فواید ورزش برای کودکان

فواید ورزش برای کودکان

به نام خدا

فواید ورزش برای کودکان

فواید ورزش برای کودکان : می توان گفت ورزش‌کردن برای تمام سنین مانند یک نیاز طبیعی برای بدن به شمار می‌رود که نباید از آن غافل شد ،و صرفا محدود به گروه‌های سنی خاصی نیست و از همان سال‌های ابتدایی زندگی باید آن را جدی گرفت. در سال‌های اخیر، اهمیت ورزش برای کودکان از نظر علمی و تحقیقاتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این زمان، آگاهی‌بخشی به مردم و ترغیب آنان به ورزش و آموزش به کودکان بسیار افزایش‌یافته است ، ما در جی پلی برای حفظ سلامت شما و کودکانتان تلاش کردیم و می خواهیم کمی بیشتر با این مقوله آشنا شوید پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید .

 

جی پلی

نقش ورزش در سلامت کودک :

گفته می شود بزرگ‌سالان در دهه 20 زندگی خود شروع‌به از دست دادن توده استخوانی می‌کنند، اما افرادی که ‌به‌طورمنظم از کودکی ورزش کرده باشند، نهایت تراکم استخوانی را قبل از این سن خواهند داشت. افزایش تراکم استخوان ‌به‌پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند و ‌به آن‌ها اجازه می‌دهد انرژی مازاد خود را با فعالیت بیرون بریزند و احساس شادابی کنند. این موضوع باعث ‌بهبود خواب شبانه نیز می‌شود. یکی از فواید ورزش در کودکان و بزرگ‌سالان، آزاد شدن بتااندورفین در بدن بوده ، بتااندورفین ماده‌ای طبیعی است که صدها برابر قوی‌تر از مورفین و همچنین، سروتونین که تنظیم‌کننده خلق‌وخو هست و نیز طی ورزش افزایش یافته و می‌تواند انرژی و قدرت سلول‌های عصبی کودکان را افزایش دهد و‌ به جلوگیری از اختلالات عصبی کمک کند.
نقش ورزش در رشد قد کودکان افزایش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و افزایش قدرت در عضلات نگهدارنده ستون فقرات با کمک ورزش، می‌تواند در افزایش رشد قدی کودکان نقش داشته باشد. رشد قدی‌ به یک برنامه عصبی ، غددی بستگی دارد که انرژی موادمغذی را ‌به سمت افزایش توده بدون چربی بدن هدایت کند.ورزش می‌تواند ازطریق اثرات محرک بر ترشح هورمون رشد (GH) و سایر هورمون‌های آنابولیک، محرک لازم برای رشد قدی کودکان را فراهم کند. افزایش ترشح GH ناشی از ورزش، پاسخی ‌به کمبود سوخت حاد یا طولانی‌مدت در اثر ورزش است که متابولیسم را ‌به سمت استفاده از لیپیدها هدایت نموده و باعث رشد قد می‌شود.

جی پلی :   مایک تایسون

 

جی پلی

به کودکان کلید ورزش را بدهید :

باید گفت شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش کلید مهمی برای کاهش خطر ابتلا‌به بیماری‌های مهمی، مانند بیماری قلبی، سکته، دیابت و سرطان در کودکان است. تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت بدنی منظم می‌تواند عزت‌نفس، خلق‌وخو و کیفیت خواب کودک را افزایش دهد و او را کمتر مستعد استرس، افسردگی و زوال عقل ‌کند ، کودکان کم‌تحرک احتمالاً ‌به بزرگ‌سالان غیرفعال تبدیل می‌شوند و همین موضوع در جوانی یا میانسالی بدن تهدید می شود با بیماری مانند سرطان یا قلبی و… ‌به همین دلیل است که تشویق ‌به ورزش و حفظ تناسب اندام با نگاه ‌به فواید ورزش برای کودکان از سنین پایین بسیار مهم می باشد که از آن‌جمله می‌توان‌ به مواردی  اشاره نمود:ایجاد فرصتی برای معاشرت افزایش تمرکز بهبود نمرات تحصیلی تشویق‌به رشد سالم بهبود عزت نفس بهبود وضعیت بدن و تعادل کاهش استرس خواب باکیفیت سرگرمی سالم مهم است والدین فرزندشان را تشویق‌به انجام فعالیت‌هایی کنند که از آن‌ها لذت می‌برد. دراین‌صورت، کودک این تمرین را یک کار طاقت‌فرسا نمی‌‎بیند و احتمال این‌که ‌به آن پایبند باشد، بیشتر است. نوع فعالیت کودک نیز بستگی‌به شخصیتش دارد.
او ممکن است یک کودک برون‌گرا و علاقمند‌به فعالیت‌های تیمی، مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال یا پیوستن ‌به یک باشگاه ورزشی باشد و یا کودکی درونگرا باشد که ‌به فعالیت‌هایی مانند تنیس، رقص، دوچرخه‌سواری، باغبانی یا شنا علاقه داشته باشد.

 

جی پلی

به فواید ورزش برای کودکان توجه کنید :

باید بدانید که فواید آن برای کودکان بسیار متنوع است. از آن جمله می‌توان ‌به‌بهبود آمادگی قلبی تنفسی، استحکام استخوان‌ها و عضلات قوی، کنترل وزن، کاهش علائم اضطراب و افسردگی و همچنین خطر دیابت در کمین کودکان چاق عدم تحرک کافی، منجر‌به عدم تعادل انرژی شده و می‌تواند خطر اضافه وزن یا چاقی را افزایش دهد. از دیگر تاثیرات باید گفت : تقویت قلب یک عضله است و مانند سایر ماهیچه‌ها، عملکرد آن زمانی ‌بهبود می‌یابد که ‌به‌طورمنظم توسط ورزش‌ به چالش کشیده شود. تقویت عضله قلب می‌تواند‌ به پیشگیری از بیماری‌های قلبی، حتی در اوایل دوران کودکی کمک کند. کاهش کلسترول خون ورزش باعث کاهش کلسترول و چربی‌های مضر در خون فرد می‌شود. همچنین انعطاف‌پذیری دیواره رگ‌های خونی را افزایش داده و ‌به کاهش فشار خون کمک می‌کند .

جی پلی :   تاریخچه ورزش کشتی

 

جی پلی

کاهش خطر سکته مغزی :

ورزش می تواند خطر حمله‌قلبی و سکته‌مغزی را در افراد کاهش دهد. ورزش باعث کاهش کلسترول و چربی‌های مضر در خون کودک می‌شود. کارآمدی ریه‌ها فعالیت بدنی باعث افزایش ظرفیت ریه‌ها و همچنین، کارایی ‌بهتر آن‌ها می‌شود. در نتیجه اکسیژن بیشتری وارد بدن شده و دی‌اکسیدکربن بیشتری نیز دفع می‌شود. ورزش منظم‌ به جلوگیری از کاهش دریافت اکسیژن که‌ به‌طورطبیعی با افزایش سن یا در نتیجه عدم تحرک رخ می‌دهد ،

 

جی پلی

توجه به سن کودک انتخاب کنید :

تاثیر ورزش در کودکان زمانی مثبت خواهد بود که با توجه به سن و علاقه آن ها انتخاب شود برای مثال اشاره می کنیم به مواردی از جمله :
از 2 سالگی : انجام بازی های ساده مانند بازی روی تاب، بالا رفتن از نردبان کوچک، پرتاب و گرفتن توپ.
از 3 تا 5 سال : ورزش برای کودکان در این سن به بهبود سلامت استخوان ها و حفظ وزن ایده آل کمک می کند. کودکان نوپا و پیش دبستانی شروع به تسلط بر چندین حرکت کلیدی می کنند . اما این به آن ها اجازه نمی دهد که به طور منظم ورزش کنند و قوانین و دستورالعمل ها را به صورت جمعی یا فردی انجام دهند. قرار دادن فرزندتان در هر ورزش سازماندهی شده در این سن توصیه نمی شود. ورزش هایی که می توان در این سن انجام داد ،دوچرخه سواری، شنا، دویدن و غیره است.
از 6 تا 8 سال : گفته می شود نیز با رشد بدن کودک، توانایی های ذهنی و روحیه رقابت و بازی تیمی او رشد می کند. شما می توانید به کودک خود اجازه دهید که ورزش را به شیوه ای سازمان یافته و ورزش های مناسب برای این سن انجام دهد. در این سن می توانید تمرینات فوتبال، بسکتبال، ژیمناستیک و دوچرخه سواری را شروع کنند.

جی پلی :   تقویت سیستم ایمنی بدن با ورزش

 

جی پلی

 

از 9 تا 11 سال : در این سن، کودک شما بالغ تر است و توانایی درک و به خاطر سپردن قوانین را خواهد داشت. او برای انجام ورزش هایی که نیاز به مهارت های پیچیده ای دارد، آماده می شود. با توجه به علاقه کودک می توانند تنیس، شرکت در مسابقات دو و مینی ماراتن و غیره را انتخاب کنند.
سن 15 سال به بالا : برای تقویت ساختار بدنی کودکان می توانند ورزش های قدرتی مانند وزنه برداری و شرکت در ماراتون را شروع کنند.

 

جی پلی

کلام آخر جی پلی :

پیشنهاد می شود تمرینات ورزشی باید زیر نظر مربیان متخصص آموزش کودکان و در مکان های ویژه انجام شود. از سن هشت سالگی، کودک می تواند برخی از انواع سبک تمرینات قدرتی و رشد عضلات را شروع کند. این ورزش ها زیر نظر یک مربی متخصص انجام می شود که ساختار اسکلتی کودک و توانایی های استقامت سبک عضلات و مفاصل او را در نظر می گیرد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها