تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک همراه با قوانین

ژیمناستیک چیست؟
تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک ژیمناستیک یک کلمه یونانی است که معنی آن به فارسی هنر لخت است. ژیمناستیک نوعی ورزش است که برای انجام تمریناتش فرد باید قدرت ، انعطاف بدنی تعادل و کنترل داشته باشد. این تمرینات شامل چرخش ، غلت زدن ، پشتک زدن ، دویدن ، پرش و حفظ تعادل است. این ورزش توان ، انعطاف و استقامت بدنی ورزشکاران را به چالش می کشد. در ادامه ما انواع ژیمناستیک ، تاریخچه و قوانین آن را برای شما درج کرده ایم، با ما همراه باشید.

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

تاریخچه رشته ورزشی ژیمناستیک
ژیمناستیک ابتدا در یونان ابداء شد اما اصول این ورزش در یونان بسیار خشن و نادرست بود. در زمان قدیم یونانی ها بر این باور بودند که ورزش باعث بزرگ شدن عضلات می شود و به همین دلیل حرکاتی که در ورزش انجام می دادند بیشتر حرکاتی خشن و سرعتی بود.

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

4 هزار سال پیش در چین نوعی از این ورزش وجود داشت که از آن برای بالا بردن استقامت و آمادگی بدن جوانان جهت حضور در جنگ استفاده می کردند.
در روم این ورزش را با وسایل انجام می دادند و بیشتر تمرکزشان بر روی ساختن وسایل مناسب برای انجام این ورزش بود. در زمانی که دولت روم ضعیف شد مردم معمولی دیگر تمایلی به انجام این بازی نداشتند و اکثرا سربازان برای بالا بردن قوای جسمی بدنشان ژیمناستیک را انجام می دادند. به غیر از ورزشکاران افرادی بودند که ژیمناستیک را در سیرک برای سرگرم کردن مردم انجام می دادند. در آغاز دوره رنسانس هم اوضاع همینطور بود و به پیشرفت ژیمناستیک کسی علاقه ای نشان نداد و این ورزش بی اهمیت بود اما نویسنده ای ایتالیایی به نام مو کوایالیس کتابی مفید در رابطه با هنر ورزش ژیمناستیک نوشت و منتشر کرد.

جی پلی :   تاریخچه ورزش پرتاب نیزه

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

پس از انتشار این کتاب ورزش ژیمناستیک در کشور های سوئیس، آلمان، دانمارک فرانسه و … رواج پیدا کرد و تغیرات زیادی در این ورزش به وجود آمد. فردی به نام جان بیس ، اولین فرد از قاره اروپا بود که تمرینات ژیمناستیک را تدریس کرد . در سال 1792 جان گوتس کتابی راجع به ژیمناستیک مدرن نوشت که در همان سال این کتاب چاپ و منتشر شد. به دلیل تاثیر بالایی که جان روی گسترده شدن این ورزش داشت ، او را پدربزرگ ژیمناستیک نامیدند. همچنین در زمانی که آلمانی ها در فرانسه شکست خوردند جان فردریک معتقد بود که مردم آلمان باید از لحاظ روحی و جسمی تقویت شده و با هم متحد شوند بنابراین جوانان المانی را به جنگ های اطراف برلین برای تمرین ژیمناستیک دعوت کرد. و در همان مکان ، جان، وسایل بارفیکس، پارالل، پرش خرک و خرک حلقه را ساخت.

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

در سال 1842 و قبل از مرگ جان فردریک ، ورزش ژیمناستیک در مدارس آلمان رایج شد . در زمانی که به تازگی در کپنهاگ دانمارک، مدارس نظامی دایر گردیده بود برای اولین بار در تمرینات ژیمناستیک از تشک استفاده شد.
ژیمناستیک در سال 1850 توسط آلمانی ها وارد کشور امریکا شد و رواج پیدا کرد.

دوره های المپیک
اولین دوره المپیک در شهر آتن و در سال 1896 برگزار شد. این بازی به عنوان اولین دوره بازی های المپیک ژیمناستیک آقایان نیز به شمار می رود.
در دوره المپیک سال 1928، آمستردام ژیمناستیک بانوان نیز وارد مسابقات المپیک شد.

حرکات و تمرینات ژیمناستیک بانوان
در ژیمناستیک بانوان 4 گروه حرکت وجود دارد. این حرکات عبارت اند از: میله های نا هموار، میله تعادل، تمرین روی زمین و خرک. همچنین میزان سختی و آسانی این تمرینات بستگی به استقامت و انعطاف بدن بانوان نیز دارد.

جی پلی :   تاریخچه ورزش کشتی

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

حرکات و تمرینات ژیمناستیک آقایان
ژیمناستیک شامل 6 گروه حرکتی شامل: میله مرتفع یا نوار افقی و بالا ، حلقه، میله پارالل و یا موازی، تمرین روی زمین، خرک و خرک حلقه است.

اصول ژیمناستیک
ژیمناستیک سه شاخه اصلی دارد که هر کدام از آن شاخه ها مراسم های مخصوص خود را دارند . این شاخه ها عبارت اند از هنری ، ریتمیک و ترامبولین. البته، برخی از این اصول در تمامی انواع ژیمناستیک مشترک است. در طی رقابت های ژیمناستیک، یک ژیمناست باید در یک بازه ی زمانی محدود، روتینی (حرکت) را اجرا کند که پیش از شروع رقابت ها آن را برنامه ریزی کرده و چندین بار اجرای آن را تمرین کرده است.

تاریخچه ورزش کهن ژیمناستیک

مزایای ژیمناستیک
مزایای ژیمناستیک بسیار است اما ما 7 مورد از آن ها را برای شما بازگو می کنیم
افزایش انعطاف پذیری: زمانی که تمرینات ژیمناستیک را انجام می دهید، انعطاف پذیری ماهیچه های بدن شما به مرور زمان افزایش می یابد.
ارتقاء سلامت استخوان
افزایش قدرت بدنی
کمک به پیشگیری از بیماری ها
ارتقاء انضباط فردی
بهبود هماهنگی اعضای بدن
افزایش تمرکز.

 

صفحه نخست

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها