رژیم پالئو چیست ؟

رژیم پالئو چیست؟

به نام خدا

رژیم پالئو چیست :

می توان گفت یکی از رژیم های مناسب برای کاهش وزن و لاغری در سالهای اخیر رژیم ( رژیم پالئو ) می باشد که به شهرت نیز رسیده است . رژیم پالئو یا رژیم غارنشینی . نکته جالب اینکه یک کاهش وزن براساس نحوه ی تغذیه انسان های اولیه طراحی شده و از طرفی در اکثر رژیم های غذایی که کالری را مد نظر می گیرند در این مورد باز نیاز به شمارش کالری نمی باشد و کافی ست غذای مصرفی خود را از بین گروه های غذایی مجاز انتخاب کنیم . در این مطلب که مختصر و مفید به آن پرداخته شده است با جی پلی همراه باشید .

جی پلی

تاریخچه رژیم پالئو :

گفته می شود ایده این رژیم غذایی توسط یک متخصص بیماری های معده و روده است . و اولین بار در سال 1975 مطرح و یک دهه بعد توسط دو محقق به صورت مقاله منتشر و باعث به شهرت رسیدن شد . امروزه رژیم کاهش وزن پالئو یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی است که طرفداران زیادی دارد ، و همچنین بخاطر انعطاف پذیری و فایده‌های سلامتی دنبال می‌شود. ( نکته قابل توجه چندین روش برای انجام رژیم پالئو وجود دارد که هرکدام قوانین، تنظیمات و البته دستور‌‌العمل خود را دارند )

جی پلی

رژیم های غذایی پالئو چگونه باعث کاهش وزن می شوند :

در این باره باید بدانید که پروتئین،یکی از مهم‌ترین ماده‌ های غذایی برای کاهش وزن است، که در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها مؤثر بوده و از طرفی هورمون‌هایی را که مسئول تنظیم وزن هستند را می تواند کنترل کند و حالا رژیم‌های غذایی پالئو بر خوردن غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت‌های بدون چربی، ماهی و تخم‌مرغ تأکید می‌کنند و در واقع یک رژیم پالئوی معمولی بین ۲۵ تا ۳۵ درصدِ کالری‌هایش را از پروتئین تأمین می‌کند. کربوهیدرات : همانگونه که می دانید یکی از بهترین راه‌های کاهش وزن، کاهش مصرف کربوهیدرات است. و مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات در کاهش وزن مؤثرتر از رژیم‌های کم‌چرب معمولی می باشد که باز در رژیم غذایی پالئو و البته به ‌وسیله‌ی حذف منابع متداول کربوهیدرات مانند برنج، نان و سیب‌زمینی، مصرف کربوهیدرات را به میزان قابل توجه ای کاهش می‌دهد.

جی پلی :   تغذیه و مکمل های غذایی

جی پلی

از دیگر موثر بودن این رژیم :

در رژیم غذایی پالئو باید از خوراکی هایی استفاده شود که جلوی گرسنگی را می گیرند و غذاهایی انتخاب شوند که شما را سیر نگه می دارد . اگر جزء کسانی هستید که دائما احساس گرسنگی می کنید شاید یک رژیم غذایی پالئو برایتان مناسب باشد . این رژیم غذاهای به شدت فراورده شده را حذف کرده است . ( نکته قابل توجه مطالعات بسیاری نشان‌ داده‌ که افزایش مصرف غذاهای فرآوری‌شده بیش از حد یکی از مهم‌ترین عامل افزایش میزان چاقی می باشد. چون آنها در دوره‌ی زمانی پارینه‌سنگی (عصر غارنشینی) وجود نداشتند. در عوض رژیم پالئو بر خوردن منابع پروتئین بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات تازه و همچنین چربی های سالم که کالری کمتری دارند و غنی از مواد مغذی هستند تأکید می‌کند )

جی پلی

با چربی شکم خداحافظی کنید :

یکی از مشکلات مضر چربی شکم است که خطر به بیماری هایی چون دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد که می توان گفت رژیم پالئو در کاهش چربی شکم موثر بوده و طی یک مطالعه 10زن سالم به‌مدت ۵ هفته از رژیم غذایی پالئو پیروی کردند ، در نتیجه به‌طور متوسط، دور کمر آنها که شاخصی از چربی شکم است، ۸ سانتی‌متر کاهش یافت و به‌طورکلی حدود ۴ تا ۶ کیلوگرم نیز وزن کم کردند. ( باید بدانید که خوردن بیش‌از‌حد شکر افزوده می‌تواند تلاش‌های شما را برای کاهش وزن هدر بدهد و برای سلامت کلی به ویژه بیماری های قلبی و دیابت مضر است، و مصرف طبیعی قند یا شکر موجود در سبزیجات و میوه ها تایید شده و مواد مغذی بسیاری مانند ویتامین‌ها، فیبر و آب نیز برای بدن فراهم می‌کنند که همه‌ی آنها برای سلامتی مفید هستند .

جی پلی :   ارزش غذایی

جی پلی

مواد غذایی در رژیم پالئو :

اگر نیاز به راهنمایی درباره لیست غذایی رژیم پالئو دارید ما چند نمونه از برخی موادغذایی که باید در رژیم خود بگنجانید ارائه می دهیم از جمله : گوشت گاو، گوسفند، بز ، و… ماهی هایی چون ماکرل ، قزل آلا ، تن ماهی و… گوشت مرغ محلی ، بوقلمون و اردک ، و …
از بین میوه ها و سبزیجات : پرتقال ، طالبی ، توت ، گلابی ، کلم بروکلی ، اسفناج ، گوجه فرنگی ، هویج ،
خیار ، کلم سفید و…
از بین آجیل ها: بادام، پسته، آجیل برزیلی، فندق ، گردو …
از بین دانه ها: دانه کتان، دانه چیا، دانه کنجد، دانه کدو تنبل و…
از بین روغن های تصفیه نشده: زیتون، آووکادو، نارگیل، و …
از بین ادویه ها: زردچوبه، زیره، پودر سیر، رزماری و …

صفحه نخست 

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها