تاریخچه ورزش کبدی

تاریخچه ورزش کبدی

به نام خدا

تاریخچه ورزش کبدی:

کبدی یا زو یک بازی و ورزش است که ازقدیم در هند و پاکستان و ایران رواج دارد و همچنین سال 1381 برای نخستین بار مسابقات قهرمانی این ورزش هیجان انگیز برای مردان در سطح آسیا برگزار شد . (نام کبدی از کلمهٔ کای پیتی آمده است که در زبان تامیلی به معنای دست به دست هم دادن می باشد .

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کبدی

کبدی ورزشی به قدمت 4000 ساله :

می توان گفت کبدی یا همان بازی زو به نوعی قدمت تاریخی دارد و از دیرباز در ایران ،پاکستان ، هند جز بازی های سرگرم کننده بوده است ، این ورزش که قدمت 4000 هزار ساله دارد گفته می شود شاید این ورزش به منظور آمادگی جوانان برای دفع حملات گروهی مهاجمان ابداع شده و ریشه کلمه کبدی از واژه کائون بادا به معنی مبارزه با حریف مشتق می شوشود .
آن را از آنجا آسیایی می دانند که درجنوب شرقی آسیا از جمله هند ، ایران ، پاکستان بسیار متداول است و با نام های مختلف در این کشورها بازی میشود و شبیه بازی زو می باشد که به مهارت و چابکی نیاز دارد .در تاریخ آمده است که شاهزادگان قدیم به بازی کبدی می پرداختند كه شاید علاقه شاهزادگان به اين ورزش نيز به جهت جنبه دفاعي اين ورزش بوده است .
همچنین در سال 1918 ماهاراشترا، به عنوان نخستين ايلاتي، این بازی را در جایگاه ملی قرار داد و به آن عمومیت بیشتری بخشید، و قوانین مقررات استاندارد براي اين ورزش تنظیم شد، ولی در سال 1923 به چاپ رسید و مي توان گفت هندي ها براي معرفي و المپيكي شدن اين رشته تلاش هاي زيادي كردند. گفتنی ست اين بازي همزمان با بازي هاي المپيك برلن در سال 1936در شهر ماهاراشترا توسط يك هندي به نام هانومان ويابام به نمايش درآمد و در سال 1938در بازي هاي المپيك هند در شهر كلكته معرفي، و سپس فدراسيون كبدي هند در سال 1950 تاسيس شد و قوانين و مقررات استاندارد بازي كبدي در همين سال تصويب گرديد.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کبدی

 فدراسیون آماتور کبدی آسیا:

این فدراسیون در سال 1978 تشكيل شد و كبدي براي اولين بار به عنوان يكي از رشته هاي نمايشي و بازي هاي آسيايي در سال 1982 در دهلي نو شركت كرد، در ادامه نیز و براي اولين بار در بازي هاي آسيايي پكن در سال 1990 به عنوان يك رشته رسمي حضور يافت. می توان گفت اولين مسابقات رسمي جهاني كبدي، براساس قوانين و مقررات فدراسيون آماتور كبدي آسيا و اولين بار در سال 2004در بمبئي هند برگزار شد و كشورهايي از آسيا، اروپا و آمريكا در اين رويداد شركت كردند. (اولين دوره مسابقات قهرماني كبدي در سال 1980برگزار شد و در اين مسابقات زنان نيز در سطح بين المللي فعاليت خود را آغاز نمودند )

جی پلی :   تاریخچه ورزش سومو

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کبدی

مسابقات آسیایی و جهانی کبدی:

در حال حاضر هندوستان، ایران ،پاكستان، ، ژاپن، بنگلادش، مالزي، سريلانكا، كره جنوبي، افغانستان ،تركمنستان، تايلند، نپال، چين، مالديو، بوتان، قرقيزستان، قزاقستان و اندونزي كشورهاي آسيايي هستند كه تيم ملي كبدي خود را به مسابقات جهاني و آسيايي اعزام مي كنند و از تيم هاي برتر قاره كهن محسوب مي شوند. و همچنین هندوستان، ايران، ژاپن، پاكستان، كانادا، انگلستان، آلمان، بنگلادش، آمريكا، تركيه، سريلانكا، چين، مالزي، اندونزي، مالديو، بوتان، تايلند، كره جنوبي، افغانستان، قرقيزستان، قزاقستان و تركمنستان تيم هاي برتر كبدي كشورهاي جهان می باشند.

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کبدی

نحوه بازی گروهی کبدی:

باید گفت در ابتدا طرفی که برنده شیر یا خط می شود، حق انتخاب زمین یا حمله را دارد و در نیمه دوم زمین باید عوض شود و طرفی که مهاجمان خود را اول نفرستاده است باید حمله را آغاز کند. بازی در نیمه دوم با همان تعداد بازیکنانی که در نیمه اول وجود داشته اند ادامه پیداخواهد کرد .

در صورتیکه هر یک از قسمتهای بدن بازیکن با زمین خارج از محدوده تماس پیدا کند باید از زمین خارج شود اما هنگام درگیری اگر هر یک از قسمتهای بدن بازیکن یا بازیکنانی که در محدوده زمین بازی است برخورد کند، وی نباید اززمین خارج شود (قسمت تماس باید در داخل محدوده زمین بازی باشد )در صورتیکه بازیکن در زمان بازی از محدوده زمین بازی خارج شود، وی باید از زمین بازی خارج گردد که داور نیز می تواند با اعلام شماره بازیکن دستور خروج او را بدهد .

مهاجم می بایست کلمه کبدی را به صورت بلند ادا کند چنانچه او نتواند کلمه مذکور را مکرر ادا کند داور او را با دادن تذکر بر می گرداند و حمله به تیم مقابل داده می شود .پس از برگشت مهاجم به زمین خودش تیم مقابل باید بلافاصله مهاجم خود را روانه حمله نماید. اگر حمله را بیشتر از 5 ثانیه به تأخیر بیاندازد، سر داور حمله را به تیم مقابل میدهد. بنابراین هر تیم مهاجم خود را تا آخر بازی به نوبت به حمله می فرستد .

جی پلی :   تاریخچه ورزش کریکت

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کبدی

قوانین و شرایط یک بازی هیجان انگیز:

باید بدانید که در این بازی چنانچه مهاجم یا مهاجمین پس از یک اخطار، عمداً قوانین شماره 5 و6 را نقض کنند داور یا سرداور بایستی برگشت او را اعلام کرده و یک امتیاز به حریف بدهد، چنانچه افراد تیم مقابل، مهاجم را گرفتند و او با تلاش از چنگ آنها بیرون آید و خود را به زمین خودی رساند نبایستی دنبال شود. اما چنانچه مهاجم فقط حریف یا حریفان خود را لمس کرد باید دنبال شود و در زمین خودشان او را زمین گیر کنند تا 1 امتیاز بگیرند.

در یک زمان بیش از یک مهاجم نباید داخل زمین حریف شود، چنانچه بیش از یک مهاجم داخل زمین حریف شود، سر داور می بایست دستور دهد همه آنها برگردند وحمله را به تیم مقابل می دهد .چنانچه مهاجم هنگامی که در زمین حریف است نتواند امتیاز کسب کند و هنگامی که مهاجم نگه داشته شده است حریفان نمی دانند عمداً با بستن دهان مهاجم او را ساکت کنند. داور یا سرداور بایستی مهاجم را به زمین خود برگرداند و مدافع خطاکار را از زمین بازی اخراج کند و یک امتیاز به حریف بدهد.

هیچ حریفی نباید خودسرانه مهاجم را هل بدهد و از خط وسط خارج کند . ( تنه قانونی مجاز است )اگر حریف یا حریفانی که از بازی بیرون شده اند از قانون شماره 13 تخطی کرده باشند، مهاجمی را بگیرند یا در هنگام گرفتن یا کمک به گرفتن مهاجم از قانون مذکور تخطی کنند .

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کبدی

انواع بازی و ورزش کبدی :

سانچوانی:این فرم کبدی نزدیکترین حالت به بازی کنونی است . در این فرم کبدی ،بازیکنان پس از بیرون شدن از زمین دوباره به بازی برمی گردند و بازی در دو نیمه 20 دقیقه ای با یک استراحت 5 دقیقه ای بین دو نیمه ادامه می یابد . در این بازی هر تیم شامل 9 بازیکن می باشد تیمی که تمام بازیکنان حریف را بیرون بفرستد چهار امتیاز برای یک لونا بدست می آورد ، تیم برنده تیمی است که حداکثر امتیاز را در پایان 40 دقیقه کسب کرده باشد .

جی پلی :   تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

جامینی:این فرم از کبدی با 9 بازیکن برای هر طرف برگزار می شود میدان بازی اندازه خاصی ندارد ویژگی اصلی این فرم کبدی آن است که بازیکنی که بیرون میرود (می سوزد) باید تا زمانیکه تمام اعضای تیمش می سوزد و بیرون می رود باید بیرون باقی بماند تیمی که در خارج کردن تمام بازیکنان حریف موفق باشد یک امتیاز کسب می نماید . این حالت منسوب به سیستم کنونی لونا است پس از اینکه تمام بازیکنان بیرون شدند تیم مجددا به زمین وارد و بازی ادامه می یابد این بازی تا وقتی ادامه می یابد که 5 تا 7 لونا صورت گیرد .

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کبدی

آمار: آمار در ادبیات یعنی شکست ناپذیر این شکلی از بازی کبدی است که بر مبنای امتیازهای گرفته شده توسط هر دو طرف بازی بدست می آید . میدان بازی اندازه مشخصی ندارد و 9 تا 11 بازیکن اعضای هر تیم را تشکیل می دهند در این فرم از کبدی چیزی به عنوان خارج و بازگشت دوباره بازیکن به بازی لونا وجود ندارد بلکه زمان فاکتور تعیین کننده و مزیت اصلی این فرم بازی آن است که بازیکنان در کل بازی در میدان باقی می مانند و می توانند بهترین بازی خود را ارائه دهند شور و هیجان در این بازی حرف اول را می زد .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها