ورزش مناسب افراد سکته ای

ورزش مناسب افراد سکته ای

به نام خدا

 

ورزش مناسب افراد سکته ای :

می توان گفت سکته ( سکته مغزی ) یکی از شایعترین بیماری هایی که سبب بروز ناتوانی مزمن در بیماران می شود به گفته متخصصان ارتباط بین مغز و عضلات بدن را کاهش می‌دهد یا حتی از بین می‌برد. و همچنین آمارها نشان می دهد که یک سوم افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، دوباره در کمتر از یکسال سکته دوم را نیزتجربه می کنند.

 

جی پلی

 

( در این مورد می توان اشاره کرد یکی از علت ها می تواند توانایی فرد برای ورزش، تمرین و ایجاد افسردگی و ترس از وقوع دوباره سکته مغزی می شود ) اما تحقیقات نشان داده است که حداقل ۲۰ دقیقه ورزش هوازی با تکرار ۳ الی ۷ مرتبه در هفته می‌تواند کمک بزرگی در کاهش ریسک ابتلای دوباره به سکته مغزی کند. حتی می‌تواند در از بین بردن عوارض سکته و درمان سکته مغزی مفید باشد. توجه داشته باشید عوارض حرکتی و فلج قسمت‌هایی از بدن، سبب می‌شود که فرد برای انجام حتی کارهای شخصی نیز به دیگران نیازمند باشد و واقع استقلال خود را از دست بدهد. گفته می شود ناتوانی در حفظ تعادل و ضعف در دست‌ و پاها یکی از بزرگترین مشکلات بعد از سکته مغزی می باشد .

ورزش های مناسب این افراد :

می توان گفت محققان بر این باورند که انواع ورزش مناسب برای بیماران سکته مغزی که شامل ترکیبی از حرکات هوازی، کششی و تعادلی است و بعد از سکته مغزی می‌تواند مفید باشدکه باید حتما به توصیه پزشکان انجام شود .در اینجا به چند نکته و ورزش مناسب اشاره می کنیم از جمله :

جی پلی :   دو میدانی مادر ورزش ها

 

جی پلی

۱۰ دقیقه پیاده‌روی سبک به طوری که احساس کنید کمی ضربان قلب بالاتر آمده است
10 تا 15 دقیقه تمرین کششی و کنترل شده با استفاده از تکیه گاه ۱۵ دقیقه تمرین قدرتی سبک با استفاده از وزن بدن یا وزنه ( مثلا سبک نیم کیلویی) ۱۰ الی ۲۰ دقیقه پیاده‌روی بطوریکه ۱۰ دقیقه آخر با سرعت کمتری باشد که بدن آرام آرام سرد شود می توان گفت اهمیت دادن به این نکات و این تمرینات برای درمان سکته مغزی معجزه می‌کند.

 

توصیه و نکات مهم در انجام ورزش مناسب بعد از سکته :

باید بدانید که توصیه ها و نکات بعد از سکته مغزی خیلی مهم است که با نظر پزشک باید صورت بگیرد ، و اگر فردی در خانواده دارید که به این عارضه دچار شده است بهتره دقت کنید و با اصول اولیه آشنا شوید تا بیمار دچار عارضه های بدتری نشود .
( برای انجام ورزش های بعد از سکته مغزی سعی کنید حتما تحت نظر پزشک متخصص مغز و اعصاب باشید و تمرینات ورزشی را با مشورد و تایید دکتر انجام دهید )

 

جی پلی

در اینجا چند نکته را برایتان مثال می زنیم که عبارتند از :

هنگام پیاده روی نفس‌گیری صحیح انجام دهیداینگونه که در ذهن خود با ریتم منظم بگویید دو دو چی چی، دو تا دم کوتاه با بینی (دو دو) و با ریتم چی چی دو تا بازدم کوتاه با دهان انجام دهید. در واقع بدرستی دم و بازدم را اجرا می‌کنید. توجه کنید قبل از گرم کردن، حرکات کششی و قدرتی انجام ندهید. اجازه دهید بدن شما با شروع یک پیاده روی سبک چند دقیقه‌ای آرام آرام گرم شود. و به توانبخشی بعد از سکته مغزی خود نظم دهید. اجازه دهید مویرگ‌سازی و فیزیولوژی بدنتان بهبود یابد. همچنین در کنار برنامه تمرینی منظم حتما رژیم غذایی سالمی نیز داشته باشید که تاثیر تمرینات شما را چند برابر خواهد کرد .

جی پلی :   پیلاتس چیست

 

جی پلی

چکاب بعد از سکته مغزی فراموش نشود :

چکاپ را فراموش نکنید یعنی هر شش ماه یکبار و با دیدن هر تغییر یا عارضه‌ای حتما با متخصص مغز و اعصاب ملاقات کنید. و همچنین توجه داشته باشید که تمرینات کششی پیشنهادی برای درمان سکته مغزی که در ادامه ارائه شده است حتما باید بعد از گرم کردن بدن انجام شود تا عضلات خون رسانی کافی شده باشند و سبب گرفتگی عضلانی بیمار نشود.

 

چند تمرین ساده را بخاطر بسپارید :

کشش داخلی دست، اولین تمرین برای درمان سکته مغزی است. برای انجام آن به صورت کف هر دو دست خود را روی میز قرار دهید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، نه بیشتر یا کمتر تا تعادل بهتری داشته باشید. مچ دست راست را به سمت راست و مچ دست چپ را به سمت چپ بچرخانید به صورتیکه امتداد انگشتان شما رو به تنه شما باشند.

 

جی پلی

سپس به آرامی بدن خود را به عقب بکشید وکف دستتان از میز جدا نشود و آرنج‌ها خم نشوند، در این حالت کشش خوشایندی را در عضلات روی ساعد خود احساس می‌کنید در صورتیکه احساس عدم تعادل می‌کنید، می توانید با یک دست میز را بگیرید و دست دیگر را بکشید و برای هر دو دست تمرین را تکرار کنید.(3 ست ۱۵ تایی تمرین را تکرار کنید ) همچنین از تمرینات مناسب تمرین کشش شانه را داریم ، افزایش دامنه حرکتی شانه ، کشش مورب شکمی و افزایش دامنه حرکتی لگن ، کشش عضلات پشت ساق و جلوی ران ،

صفحه نخست

جی پلی :   راه های ثابت نگهداشتن وزن

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها