دو میدانی مادر ورزش ها

دو میدانی مادر ورزش ها

به نام خدا

دو میدانی مادر ورزش ها :

همانگونه که می دانیم ورزش برای سلامتی جسم و روح مفید است . در این زمینه یکی از متداول ترین رشته های ورزشی دویدن و دو میدانی می باشد که برای تناسب اندام و قوی شدن بدن توصیه می شود ، این ورزش همچنین بخاطر فواید بسیار به مادر ورزش ها نیز معروف است . می توان گفت دو میدانی به مجموعی از ورزش های خاص همانند : انواع دو ، پرتاپ ، پرش ، پیاده روی ، و همچنین رشته های ترکیبی می باشد . جالب است که برگزاری مسابقات دو میدانی با دیگر ورزش ها خیلی متفاوت تر و ساده تر است و نیاز به تجهیزات خاص و هزینه نیز ندارد .

جی پلی

از طرفی بیشتر رشته های دو میدانی به طور کلیت انفرادی هستند جز برخی همانند مسابقات دوهای صحرانوردی که امتیاز یک تیم با هم جمع می شود . و یا دوهای امدادی . گفته می شود امروزه اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو و میدانی (IAAF) برگزاری مسابقات دو و میدانی در سطح بین المللی را بر عهده دارد که پس از المپیک، معتبرترین رویدادهای این رشته، مسابقات قهرمانی دو و میدانی جهان و قهرمانی دو و میدانی داخل سالن جهان به شمار می روند . ما در جی پلی می خواهیم شما را بیشتر با ورزش دو آشنا کنیم و از فواید این دویدن ها برایتان بگوییم . (دو میدانی مادر ورزش ها)

 

 

جی پلی

دو میدانی مادر ورزش ها

تاریخ رشته های ورزشی دو میدانی :

شاید پیدایش دو و میدانی به انسان های اولیه برگردد که در جریان تلاش برای بقاء و شکار و دفاع از دو و دویدن ، پریدن ، پرتاپ کردن و… استفاده می کردند بحرحال نقوش روى اشیاء و ظروف بجا مانده از دوران باستان، تصاویر انسان هایى را نشان مى دهد در حال دویدن، پریدن و پرتاب کردن مى باشند. و از طرفی براساس مدارک موجود اثبات گردیده که پیش از اولین دوره مسابقات المپیک دویدن، پریدن و پرتاب کردن به عنوان یک ورزش داراى جاذبه براى مردم یونان بوده است. مسابقه بیشتر دو و میدانى به یونان باستان مى رسد. در سال ۷۷۶ ق – م و رشته هاى ۵ گانه ورزشى مرکب از: دو سرعت، پرش طول، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه و کشتى تشکیل مى شد.(دو میدانی مادر ورزش ها)

جی پلی :   معرفی ژیمناستیک

 

 

دو و میدانی در قرن 19 :

میتوان گفت دو و میدانى نوین در قرن 19 در امپراطورى انگلستان بوجود آمده و رشته هاى قدیمى کنار گذاشته و رشته هاى جدید مانند: دو با مانع، دوهاى استقامت، پرش طول و پرش سه گام، جزء رشته دو و میدانى درآمدند. درسال 1810 میلادى نیز مسابقه اى در زمینه دو و میدانى در انگلستان انجام گردید. و بین سال هاى 1857 و 1860 و مسابقات دو و میدانى بین دانشگاه هاى مشهور آکسفورد و کمبریج برگزار مى گردید. می گویند 20 سال بعد این رشته آن چنان توسعه پیداکرد که انجمن دو و میدانى آماتورى انگلستان تأسیس گردید.

 

جی پلی

دو میدانی مادر ورزش ها

تفکر تاسیس فدراسیون بین المللی :

درباره تاسیس فدراسیون بین المللى دو و میدانی، همزمان با برگزارى مسابقات المپیک 1912 استکهلم بوجود آمده است. سه روز پس از برگزارى آن مسابقات، اولین کنگره فدراسیون بین المللى دو و میدانى با شرکت کشورهای: استرالیا، بلژیک ، شیلی ، اتریش ، کانادا ، دانمارک ، سوئد ، مجارستان ، آلمان ، یونان ، روسیه ، نروژ ، آمریکا و انگلستان برگزار شد و اولین مقررات بین المللى دو و میدانى نیز در سال 1914 در کنگره لیون فرانسه به تصویب رسید .

 

 

فواید دو میدانی و یا دویدن برای بدن :

افرادی هستند که برای کنترل وزن و بدن خود می دوند چرا که هنگام دویدن کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزاند . دویدن یکی از ورزش های موثر در سوراندن کالری است ( نکته قابل توجه یک دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می سوزاند )

جی پلی :   حرکات اصلاحی کمر

 

جی پلی

دو میدانی مادر ورزش ها

لیستی سرشار از فواید دویدن :

تاثیر دویدن بر استخوان : باعث تراکم استخوان و ماهیچه های قوی می باشد.
تاثیر دویدن بر قلب و عروق : دویدن باعث کاهش کلسترول خون و پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و حملات قلبی را کم خواهد کرد . تاثیر دویدن بر کاهش استرس و تشویش : باعث کاهش احساس عصبانیت ، دویدن نگرانی ها را کاهش می دهد و باعث اعتماد بنفس می شود . تاثیر دویدن بر ایمنی بدن : دویدن میزان گلبول های سفید خون را افزایش می دهد ، و بسیار باعث کاهش خطر به سرطان سینه ، پوکی استخوان ، دیابت تاثیر دویدن بر هماهنگی بدن و خواب بهتر : دویدن یک ورزش ساده اما پر تاثیر باعث هماهنگی اعضاء بدن می شود و این حرکت و تحرک باعث یک خواب بهتر نیز می شود ، ( گفته می شود دوندگان معمولا سریع تر به خواب می روند و خواب عمیق تری نیز نسبت به افراد عادی دارند )

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها