تاریخچه ورزش کشتی

تاریخچه ورزش کشتی

 

 

تاریخچه ورزش کشتی :

می توان گفت کُشتی گونه‌ای ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با یک‌دیگر گلاویز شده و برای به زمین زدن یابی‌تعادل کردن یکدیگر و امتیاز گرفتن از هم تلاش می‌کنند.کشتی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌ها و احتمالاً در دوران ماقبل تاریخ با تغییر شکل و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده‌است. در این مطلب همراه جی پلی باشید .

 

جی پلی

شروع یک ورزش تن به تن :

اولین بار در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ. م وارد المپیک شد. در المپیک باستان قهرمان کشتی پس از قهرمان پرتاب دیسک مهم‌ترین پهلوان یونان به شمار می‌آمد. باید گفت سبک‌های متنوعی از کشتی در کشورهای مختلف دنیا تمرین می‌شود.

از مهم‌ترین سبک‌های ملی، المپیکی و محلی کشتی می‌توان به (کشتی فرنگی) و (کشتی آزاد) و کشتی با کمربند شامل گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سامبو در روسیه اشاره کرد. در ایران نیز کشتی با چوخه یکی از رشته‌های محلی و بومی می‌باشد ، لذا تمام کشورهای دنیا دو سبک المپیکی کشتی یعنی کشتی فرنگی و کشتی آزاد را پذیرفته‌اند. تفاوت این دو در آن است که در کشتی فرنگی که بیشتر در اروپای قاره‌ای محبوب است، گرفتن پائین کمر و استفاده از پا ممنوع است اما در کشتی آزاد، کشتی‌گیران اجازه‌ی همین اعمال را دارند. (مسابقات این دو رشته زیر نظر اتحادیه جهانی کشتی برگزار می‌شود)

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کشتی

کشتی باستانی در دوران صفویه :

تاریخچه ورزش کشتی این ورزش در دوران صفویه و زندیه رونق زیادی در ایران یافت و در هرشهر صدها پهلوان به نام وجود داشت و اسم ورسم این ورزش چنان زیاد شد که می گویند در دوران ناصرالدین شاه فردی به نام صاحب الدوله مامور توسعه این ورزش شد و روزهای تعطیل پهلوانان در میدان های شهر به کشتی گرفتن می پرداختند و در نهایت مسابقاتی ترتیب می دادند که بعدها به صورت یک سنت جاری همه‌ساله درآمد. در ادامه و در زمان رضا شاه زورخانه با فرهنگ جدید رونق بیشتری گرفت و در کنار زورخانه‌ها، باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها هم شکل گرفتند. از سال ۱۳۱۸ با مطرح شدن مقررات بین‌المللی کشتی، تغییر و تحولاتی در شیوه کشتی گرفتن و طرز لباس پوشیدن کشتی‌گیران نیز پدید آمد.

جی پلی :   تاریخچه ورزش فوتبال ساحلی

 

جی پلی

کشتی آزاد و فرنگی با مقررات بین المللی :

دراین راستا حمید محمودپور در سال 1317 تعلیم کشتی آزاد و فرنگی با مقررات بین‌المللی را در ایران آغاز کرد. او اولین تشک کشتی از جنس اسفنج را در دانش سرای تربیت بدنی واقع در دروازه دولت تهران پهن کرد. سال 1318 نیز گفته می شود اولین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور در دو رشته آزاد و فرنگی در امجدیه تهران برگزار گردید .اولین تیم کشتی خارجی که وارد ایران شد تیم ترکیه بود که در سال 1326 به ایران آمد.نخستین حضور بین‌المللی کشتی ایران در المپیک 1948 لندن بود که منصور رئیسی در آنجا به مقام چهارم رسید.تاریخچه ورزش کشتی  اولین حضور تیم ملی کشتی ایران در قهرمانی کشتی جهان هم با حضور تیم ملی کشتی آزاد در اولین دورهٔ رقابت‌های قهرمانی کشتی آزاد جهان در سال 1951 در هلسینکی فنلاند اتفاق افتاد .

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کشتی

مقررات وزن کشتی گیران :

در این ورزش مقررات و قوانین خاص خودش همانند دیگر ورزش ها صورت گرفته که مختصری از آن به ویژه در سال 2014تغییرات قوانین و وزن ها بود که در المپیک    2016 ریودوژانیرو ، کشتی آزاد و فرنگی مردان و کشتی آزاد زنان در شش وزن جدید برگزار شد. فیلا پس از آنکه دو وزن از کشتی آزاد و فرنگی مردان کم و در عوض دو وزن به کشتی آزاد زنان اضافه کرد و با توجه به این موضوع فیلا برای المپیک ریو برای کشتی آزاد و فرنگی مردان و همچنین کشتی آزاد زنان شش وزن در نظر گرفت. تاریخچه ورزش کشتی فدراسیون بین‌المللی کشتی برای مسابقات قهرمانی قاره‌ای، جام جهانی و جایزه بزرگ دو وزن 61 و 70 کیلوگرم را به کشتی آزاد و 71و 80 کیلوگرم را به کشتی فرنگی مردان اضافه کرده و همچنین در بخش کشتی آزاد زنان هم دو وزن 55 و 60کیلوگرم به مسابقات افزوده شد . برای مثال :

جی پلی :   تاریخچه ورزش سومو

اوزان جدید کشتی (کیلوگرم)

کشتی آزاد (المپیک): 125 97 86 74 65 57

کشتی فرنگی (المپیک): 130 97 87 77 67 60

کشتی آزاد زنان (المپیک): 75 69 63 58 53 48

کشتی آزاد (جهانی): 125 97 92 86 79 74 70 65 61 57

کشتی فرنگی (جهانی): 130 97 87 82 77 72 63 60 55

کشتی آزاد زنان (جهانی): 75 69 63 60 58 55 53 48

 

جی پلی

تاریخچه ورزش کشتی

قوانین ورزش هیجان انگیز کشتی :

باید بدانید که ورزش کشتی قوانین خودش را دارد که برایتان شرح می دهیم :

ضربه فنی: تماس پشت حریف به طوری‌که هر دو شانه به مدت3ثانیه به تشک بچسبد.

پرتاب: فنون پرتابی در کشتی آزاد 4امتیاز و در کشتی فرنگی هم ۴4امتیاز خواهد داشت ولی در کشتی فرنگی اگر همراه با چرخش و کنترل در هوا باشد 5 امتیاز به اجراکننده فن تعلق می‌گیرد و این امتیازی است که کشتی گیران خواهان آن هستند و از هیجان دیدن این صحنه هات غافل نشوید .تاریخچه ورزش کشتی

پایان مسابقه: در کشتی آزاد اختلاف امتیاز 10و در کشتی فرنگی اختلاف امتیاز 8 به معنای پایان مسابقه می باشد اگر هیچ‌کدام از دو کشتی گیر حریف خود را ضربه فنی نکنند یا به اختلاف امتیاز عالی نرسند پس از پایان شش دقیقه زمان قانونی کشتی کشتی‌گیر با امتیاز بیشتر برنده اعلام خواهد شد.( نکته قابل توجه در صورت برابر بودن امتیازات کشتی‌گیری که امتیاز آخر را گرفته باشد پیروز خواهد شد )

زمان برگزاری مسابقات: همه کشتی‌ها تقریبا از ساعت 10 صبح آغاز و بین هر مسابقه تا کشتی بعدی 30 دقیقه فاصله خواهد بود.

جی پلی :   تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

شیوه اعتراض در کشتی :هیئت ژوری می‌تواند بدون مشورت با داوران تصمیم نهایی خود را اعلام کند، اگر هیئت ژوری رأی داوران را رد کند، به داورانی که مرتکب اشتباه شده‌اند، اخطار داده خواهد شد، اخطار دوم برای داوران به معنای محرومیت از قضاوت خواهد بود .

 

جی پلی

مسابقات کشتی در سنین مختلف :

حالا که در این مطلب ورزشی همراه جی پلی بودید شمارا با مسابقات کشتی آشنا می کنیم که اگر دنبال کننده این ورزش و یا مایل به ملحق شدن در این ورزش هستید بیشتر بدانید . مسابقات قهرمانی کشتی اروپا ،مسابقات قهرمانی کشتی آسیا ،مسابقات قهرمانی کشتی ارتش‌های جهان ،جام ایوانوویچ ، کشتی در بازی‌های المپیک تابستانی ،کشتی در بازی‌های آسیایی ، جایزه بزرگ باکو ، کشتی در بازی‌های پان آمریکن ،جام باشگاه‌های کشتی آزاد جهان ،جام تختی جام تورلیخانوف ،مسابقات قهرمانی کشتی جوانان جهان ،مسابقات قهرمانی کشتی جهان ،جام جهانی کشتی ،مسابقات قهرمانی کشتی دانشجویان جهان جام دانکلوف ،جام دیو شولتز ،مسابقات قهرمانی کشتی زیر ۲۳ سال جهان جام ساساری ،جایزه بزرگ گرجستان ،لیگ برتر کشتی آزاد ایران جام مدوید ،مسابقات قهرمانی کشتی نوجوانان جهان ، جام یاشاردوغو ،جام وهبی امره.

 

صفحه نخست

تولیدمحتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها