محمد علی کلی

محمد علی کلی

به نام خدا

محمد علی کلی :

محمد علی کلی : محمد علی به انگلیسی: Muhammad Ali با نام پیشین کاسیوس مارسلوس کِلِی، جونیور (انگلیسی: Cassius Marcellus Clay متولد 17 ژانویه 1942 کنتاکی – درگذشتهٔ 3 ژوئن 2016 لویی ویل، کنتاکی) بوکسور حرفه‌ای سنگین‌وزن آمریکایی بود که به عنوان برترین مشت‌زن تاریخ بوکس در این وزن و نیز یکی از مهم‌ترین و برترین شخصیت‌های ورزشی قرن بیستم شناخته می‌شود.همچنین او به عنوان یک فعال مدنی و چهره‌ای الهام‌بخش، جنجالی و چالش‌برانگیز در داخل و خارج رینگ بوکس شناخته شده‌ است با یک مطلب هیجان انگیز دیگر در جی پلی همراه ما باشید .

 

جی پلی

محمد علی کلی

پسر یک تابلو نویس :

گفته می شود محمد علی در لویی ویل دوران کودکی خود را سپری کرد. پدرش تابلونویس بود. یک روز وقتی دوازده ساله بود، به یک افسر پلیس گفت دوچرخه‌اش را دزدیده‌اند. گفت اگر دزد را پیدا کند حالش را جا می‌آورد. آن افسر، جو مارتین، در یک باشگاه محلی به بچه‌ها بوکس یاد می‌داد. به کاسیوس هم پیشنهاد داد اگر می‌خواهد با دزد دعوا کند اول بوکس یاد بگیرد. و شاید همین جرقه باعث شد که کاسیوس پا به رینگ گذاشت،این پسر بچه به سرعت تحت فرمان‌های مارتین در امر یادگیری بوکس پیشرفت کرد. تا زمانی که به دبیرستان رفت در کنتاکی موفق به کسب 6 عنوان شد و با این موفقیت‌ها مسوولین مدرسه در عوض، نمرات ضعیف درسی اش را نادیده گرفتند و اجازه دادند تا او دانش‌آموخته شو ، از همان دوران مشت‌زنی را شروع کرد و تنها 10 سال بعد (1964) قهرمان بوکس جهان شد. محمد علی سه بار قهرمان سنگین‌وزن جهان شد یک‌بار سال ۱۹۶۴ با شکست دادن سانی لیستون، بار دوم سال 1947 در یک مبارزهٔ تاریخی که (غرش در جنگل) نام گرفت و در آن جرج فورمن را ناک‌اوت کرد، و آخرین بار در سال 1978 کمی پیش از بازنشستگی‌اش. او دوران حرفه‌ای‌اش را با کسب 56 برد (37 ناک‌اوت) و 5 باخت به پایان برد.

 

جی پلی

 

اسلام و تغییر دادن سرنوشت یک مبارز :

در این خصوص نیز باید گفت محمد علی کلی پس از گرویدن به اسلام در فعالیت‌های سیاسی نیز نقش داشت و امتناعش از شرکت در جنگ ویتنام نامش را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت. او در حالی از خدمت در ارتش آمریکا سر باز زد که سه سال پیش از آن عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرده بود. او علاوه بر مخالفت علنی با جنگ ویتنام، گفت باورهای مذهبی‌اش به او اجازه حضور در ارتش را نمی‌دهد. و اینطور شد که پلیس آمریکا به همین علت محمد علی را بازداشت کرد و عناوین قهرمانی‌اش هم از او سلب شد. محمد علی که به اتهام (فرار از خدمت) گناهکار شناخته شده بود، چند سالی از رینگ بوکس دور ماند تا این که بالاخره اعتراض او به حکم قاضی، در آغاز دهه 70 میلادی به دادگاه عالی آمریکا ارجاع داده شد و این دادگاه که عالی‌ترین مرجع قضایی در آمریکاست، محکومیت محمد علی را لغو کرد . باید بدانید او در دوران اوجش، تقریباً مشهورترین انسان دنیا بود. کاخ سفید در سال 2005 بالاترین مدال افتخار را به او اهدا کرد. در این سال دو نشان عالی دولت آمریکا را که به شهروندان غیرنظامی اعطا می‌شود به پاس (خدمات مثال‌زدنی‌اش) به محمد علی اهداشد: مدال شهروندی و مدال آزادی. همان سال یک نهاد غیردولتی هم به نام او در لویی‌ویل کنتاکی باز شد، نهادی که هدفش ترویج صلح، مسئولیت اجتماعی و احترام است .

جی پلی :   حرکات اصلاحی کمر

 

جی پلی

محمد علی کلی

دوران درخشش محمد علی کلی :

در بازی‌های المپیک تابستانی 1960 رم او مدال طلای بوکس آماتور در رده سبکِ سنگین‌وزن را کسب کرد و بعد از آن آموزش بوکس حرفه‌ای را زیر نظر آنجلو داندی ادامه داد و هم‌زمان در همان سال‌ها بود که عقاید مذهبی خود را بروز داد. ضمن اینکه نتایج دور از انتظار و خیره‌کننده او در مسابقات، و روحیه خستگی ناپذیرش موجب شده بود تا لقب مشت زن لویی ویل را از آن خود کند ، در 29 اکتبر 1960 در لوییس ویل، کاسیوس کلی در اولین مسابقه حرفه‌ای خود در 6 راند توانست بر تونی هونساکر که رئیس پلیس فایتویل ویرجینیای شرقی بود پیروز شود.
گفته می شود از سال 1960 تا 1963 این مبارزه گر جوان در 15 مسابقه نفسگیر دیگر حریفانش را ناک اوت کرد. کسانی مثل تونی اسپرتی، جیم رابینسون،دانی فلیمن، داک سابدانگ، آلونزو جانسون،جرج لوگان، و لامار کلارک که در دوره اوج خود بیش از 40 پیروزی قاطعانه داشت.پر افتخارترین موفقیت کلی را در آن دوران پیروزی برابر سانی بنکس، آلخاندرو لاورانته و آرچی مورکه سابقه 200 پیروزی چشمگیر داشتند، می دانند.

 

جی پلی

 

مبارزه تاریخی با سانی لیستون :

بنکس و لاورانته هر دو پس در مسابقات دیگر روی رینگ کشته شدند و کلی تنها مدعی عنوان قهرمانی برابر سانی لیستون شد. رویارویی با سانی لیستون رقابتی بود که همه بوکسورها با هراس از آن حرف می‌زدند و بوکسوری به سن و سال کم کلی نتوانسته بود او را تاکنون شکست دهد. محمد علی کلی هدف بزرگ و انگیزهٔ خوبی داشت، اما لیستون هم از اعتماد به نفس بالایی برخوردار بود و برای هر مبارزه‌ای با شعار (شناور مانند پروانه ،نیش مثل زنبور)، نخستین سرعت بازی کلی موجب حیرت همگان شد و حتی لیستون نیز از این مسئله شگفت زده شد.
قبل از مسابقه آرچی مور و سوگار ری رابینسون به محمد علی هشدار داده بودند که مراقب سر خود باشد چرا که سانی ضربات سهمگینی دارد، ضمن اینکه از وزن بالای خود در زیر فشار گذاشتن حریف استفاده می‌کرد. به همین دلیل محمد علی حسابی در راند اول شرایط را بررسی کرد و سعی می‌کرد به او فرصت ندهد.ابتدای راند سوم به طرز آشکاری لیستون خستگی خود را بروز داد و کلی از این مسئله بیشترین سود را برد و با ضرباتی سنگین او را ضعیف تر هم کرد.
در ثانیه‌های پایانی راند سوم با یکی از ضربات کلی زیر چشم سانی شکاف عمیقی خورد و همین خون‌ریزی نیروی او را بیش از پیش تحلیل داد. در راند چهارم لیستون با بهره‌جویی از خستگی محمد علی کمی خود را جمع و جور کرد، اما بوکسور جوان با استفاده از همین نیروی جوانی تا راند ششم خود را سرپا نگه داشت و منتظر پایان مسابقه بود که به ناگاه لیسون پس از چند ضربه از درد به خود پیچید و اعلام کرد که بازویش دررفته و از ادامه مسابقه بازماند و کلی با قدرت خود را ( پادشاه جهان ) نامید و با فریاد از همه خبرنگاران حاضر در ورزشگاه خواست که در وصف قدرت نمایی او مقاله‌های جذابی بنویسند ،در یک رقابت نفس گیر و پراسترس او بالاخره قهرمان جهان شد. در ماه نوامبر 1965 نیز توانست قهرمان پیشین دنیا فلوید پترسون را شکست دهد.

جی پلی :   ورزش مناسب افراد دچار آسم

 

جی پلی

محمد علی کلی

از تغییر نام و مذهب تا محرومیت :

در این باره می گویند : محمد علی پیش از اولین مسابقه با لیستون هم با (جنبش امت اسلام) ، آشنا بود. جنبشی که در دهه 1930 به رهبری الیجا محمد در دیترویت راه افتاده بود. سیاست امت اسلامی این بود که سیاهان هم باید جنبشی مشابه اما مجزا داشته باشند به ‌عکس مارتین لوتر کینگ که خواهان جنبشی فراگیر بود.اسطوره مسلمان بوکس دنیا در ژانویه 2015 به اظهارات ضداسلامی کاندیدای اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا واکنش نشان داد. دونالد ترامپ، نامزد اصلی حزب جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود این کشور باید ورود مسلمانان به این کشور را ممنوع و شرایط زندگی آن‌ها در خاک آمریکا را محدود کند ،محمد علی در بیانیه‌ای که NBC آن را منتشر کرد بدون آوردن نام ترامپ نوشت: ما به عنوان مسلمان باید مقابل این آدم‌ها که می‌خواهند از اسلام برای رسیدن به هدف‌های مقطعی خودشان استفاده کنند بایستیم. این آدم‌ها، خیلی‌ها را از راه شناخت اسلام منحرف کرده‌اند، مسلمان‌های واقعی می‌دانند یا باید بدانند اسلام علیه هیچ‌کس نیست .
در سال 1966 بود که کلی از حضور در ارتش آمریکا برای جنگ ویتنام سر باز زد و اعلام کرد که هرگز به روی همنوعان ویتنامی خود آتش نمی‌گشاید، که همین مسئله مدت‌ها سر زبان‌ها بود و پس از آن حتی از حضور در رقابت‌های بوکس به مدت 5 سال محروم شد و گواهینامه بوکسش نیز به حالت تعلیق درآمد، البته مدتی بعد این محکومیت به 3 سال کاهش پیدا کرد.

جی پلی :   ورزش مناسب افراد بعد از عمل قلب باز

 

جی پلی

محمد علی کلی

اعلام بازنشستگی و بیماری :

در 27 ژوئن 1979 محمد علی اعلام بازنشستگی کرد و با دنیای پر هیجان رینگ و بوکس خداحافظی نمود. اگرچه در طی دو سال پس از آن مسابقاتی هم انجام داد ولی در آخرین مسابقه خود برابر تروور بربیک که 12 سال از او جوان‌تر بود شکست خورد و پس از این شکست در سال 1981 با رکورد 56 پیروزی، 37 ناک اوت و 5شکست به‌طور کامل از بوکس کناره‌گیری کرد.در سال 1982 میلادی محمد علی دچار سندروم پارکینسون شد، اما این موضوع از محبوبیتش نزد مردم و هوادارنش نکاست و همچنان مورد توجه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بود. سال‌ها بعد از گذشت این موضوع محمد علی در سال 1996 افتخار روشن کردن مشعل المپیک را در جورجیای آتلانتا را پیدا کرد .

 

جی پلی

 

سفر اسطوره بوکس به ایران :

محمد علی در سال 1372 به دعوت مسئولان وقت فدراسیون بوکس به ایران سفر و با جمعی از ورزشکاران و مقامات دیدار کرد. محمد علی بازدیدی از مرقد مطهر امام خمینی (ره) داشت، در نماز جمعه شهر تهران حضور پیدا کرد و سفری هم به شهر مقدس مشهد داشت. در این سفر محمد علی با علی اصغر کاظمی ( یکی از قهرمانان بوکس ایران در آیتم نمایشی) در سالن شیروی مبارزه کرد. در این مبارزه کاظمی سر محمد علی را به نشانه احترام بوسید و مردم حاضر در ورزشگاه شیرودی استقبال باشکوهی از این ورزشکار بزرگ داشتند.

 

جی پلی

محمد علی کلی

فوت در سال 2016 میلادی :

محمد علی در تاریخ دوشنبه 23 می 2016 به دلیل بروز مشکلات تنفسی به بیمارستان رفت و بعد از بستری شدن به تدریج اوضاع جسمانی وخیمی پیدا کرد. به گونه‌ای که در روزهای پنجشنبه و دوشنبه خانواده از بهبودی شرایط او تقریبا می‌توان گفت ناامید می‌شوند. شامگاه روز جمعه در حالی که همسر و فرزندان محمد علی در کنار بستر او بودند، پزشکان مرگ محمد علی را در ساعت 9 و چهار دقیقع به خبرگزاری‌ها اعلام می‌کنند. بعد از فوت محمد علی بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و ورزشی مشهور مانند پله، باراک اوباما، محمد جواد ظریف و جسی جکسون واکنش نشان دادند. به باور بسیاری محمد علی نمونه‌ای از یک ورزشکار اخلاق‌مدار بود. در واقع محمد علی همانگونه که در رینگ بوکس بهترین بود، در مبارزه برای عدالت و گسترش ارزش‌های انسانی در سطح جهان نیز بهترین بود .

سایت محمد علی کلی

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها