ( از 1984 ) . کبوتر سفالی ( تیراندازی ) ( 1900-24 ، از 1952 ) ، تیراندازی با اسکیت ( از 1968) . تیراندازان اولیه المپیک مردان بودند ، اما زنان محروم نشدند و در بازی‌ های 1976 یک زن آمریکایی با کسب عنوان قهرمانی جهان ، مدال نقره تفنگ ( سه موقعیت ) را به دست آورد . با این حال ، در سال 1984، سه رویداد جداگانه برای زنان ایجاد شد – تپانچه ورزشی ، تفنگ بادی ، و تفنگ استاندارد با سوراخ کوچک (سه موقعیت). پس از بازی‌های 1992، رویدادهای جنسیتی مختلط حذف شدند و با مسابقات تیراندازی اسکیت ، تیراندازی و تیراندازی دو هدف برای مردان و رویداد تیراندازی با هدف دوگانه برای زنان جایگزین شدند .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی : اگرچه در سال 1897 مسابقات قهرمانی جهان برگزار شد ، اما مسابقات جهانی بعدی تحت نظارت نهاد حاکم بین‌المللی ، اتحادیه بین‌المللی تیراندازی (ISU ) قرار گرفت که در سال 1907 تشکیل شد و در سال‌های 1919 و 1946 دوباره سازماندهی شد . این سازمان نام خود را به ورزش تیراندازی بین‌المللی تغییر داد .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

اولین زن قهرمان هندی در مسابقات تیراندازی :

Anjali Bhagwat ، به طور کامل Anjali Vedpathak Bhagwat، ( متولد 5 دسامبر 1969، Girgaum، هند )، تیرانداز تفنگ هندی که در سال 2002 قهرمان مسابقات فدراسیون بین المللی ورزش تیراندازی ( ISSF ) قهرمان مسابقات تفنگ بادی ترکیبی شد .هجوم باگوات به دنیای تیراندازی به طور اتفاقی زمانی اتفاق افتاد که او برای سپاه ملی کادت آموزش می‌دید و تقریباً 14 سال طول کشید تا خودش را در صحنه جهانی تثبیت کند . او در سال 2002 چهار مدال طلا ( در مسابقات انفرادی و دو نفره هر دو رشته تفنگ بادی 10 متر و 50 متر تفنگ سه وضعیتی ) در بازی های مشترک المنافع و مدال نقره به عنوان بخشی از تیم زنان هند در هر دو کسب کرد . جام جهانی ISSF و بازی های آسیایی. او اولین زن هندی بود که در فینال جام جهانی ISSF با قهرمانی در رشته تفنگ بادی 10 متر در سال 2003 مدال طلا دریافت کرد . باگوات همچنین در سال 2006 در مسابقات 50 متر سه موقعیت مدال نقره گرفت .

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

تاریخچه ورزش تیراندازی

 

در این مقاله ما در مورد تاریخچه ورزش تیر اندازی در جهان به طور کامل صحبت کردیم . اگر شما هم به این ورزش علاقه مند هستید و می خواهید تمرینات مر بوط به این ورزش را شروع کنید بهتر است با یک مربی حرفه ای مشورت کنید .

 

صفحه نخست

 

تولید محتوا چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها