تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

مقدمه

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال در مورد تاریخچه فوتبال نظرات بحث برانگیز و جالبی وجود دارد که چندین کشور از جمله فرانسه و ایتالیا خود را پدر فوتبال می نامند اما اکثر مردم بر این باورند که انگلیس بوده که آن بازی ها و قوانین را به بازی و فوتبال امروزی تبدیل کرده است و انگلیس را پدر فوتبال می دانند.

اتحادیه فوتبال انگلیس شخصا استاندارد سازی این ورزش را به عهده گرفت و بعضی از قوانین مهم و تعیین کننده بازی را وضع کرد مانند : ممنوع بودن لمس توپ با دست و کوبیدن به ساق پای بازیکن حریف. به همین دلیل به جرات می توان گفت انگلیس تنها کشوری بود که فوتبال را به شکل امروزی اختراع کرد.

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

بازی فوتبال چگونه انجام می شود؟

بازی فوتبال در یک زمین مستطیل انجام شده و متشکل از دو تیم 11 نفره است. پوشش این زمین چمن یا چمن مصنوعی است که در انتهای عرضی هر دو ضلع آن، یک دروازه بان قرار می گیرد. هدف بازیکنان در این بازی وارد کردن توپ به داخل دروازه رقیب است.

در فوتبال بازیکنان مجاز هستند که تنها از پا های خود استفاده کنند و استفاده از دست برای مهار، شوت و ارسال توپ به بازیکنان دیگر خطا محسوب می شود و فقط دروازه بان مجاز است برای مهار و گرفتن توپ از دست ها و بازو های خود استفاده کند. البته گاهی بازیکنان دیگر برای ضربه زدن به توپ می توانند از سر و سینه خود استفاده کنند.

جی پلی :   تاریخچه ورزش پرتاب نیزه

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

همانطور که کمی قبل تر هم اشاره کردیم هر تیم فوتبال متشکل از 11 بازیکن است که در این تیم چند مهاجم ، هافبک ، مدافع و یک دروازه بان قرار دارد که به غیر از دروازه بان سرمربی تیم تعداد مهاجمان ، هافبک ها و مدافع ها را کم و زیاد کند و در زمین طوری بچیند که بازیکنان تیم مانند یک دسته منظم و هدفمند عمل می کنند که این کار  سیستم فوتبال نامیده می شود.

مدت زمان بازی فوتبال 90 دقیقه است و در این زمان تیمی که بتواند بیشترین گل را به تیم حریف بزند، برنده است . زمانی که هیچ کدام از تیم ها نتوانند گل بزنند و یا گل هایشان برابر باشد ، بازی مساوی اعلام می شود . بعضی از بازی ها که از حساسیت بالایی بر خوردار هستند مانند جام حذفی، اگر نتیجه بازی مساوی شود ، بازی به وقت اضافه و یا ضربات پنالتی کشیده می شود. امروزه بیش از 300 تیم و 250 میلیون فوتبالیست در بیش از 200 کشور وجود دارند.

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تشکیل فدراسیون بین المللی فوتبال

تا سال 1904 مسابقات بین المللی غیر رسمی بین کشور ها به صورت پراکنده برگزار میشد و بسته به در دسترس بودن تیم های مختلف داشت و سر انجام در سال 1904 فدراسیون بین المللی فوتبال تحت نظر فیفا تشکیل شد. فیفا ابتدا برای نظارت روی بازی های تیم های بلژیک ، آلمان ، سوئد ، اسپانیا ، سوئیس، دانمارک، هلند و فرانسه طراحی شد و در طی سال ها گسترش یافت و در سال های 1905 ، 1909 ، 1912 ، 1913 و 1914 به ترتیب کشور های انگلستان ، آفریقای جنوبی ، آرژانتین ، شیلی و کانادا ، ایالات متحده آمریکا به فیفا پیوستند.

جی پلی :   تاریخچه ورزش کهن هندبال همراه با قوانین

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

مشخصات زمین بازی فوتبال

اندازه استاندارد زمین های فوتبال عبارت اند از : طول زمین 100 تا 110 متر و عرض آن 64 تا 75 متر در بازی های بین المللی، در بازی های استاندارد طول زمین 90 تا 120 متر و عرض آن 45 تا 90 متر است. این زمین به 5 دسته تقسیم میشود : محوطه جریمه ، دروازه ، خط نیمه زمین ، خط کناری زمین و محوطه فنی .

تاریخ های کلیدی در تاریخ فوتبال

با توجه به تاریخچه فوق العاده طولانی فوتبال قطعا وقایع متعدد و مهمی وجود دارد که این ورزش را متحول کرده است که ما تعدادی از آن ها را برای شما درج کرده ایم .

سال 1409 : ثبت کلمه فوتبال در انگلستان

سال 1581 : ارائه و تدریس فوتبال در مدارس انگلیس

سال 1848 : وضع قوانین کمبریج

سال 1857 : تصویب قوانین شیفلد

سال 1863 : تشکیل اتحادیه فوتبال

سال 1870 : برگذاری اولین مسابقه بین المللی فوتبال

سال 1871 : اختراع جام حذفی

سال 1877 : تصویب قوانین فوتبال

سال 1888 : تشکیل لیگ فوتبال

سال 1904 : تشکیل فیفا

سال 1930 : برگذاری اولین جام جهانی

سال 1954 : تشکیل یوفا

سال 1960 : برگذاری اولین دوره مسابقات لیگ قهرمانی اروپا

سال 1992 : تشکیل شدن لیگ برتر انگلیس

سال 2012 : استفاده برای اولین بار از فناوری خط دروازه

سال 2016 : معرفی فناوری VAR در مسابقات بین المللی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

تاریخچه رشته ورزشی فوتبال

فوتبال و راگبی

بازی راگبی این گونه بود که امکان زدن توپ با دست بر خلاف بازی فوتبال وجود داشت که به عنوان بازی در حال دویدن نیز شناخته می شد. یکی از تصمیمات مهم این بود که دیگر توپ را با دست نگیرند و فقط با استفاده از پا بازیکنان بازی را پیش ببرند با این حال تا مدتی این بازی رایج بود . حتی زمانی بازیکنان یونیفرم مشخصی نداشتند و معمولا کلاه بر سر داشتند.

جی پلی :   تاریخچه رشته ورزشی والیبال

 

صفحه نخست

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها